koplampen hoger?

Hi All, sinds gisteren van een ID.3 naar een Enyaq die over was toen een collega vertrok. Staan er na jaren toch weer 2 Skoda's naast elkaar op de oprit.
Op de VW was ik verwend met de IQ light matrix koplampen. Moet het nu doen met "gewone" led's
Mijn koplampen staan enorm laag. echt een paar meter voor de auto lijkt het wel. Ik mag hopen dat dit niet normaal is?
Kwam in het menu de slider tegen om de lamphoogte aan te passen. Ik weet van eerdere auto;s dat je ze vooral heel laag kon zetten maar dat je de lichtbundel zeer duidelijk langer en korter zag worden.
De projectie op mijn garagedeur doet precies niets als ik van 0 naar 6 en weer terug ga.
Zinloze slider, defecte hoogteverstelling / loshangende kabel of na jaren van xenon en matrix led gewoon even wennen en zit er nu eenmaal weinig licht in deze lampen? Zit er hoogte verstelling met imbus op deze units? Op voorhand dank voor eventuele reacties.
 
op een meter of 5 van de deuren staan de zelf nivellerende Xenon's van onze octavia ik schat 15cm hoger dan die van de Enyaq die door afschot in de oprit ook nog eens een beetje achterover staat en dat niet zelf herstelt.
 

Japanese Power

Donateur
Bekend issue bij de standaard LED verlichting van de Enyaq. Ik heb dezelfde ervaring. Pas bij groot licht zie je een enorm verschil. Het is schandalig dat ze zo’n relatief kleine lichtopbrengst op de standaard LED verlichting durven leveren.

- Matrix LED: Light output low beam 900lm, high beam 140 lx
- Standaard LED: Light output low beam 580 lm, high beam 105 lx
 

Japanese Power

Donateur
En dat de hoogteverstelling weinig resultaat geeft merk ik ook. Ze blijven bij dimlicht relatief dichtbij schijnen. Ik heb ze standaard op de hoogste instelling staan maar raak er niet opgewonden van. Komende uit een Kodiaq was de standaard LED verlichting op de Enyaq echt een deceptie in het donker van de nacht…
 
Bij de Scala levelt de auto de hoogte zelf. Ook daarbij merk ik dat je op donkere weggetjes niet ver voor je uit kunt kijken.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Merkte ik bij de Polo ook. Heel onaangenaam. Toen ogv info op Polo forum zelf wat bijgesteld met de stelschroefjes onder de kap. Met bevredigend resultaat en zonder te verblinden
 
Maar er zal toch ook ergens wel een mechanisch verstelbare basisinstelling zitten?

zojuist aan de imbus stelschroeven bovenop de unit gedraaid tot ze net zo hoog stonden als het plakband op de garagedeur. Over een uurtje als het donker is eens even testen.
 

Japanese Power

Donateur
Ik hoop dat je ook voor foto’s hebt gemaakt en straks ook na foto’s hebt. Ben alleen wat het doet met verblinding van tegenliggers…
 

Rosinfield

† In Memoriam
Of het verblindt merk je snel genoeg. Destijds met de Polo veel beter (verder) zicht zonder gesein
 
Laat donker volgens mij in Gelderland ;)
haha, inderdaad. was bijna 21.30 voor het donker was ;)
Het is nu minder slecht, maar nog steeds niet woehaa. Groot licht is niets van te zeggen, maar dimlicht mist inderdaad gewoon lumen. Foto's van hoe het was heb ik niet. Zou ook niet helemaal eerlijk zijn omdat het vrijdag en zaterdag kletsnat was. Het was best veel licht maar geconcentreerd vlak voor de auto. Het is nu minder fel voor de bumper maar komt een paar meter verder
 

Canon-Eye

Forumguru
1) Zoek een recht vlak, bv. muur of garagedeur, waar een meter of 10 vlakke bestrating voor ligt.
2) Zet de auto dicht bij de muur en teken de dimlichtbundels van beide koplampen daarop af met een plakbandje. Doe dit liefst met een lege kofferbak en weinig brandstof in de tank.
3) Rij nu 5 meter achteruit en vergelijk de dimlichtbundels afzonderlijk*) met hun aftekening. Als ze nu ca. 10 à 12cm lager reiken dan eerst dan heb je de goede stand te pakken: verder schijnen zonder tegenliggers te verblinden.

*) het loont de moeite om de koplampen nu om beurten even af te blinden met een doek of zo, opdat je het resultaat per stuk kunt beoordelen zonder invloed van de "collega".
 
Toch wel, witte schroefjes op de koplampunit die zowel met imbus als kruiskop te verdraaien zijn. 1 voor horizontaal en 1 voor verticaal.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Canon-Eye

Forumguru
Die bedoel ik, ja.
Ik moet ook na elke inspectiebeurt aan de slag met die schroefjes aangezien na het "correct afstellen" met de dealerapparatuur de dimlichtbundel ongeveer 10 meter voor de auto al ophoudt.
 
Bovenaan Onderaan