Koplampen afstellen

b.erends

Nieuw lid
Hoi kan iemand mij uitleggen hoe ik me koplampen kan afstellen van mijn skoda fabia mk1 1.4 benzine uit 2005
Het wieltje staat maximaal omhoog maar nogsteeds heb ik het gevoel dat me dimlicht niet ver genoeg komt
Hooguit netaan 2e hectometer paaltje beetje verlicht

Is er een stelschroef ofzo dat ik.de unit nog omhoog kan zetten

Bvd
 

Tees

Donateur
Op de achterkant van elke koplamp (of koplamp ;)) zitten 2 stelschroeven (meestal inbus). De ene voor de horizontale en de andere voor de verticale verstelling. Overigens is de netste manier wel om dit door de garage te laten doen, om te voorkomen dat je niet te hoog afstelt en tegenliggers gaat verblinden. Je kan wel aangeven dat je graag wil dat ze aan de bovenkant van t bereik afgesteld worden. Meestal wordt er met enige marge naar beneden afgesteld namelijk.
 

hemi24

Forumguru
Hier is al wat over geschreven:

https://www.skodaforum.nl/forum/i/koplampafstelling-fabia-ii.39218/

Daarnaast, afhankelijk van wat er op de koplampen staat (2,5% ???)

Als je uit zou gaan van 1% zou de lichtbundel elke meter vóór de wagen 1cm moeten afnemen qua hoogte.
Zit de koplamp op 75cm (aanname) zou de lichtbundel dus op 75m vóór de wagen de grond moeten raken.
Dus 2 hectometerpaaltjes ver schijnen met normaal dimlicht gaat nooit lukken…!
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Canon-Eye

Forumguru
Op de achterkant van elke koplamp (of koplamp ;)) zitten 2 stelschroeven (meestal inbus).
Zitten die niet meestal aan de bovenkant van elke koplamp? Het is alweer 17 jaar geleden tooen mijn Fabia1C eruit ging, maar volgens mij zitten daar 2 wittte kunststof inbusboutjes. En als ik me goed herinner was het bij mijn volgende auto's niet anders.

Andere tip: zorg dat bij het afstellen de kofferbak helemaal en de tank zo goed als leeg is.
 

Canon-Eye

Forumguru
Bij een koplamphoogte van 50 cm
Dat is wel érg laag ingeschat. Ik heb het effe nagemeten bij mijn LeonST en daar zit het dimlichtlampje op 68cm boven de straat - toch zo'n 36% hoger. Ik schat die afstand bij veel (vooral recentere) crossovers en SUV-achtige nog wel wat groter in.
Daarnaast geldt "jouw" 50 meter reikwijdte alleen voor het weggedeelte links van de as van de auto - vanwege de gebruikelijke asymmetrische lichtbundel kun je de retroreflecterende streep en de bermpaaltjes (plus de bewegwijzering in de rechterberm) al veel eerder zien. In de praktijk haalt dat vaak makkelijk de 100 meter zonder dat tegenliggers worden verblind - voor zover die niet op een rechtsgelegen ventweg rijden natuurlijk, of je als voetganger aan de rechterkant tegemoet komen. Die kunnen wél verblind worden, maar daar is weinig aan te doen.

Voor mijn - tot nu toe steeds succesvol gebleken - afstelmethodiek gebruik ik een bakstenen muur met een stuk vlakke straat ervoor. Maar het gaat ook prima met een garagedeur waar een redelijk strakke oprit van voldoende lengte voor ligt (zet de kliko's even opzij... :) ).
Auto eerst zo dicht mogelijk bij die muur, dimlicht aan en met een plakbandje elk van de licht/donkergrenzen markeren. Vervolgens de auto ca. 5 meter achteruit zetten en de bundels ongeveer 1 steen lager afstellen (daarbij de andere bundel even afdekkend, voor een zuiver beeld). Dit komt in mijn geval neer op ca. 6-7 cm.
Geeft mij zicht zoals hierboven omschreven, zonder ooit seintjes van tegenliggers te krijgen.
 
Bovenaan Onderaan