Koplampen Fabia II sturen niet meer mee sinds xenon inbouw

Beste forumleden,

Sinds afgelopen weekend heb ik een set Xenon lampen in mijn Fabia II.
Het geeft prachtig wit licht en ik ben er zeer blij mee!

Ik heb de set bij een inbouwstation laten monteren zodat het gelijk goed gedaan zou worden.
Alles werkt, lichten keurig afgesteld, geen canbus meldingen...maar...

Sinds de nieuwe lampen erin zitten krijg ik bij het wegrijden (na het maken van een bocht) een melding op het dashboard.
Het betreft een logo van dimlicht (in het oranje) met een pijl in 90 graden (zie afbeelding).
Ik denk dat dit betekent dat de projector lenzen niet meer meedraaien in de bochten.
De hoogteverstelling werkt wel probleemloos. Dit is allemaal gecheckt voor vertrek bij de garage.

Is er een manier (buiten een bezoek aan de dealer brengen) om dit weer werkend te krijgen?

Ik zie jullie reacties met interesse tegemoet!
Bij voorbaat dank.

Bijlagen

• image.jpeg
    image.jpeg
    1,1 MB · Weergaven: 87

hemi24

Forumguru
Het is inderdaad een melding van je meesturende (projector)lampen:

Knipsel.PNG

2 zaken die je op voorhand zou kunnen checken:
  • is er een zekering defect (zekering nr. 14 voor aansturen meesturende koplampen 10A);
  • belemmeren de ingebouwde Xenon-lampen de draaibeweging van de meesturende lichtunits;
Succes!

Bij de aanschaf was ik ook erg verrast met deze fancy uitvoering van de koplampen!
Doordat ik al bijna 2 jaar met deze luxe rond rijd, mis ik het nu heel erg nu het niet meer werkt.

Het controlelampje weergeeft een pijltje in een bocht. Zolang ik stil sta, of geen bochten maak, krijg ik geen foutmeldingen. Zodra ik twee bochten heb gemaakt springt het lampje aan.
Zoals aangegeven werkt de hoogteverstelling probleemloos, dit is bij de garage ook gecontroleerd.

Zaterdag ga ik terug naar de garage waar ik ze heb laten inbouwen om te kijken wat eraan gedaan kan worden.

Voor de rest zeer tevreden over de lichtopbrengst van de xenon lampen.
Helaas is er een (zeer)klein kleurverschil tussen beide lampen merkbaar.
De ene is namelijk origineel, en de andere is afgelopen zomer bij de apk vervangen.
De "oude" heeft inmiddels een doffe lens, de nieuwe daarentegen is nog kraakhelder.

Cordoba

Forumguru
Doffe lens, of dof kunststof oppervlak (buitenkant koplamp)? Het laatste komt vaker voor bij de kunststoflampen van tegenwoordig. De oplossing is dan polijsten van de buitenkant van de lamp, en de lamp netjes in de wax houden.

Thanks Hemi, het stukje over bochtverlichting kon ik zelf nergens vinden!
Zekering is in orde, dus misschien dat tweede...
Zaterdag maar eens bij de garage vragen of H7C lampen een passende oplossing zijn.
Echter heb ik hier nergens iets over gelezen in mijn vooronderzoek naar Xenon verlichting voor de Fabia.

Even afwachten dus wat ze bij de garage zeggen...

Overigens wel vreemd dat de horizontale zwenkbeweging belemmerd zou worden, als de verticale zwenkbeweging probleemloos gaat.
Ik ben erg benieuwd wat het blijkt te zijn! Ik houd jullie op de hoogte.

Doffe lens, of dof kunststof oppervlak (buitenkant koplamp)? Het laatste komt vaker voor bij de kunststoflampen van tegenwoordig. De oplossing is dan polijsten van de buitenkant van de lamp, en de lamp netjes in de wax houden.

Helaas een doffe lens.
De buitenkant is nog mooi helder.
Dit maakt het allemaal wat lastig, dus neem t maar voor lief.
Lichtopbrengst is verder dik in orde.

Bovenaan Onderaan