Koplamp Fabia 2005 vervangen

thibiv

Nieuw lid
Hallo,

Na afgekeurd te zijn wegens één licht te hoog afgesteld, zegt de skoda-dealer dat de koplamp moet vervangen worden omdat ze het niet geregeld krijgen (wagen was dag voordien op groot onderhoud geweest en dealer was "vergeten" de afstelling te doen- was wel gevraagd).

Nochtans wanneer ikzelf aan de stelschroeven draai zie ik de lichtbundel veranderen.

Kan het dat het regelsysteem vanzelf defect raakt bij een wagen met nog geen 50.000 kilometers ? (Of kapotgedraaid door een onbekwame monteur?)
Hoe kan ikzelf controleren dat dit echt defect is?
Moet de bumper eraf om de koplamp te demonteren ?

Klopt het dat de koplamp passagierskant de rechtse is?
Dank u

Antera

Donateur
Hallo,

Aangenaam kennis te maken als weer ik helaas niet wie we voor ons hebben.

om wat antwoorden te geven op je vragen als volgt:

Als je de stelschroeven draait en de koplamp beweegt van hoog/laag en de andere op links/rechts dan is de koplamp ook af te stellen. Is en van deze zaken niet meer verstelbaar kan het zijn dat hij inwendig gebroken is maar dan ligt het binnenwerk wat los. Als dat zo is dan kapje vanachter de koplamp verwijderen en kijken of het binnenwerk los zit. Dit kan ook betekenen dat het uit zijn scharnier ligt als dit zo is. Daarvoor moet de koplamp gedemonteerd worden.

Je moet inderdaad vanaf het stuur kijken links = bestuurderskant rechts= bijrijderskant

uit en inbouwen:
http://www.skodaforum.nl/board/showthread.php?16933-Koplampen-en-bumper-uit-en-inbouwen-fabia-1

turboturbo

Forumguru
(Of kapotgedraaid door een onbekwame monteur?)
Tja, als ik zag hoe de monteur bij mijn Fabia de rechter koplamp met een schroevedraaier en een hamer stond te 'bewerken' omdat 'ie de lamp niet in beweging kreeg tijdens het afstellen.....

Ik sta nog versteld dat het allemaal nog werkt en ik zelfs het lampje niet heb hoeven vervangen.

Op MP en Ebay stikt het van de koplampen units.

thibiv

Nieuw lid
Hallo Antera,
Bedankt voor de uitleg. Deze avond zitten draaien aan de stelschroeven; met de éne duidelijke verschuiving van de lichtbundel H/L (reflector L/R) , bij de andere stelschroef minieme verandering in de lichtbundel (wel beweegt de reflector lichtjes).
Morgen ga ik naar een onafhankelijke garage om de lichten af te stellen, hopelijk slaagt die erin... anders wordt het uitbouwen.

@turboturbo: het vermoeden is groot dat er iets is gebeurd bij de garage nml. bij een groot onderhoud is voorzien om de lichten af te stellen maar skoda dealer beweert dat de monteur dit "vergeten" is, stond niet op de werkfiche vermeld. Wanneer je de staat van een stelschroef bekijkt zou je denken dat er boormachine is gebruikt maar als consument sta je machteloos en kan je er niets tegen inbrengen.

thibiv

Nieuw lid
Gisteren bij een kleine garage "om de hoek" geweest", monteur zet zijn meettoestel voor de zogezegde defecte koplamp en ziet meteen dat er iets mis is met de lichtbundel van de gloeilamp; nieuwe gloeilamp erin, stelschroeven bijgeregeld en klaar. Meteen naar de keuring gegaan en 't was OK.
Er zat een "made in Roumania" lamp waar binnenin op het glas een grijze afzetting was gekomen door opwarming, waardoor geen proper beeld zichtbaar dus koplamp idd. niet af te regelen.
Dus wanneer een dealer u vertelt dat uw koplampregeling defect is zeker een tweede onafhankelijk advies vragen -en kwaliteitslampjes gebruiken ,-)

Fabia

† In Memoriam
Je skoda dealer heeft dus niet verder gekeken dan zijn neus lang was. Slechte zaak.

thibiv

Nieuw lid
En dat is dan een grote VAG dealer met 2 vestigingen hier in de regio. Na achteraf met de feiten geconfronteerd te zijn konden ze zich alleen maar excuseren met wat er gebeurt is, maar ik was wel bijna 200 eur lichter geworden. Ze hebben wel de kost van de herkeuring terugbetaald...

turboturbo

Forumguru
En daarom moet je altijd zoveel mogelijk zelf blijven doen / second opinion vragen en je er gewoon tegenaan bemoeien. Goed gedaan!

Bovenaan Onderaan