Koplampafstelling

ArjanGr

Senior Member
Hoi,

Ik ben nieuw hier en sinds kort in het bezit van een Skoda Felicia 1.3 uit 1999.
Naast het stuur zit een knop waarmee je de hoek van de koplampen kan verstellen. Deze werkt echter niet. Als ik onder de motorkap kijk zie je naar elke koplamp een doorzichtig slangetje gaan. Bij de een zit hier een beetje vloeistof in, wat ook een beetje beweegt als je aan de knop draait. Maar hoort hier vloeistof in te zitten of enkel lucht? En wat kan de oorzaak zijn dat het niet werkt?

Alvast bedankt voor een reactie.

Arjan

Ronnie

Forumguru
Dit werkte vroeger op vacuum, slangetjes vanaf spruitstuk naar schakelaar/stelknop controleren op eventuele lekkage, evenals de slangetjes naar de koplampen, de aansluiting op de koplamp is vaak de boosdoener. Het is trouwens zeer zeldzaam, alleen versterkte carosserieen hadden deze optie. Tip: voor de APK moet het systeem werken/in orde zijn.... anders voor de APK de draaiknop eruit halen; wat er niet inzit hoeft ook niet te werken....

ArjanGr

Senior Member
Bedankt voor je snelle reactie.
Grappig dat het zeer zeldzaam is. Werkt het met andere modellen dan elektrisch?
Maar hoort er dus geen vloeistof in de slangetjes te zitten? Ik zie echter ook maar twee slangetjes lopen. Vanaf beide koplampen loopt een slangetje richting de stuurkolom. Maar verder zie ik geen slangetje lopen richting het blok...
Zou het kunnen helpen om de vloeistof eruit te laten lopen?

Hieronder een foto, waar je de slangetjes m'n dashboard in kan zien lopen.

Ronnie

Forumguru
Het zal een beetje condens zijn; een vacuumslangetje moet van de draaiknop naar de lampen gaan en de andere van de knop naar het inlaatspruitstuk of naar een T-stuk in de vacuumleiding van de rembekrachtiger.
Tegenwoordig is het allemaal electrisch met E-motoren.

ArjanGr

Senior Member
Vrijdag is de skoda felicia in de garage geweest, voor reparatie van het voorfront. Ik heb toen de monteur ook even gesproken over die slangetjes. Hij zegt dat de koplampafstelling werkt met een vloeistof. Niet met vacuum Je kunt hier geen vloeistof voor krijgen en bijvullen, je moet dan een heel nieuw systeem erin zetten. Hij zei wel dat het systeem het een klein beetje deed. Dit schijnt genoeg te zijn om door de APK keuring te komen.
Kan dit verhaal van de monteur ook kloppen? Ik kan namelijk ook echt maar 2 slangetjes vinden, geen slangetje die naar het inlaatspruitstuk gaat of naar de rembekrachtigingsleiding...

ArjanGr

Senior Member
Hoi Ronnie,

Ben erg benieuwd naar je antwoord op mijn vorige reply:winkie:
Als iemand anders er iets van weet, natuurlijk ook graag reactie.

Ronnie

Forumguru
Helaas.... Ik heb het nagekeken in Etka, vanaf 1998 zijn ze bij de Felicia overgegaan op een vloeistofsysteem. Daarvoor was het vacuumgestuurd. Ik zou het zo niet weten hoe dit probleem op te lossen,(ik ken het niet) er is inderdaad geen nieuwe vloeistof voor te bestellen volgens ETKA. Als de lampen nu goed staan zou ik er afblijven.... Waneer er bij de APK moeilijk over gedaan wordt, dan gewoon de verstelknop eruit halen.

Bovenaan Onderaan