Koplamp plastic degenereert...

Frisco

Lid
Vreemd fenomeen: de linker koplamp van mijn 2014 Superb combi krijgt steeds meer wazige plekken in het 'glas', alsof een beschermlaag langzaam wegvreet.
Zie de bijgesloten foto.

Weet iemand of dit te herstellen is of dat er een vervangende unit in moet ivm APK afkeur?

WP_20241102_12_42_58_Pro2.jpg
 

Tees

Donateur
Ziet eruit alsof de coating er langzaam afbladdert. Meestal worden ze egaal dof, dit zie je minder vaak.
Als t aan de buitenkant is, dan kan je t schuren/polijsten en eventueel weer met een lak/coating opnieuw beschermen. Veel garages kunnen dat ook voor je doen voor niet al te veel geld.
Als t aan de binnenkant is, dan zal je helaas de unit moeten vervangen. Van de S2 zullen wel de nodige onderdelen op de sloop te vinden zijn, dus wellicht vallen de kosten mee.
 

VAG-man

Forumguru
Ik weet niet of je de auto nieuw hebt gekocht, maar waarschijnlijk is het polijsten in het verleden door iemand al eens uitgevoerd met als afwerking een slechte blanke laklaag.
 

Tees

Donateur
Kan ook net zo goed een foutje in de fabriek geweest zijn, zonder diepgaande analyses ga je er niet achterkomen wat het euvel is geweest. Belangrijker is hoe je t nu gaat oplossen ;)
 

Frisco

Lid
Dank voor de tips/suggesties, ik ga eens rondvragen! Ik heb de wagen gekocht toen ie een kleine 4 jaar oud was, ik verwacht daarom niet dat dit probleem eerder al speelde, al ziet het er wel zo uit :).
 

Eltjo

Forumguru
Opmerkelijk, misschien heeft de auto schade gehad en een andere lamp?

Schuur wel alle coating er af, anders heb je dat het later toch weer gelig terugkomt.

Een "lampschuurder" vertelde mij een keer dat hij lampen had gedaan zonder met coating af te werken en dat na meer dan 2 jaar de lampen netjes waren. De coating was bij hem mogelijk, maar hij vond het onnodig.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Eltjo

Forumguru
Mag aannemen dat die het niet alleen had over binnenslapers, maar meer in algemene zin.
En wat vergeelt - de coating toch?
 

Tees

Donateur
Nee, het plastic is hetgene dat veroudert onder invloed van UV licht. De coating is juist bedoeld om het UV licht te blokkeren, zodat die het plastic niet bereikt.

De meningen verschillen over wel of geen coating. Ik ben van het kamp 'liever goed doen' en dus voor een coating.
 

Eltjo

Forumguru
Waarom tref ik op de koplampen van de Superb en de Trevis dan zo'n geel laagje wat overal even dik lijkt te zijn.

Ik denk ook dat de fabrikanten niet voor niets zo'n coating hebben aangebracht; iig kan je die er dan afschuren en weer opnieuw aanbrengen zonder dat je het kunststof te dun wordt.
Kennelijk doet de coating wat die moet doen en vergeeld die ipv het kunststof.
 

Smeeuwis

Donateur
Dat gelige laagje, het verkleuren van koplampen gebeurt bij bijna alle auto's die voorzien zijn van polycarbonaat 'glas' in de koplamp unit. Dit gebeurt na verloop van tijd door veroudering van de kunststof en vooral de coatings, die vergelen het meeste. Bij de een wat eerder dan bij de ander, komt bij alle merken voor. Wordt inderdaad veroorzaakt door de invloed van UV licht, zowel uit zonlicht als uit de autoverlichting zelf.

Polijsten en opnieuw coaten kan zeker helpen, maar is altijd een tijdelijke oplossing. De verwering zit meestal aan de buitenkant, maar soms ook aan de binnenzijde en dan kan je er echt niet bij zonder de unit open te maken. Als het polycarbonaat zelf is aangetast wordt het ook oppassen met polijsten en schuren.

Er is op YouTube veel over te vinden. Ik heb onze privé Peugeot 307 vorig jaar gedaan met grit 10.000 schuurpapier, nat geschuurd, gepolijst met de dremel en daarna met een glascoating beschermd. Resultaat was heel behoorlijk, de lichtopbrengst was duidelijk beter. Het is wel een klusje, dat schuren heb ik met de hand gedaan omdat ik niet te ver wilde gaan, veel meer controle dan met een machine. Was wel een aantal uurtjes werk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Eltjo

Forumguru
Grit 10000 ? Met 2000 en 3000 heb ik nat hand geschuurd, daarna met de accuschroefmachine met poetsschijf.

Helaas niet alle coating eraf geschuurd zodat het na een jaar weer wat gelig werd op de plaatsen waar de coating-resten nog zaten - vandaar mijn waarschuwing.

Je krijgt minder strooilicht, maar het ziet er vooral overdag zo triest uit. Zie je soms een best nette auto staan, heeft die van de gele staar ogen. Vooral de lampen van b.v. een 307 en vele anderen die een groot "boven" oppervlak hebben.
 

Smeeuwis

Donateur
Ik vond 2000 nog wat te grof. Heb van 2000 via 5000 naar 10000 gewerkt, en daarna gepolijst.

Het is inderdaad een triest gezicht. Onze Peug knapte er zienderogen van op, dus het was die gewrichtspijn wel waard :cool:
 

Frisco

Lid
Dank allen voor de tips en ervaringen, ik ga het zelf proberen op te lossen met een polijstset. De auto staat altijd buiten en vaak onder bomen, dus ook regelmatig de nodige vogelpoep op de auto, dat is natuurlijk ook agressief spul, al sluit ik ook niet uit dat de auto voor mijn aankoop schade heeft gehad en er een andere unit ingezet is...
 

Smeeuwis

Donateur
Een goede waxlaag, of beter nog een glasscoating helpt enorm beveiligen tegen vogelpoep, boombladeren (looizuur!) en dus ook UV. Zo’n hardwax of glasscoat kan ook op de lampen en andere kunststof.
 

eriktv

Forumguru
Ik heb een aantal mensen geholpen door hun koplampen te polijsten. Mijn boodschappenlijstje/stappenplan:
- afplakken dondom lampen danwel units demonteren
- ontvetten (Gyeon Prep)
- nat schuren met een blokje + 3M vellen 1500-2000-3000 grit, tussendoor veel water sprayen voor afvoer residu en tussen elke stap ontvetten
- polijsten met de DAP van gele naar witte pad met Monello Veloce-Mezzo-Finale, wederom goed blijven ontvetten tussendoor
- beschermen met Gyeon Trim coating, goed laten uitharden, liefst binnen
- niet vergeten: veel MF doeken paraat hebben en voor de coating bestel ik altijd meerdere van die applicatiedoekjes mee. Die kun je echt maar 1x gebruiken en met koplampen doe je hele vele jaren met 1 flesje

Allemaal zelf geleerd vanaf het carcleanforum. Ik was tussen de anderhalf tot record 4 uur bezig met hele proces per auto. Prima te doen, als je maar netjes werkt. Blijven schuren totdat je water helderder wordt ipv melkachtig. En elke schuurstap haaks op de vorige tegen krasjes. Gaf me altijd veel voldoening, je auto staat er een stuk knapper bij daarna!

Ter motivatie:
collage 2017-01-13 20_40_10.jpeg IMG_1333.jpeg collage 2017-01-23 19_33_12.jpeg collage 2017-01-28 22_07_38.jpeg

Succes!
 
Bovenaan Onderaan