koplampen roomster en Fabia

jellejawa

Nieuw lid
Onze Roomster van 2008 heeft meesturende koplampen. Zijn van die lenzen. Sinds vorig jaar heb ik het idee dat er steeds minder licht komt. Ik kan ook zien dat de lenzen wat troebel worden, vooral langs de kanten. In het midden blijven ze nog helder. Bij een nieuwe heb ik gekeken en die zijn helemaal helder. Je ziet in het lichtbeeld ook donkere plekken op de grond voor je op de weg. Volgens diverse garages is er niets aan de hand. De boel is gecontroleerd en voldoende licht volgens hen. En toch blijf ik er bij dat de lichtopbrengst steens minder wordt. Zijn er meer Skoda rijders met dit probleem?

vinshi

Lid
Heb jij de h7 lampen al eens vervangen want de lichtopbrengst van de halogeenlampen wordt met de tijd ook steets minder.

Noord26

Forumguru
Ik heb dit vaker gehoord bij lens-koplampen. Enige verklaring die ik er voor kan geven is of de gebruikte lampen wel of geen UV-coating hebben, welke op langere duur de lenzen wat troebel kan maken. Ditzelfde zou kunnen gelden voor de reflectoren bij normale koplampen. Mijn ingebouwde Xenon set heeft lampen met UV-coating.

Maar of dat het daadwerkelijk is, weet ik niet zeker.

jellejawa

Nieuw lid
Ik heb de linker vervangen door een nieuwe H7 lamp. nul resultaat. Zal de ander ook eens vervangen. En toch blijft het vreemd dat die lenzen troebel worden. Binnen 2 jaar begon het al. Niemand die er iets van begrijpt, heb 3 Skoda dealers gevraagd. Volgens de metingen is het lichtbeeld goed in orde.

Ik heb dit vaker gehoord bij lens-koplampen. Enige verklaring die ik er voor kan geven is of de gebruikte lampen wel of geen UV-coating hebben, welke op langere duur de lenzen wat troebel kan maken. Ditzelfde zou kunnen gelden voor de reflectoren bij normale koplampen. Mijn ingebouwde Xenon set heeft lampen met UV-coating.

Maar of dat het daadwerkelijk is, weet ik niet zeker.

peperskoda

Forumguru
Het is waar dat bij lenzen na enige tijd een vertroebeling optreed. Dat is niet alleen een probleem van Skoda, maar van alle merken die met lenzen werken. Op mijn bus(waar ook van die lenzen op zitten) worden de koplampunits zo gauw deze gaan vertroebelen vervangen. Volgens mij kun je je huidige koplampen gewoon vervangen door standaard koplampen(zonder lens) alleen ben je dan wel van de meesturende verlichting af..

van_der_P

Senior Member
Vertroebelling van lensen bij een bus komt ook door dat deze vaker branden wanneer er niet gereden wordt. Dan is er weinig koeling van de lampen en onstaat er een soort van aanslag aan de binnen kant van de lamp. En inderdaad is vervanging dan het beste.
Of er ook iets soortgelijks optreed bij autolampen weet ik niet, maar het zou zomaar kunnen.

Noord26

Forumguru
Volgens mij kun je je huidige koplampen gewoon vervangen door standaard koplampen(zonder lens) alleen ben je dan wel van de meesturende verlichting af..

Bij reflectoren heb je op langere duur (weliswaar in mindere mate) dat de reflectoren ook minder reflectie door geven.

peperskoda

Forumguru
@Noord26: Dat is waar alleen duurt dat wel vele malen langer als het vertroebelen van de lenzen. Overigens is het zo dat tegenwoordig vaak de refelectoren nog wel goed zijn, maar het koplampglas dusdanig verweerd is dat je alsnog de koplampunit moet gaan vervangen. Wanneer je er op tijd bij bent kun je het vaak nog wel weg polijsten, maar meestal moet er gewoon vervangen worden.

jellejawa

Nieuw lid
Ik vind het toch wel een beetje triest dat dit kan gebeuren. Al binnen 2 jaar merkte ik die vertroebeling op. Dealers zeggen van niets te weten. En uiteindelijk mag ik straks de rekening betalen. Tenslotte koop je een nieuwe auto om dit soort problemen niet te hebben van 2de hands shit. Volgens mij weten de dealers heus wel wat er aan de hand is, maar wordt de klant aan het lijntje gehouden. Zolang het probleem niet wordt erkend kan ik de garage ook niet dwingen er iets aan te doen.Ook al is de fabrieksgarantie inmiddels verlopen. Weet iemand of er een mogelijkheid is om de lens schoon te maken? Of is het geen kwestie van aanslag, maar een reactie in het glas van de lens?

peperskoda

Forumguru
Helaas is het geen kwestie van aanslag, dus een schoonmaakactie heeft in dit geval geen zin. In jouw geval zou ik de ANWB of DEKRA om advies vragen, als het goed is en zij constateren het probleem dan heb je een basis om op grond van het Burgerlijk Wetboek actie te ondernemen richting je dealer.

Boet

Actief lid
Moet eerlijk zeggen dat ik de lichtopbrengst ook niet geweldig vind. Licht zat, maar dan vooral strooilicht. Of dat aan de lenzen ligt, kan ik niet zeggen.

jellejawa

Nieuw lid
Moet eerlijk zeggen dat ik de lichtopbrengst ook niet geweldig vind. Licht zat, maar dan vooral strooilicht. Of dat aan de lenzen ligt, kan ik niet zeggen.
Bekijk eens goed de lenzen als de lampen aan staan. Dan lijken ze wat troeb el. Mistig om het beter te zeggen. Laatst bij de dealer heb ik een nieuwe Fabia bekeken en de lampen laten aanzetten. Die lenzen zijn helemaal helder. Ik zie zelfs vlekken in het licht voor de auto op de grond. En toen de auto net nieuw was vonden we de lichtopbrengst prima, stuk beter dan de felicia die we daarvoor hadden.
Ga anders gewoon eens klagen bij de dealer dat je de lichtopbrengst niet meer vindt was het ooit is geweest. Ik ben benieuwd naar de reactie.
Maar denk dat het heel lastig wordt zolang de lichtopbrengst nog aardig voldoende is volgens de testen van de garage. De ANWB zal het op dezelfde manier meten en concluderen dat het goed is en niet goed begrijpen wat ik bedoel. Maar ga toch even bellen.
Heb eerder eens een kwestie gehad met de Felicia. Remlicht bleef branden. Bleek het frame van de pedalen iets krom te zijn, constructiefout. Ik kreeg een rekening omdat het net buiten de garantie viel na 2,5 jaar. maar volgens de ANWB had ik gelijk omdat van zoiets verwacht mag worden dat het een heel autoleven meegaat. Dus dit medegedeeld aan de dealer en rekening mocht ik verscheuren.

Roronoa

Actief lid
Misschien goed om weten. Sinds vorige week is de optie "hallogeen koplampen met bochtverlichting" uit het optiegamme gehaald. Volgens de skoda verkoper zijn er tal van problemen met deze optie en heeft skoda deze uit de opties gehaald.

...misschien hiermee te maken?

jellejawa

Nieuw lid
Ik zie nog steeds nieuwe Skoda's met de lenzen rondrijden. Misschien zonder bochtenverlichten. Dan schijnen de lenzen mee te draaien. De dealers weten heus wel van het probleem, maar doen of ze gek zijn. BMW schijnt ook soortgelijke problemen te hebben met de lenzen. zag gisteren een wat oudere X3 staan waarvan de lenzen ook al wat troebeler waren. Kon het mooi vergelijken met een nieuwe Fabia die 100 meter verderop stond. de lenzen zijn duur, dus willen ze niet graag gaan vervangen. Om nu de lenzen te sparen rijden we overdag met parkeerlicht en de verstralers aan. Niet de koplampen aan. weet niet of het helpt, maar ik heb begrepen dat het verkleuren zou kunnen komen door het heet worden van de lens. De niuewe Skoda's hebben ook geen koplampen meer aan, maar dagrijverlichting.

Ik heb een nieuwe Roomster met dagrijverlichting gewoon via de koplampen .
Met mijn vorige auto heb ik vorig jaar ook regelmatig met de verstralers aan gereden...totdat ik aangehouden werd en een vette bekeuring kreeg :
is nl. verboden bij goed zicht !

jellejawa

Nieuw lid
wat ik bij de nieuwe Fabia's zie zijn de lampen onder de bumper die automatisch aan gaan zodra de auto start. De koplampen branden dan niet.
Goeie tip van die verstralers, zal die dan maar uit laten.

Klopt , dat zijn van die grote lampen die in tweeën zijn gedeeld en waar dus ook twee verschillende lampen in zitten - de helft is dagrijverlichting , de andere helft mistlamp . De Polo heeft ze ook . Bij de Scoutversies van de Fabia én de Roomsters vanaf het Ambition uitrustingsniveau ontbreken deze grote tweedelige lampen , deze auto's hebben kleine eendelige ronde mistlampen . Dagrijverlichting gaat dan gewoon via de koplampen , is eventueel uit te zetten met een schakelaar in het zekeringenkastje .

jellejawa

Nieuw lid
Klopt , dat zijn van die grote lampen die in tweeën zijn gedeeld en waar dus ook twee verschillende lampen in zitten - de helft is dagrijverlichting , de andere helft mistlamp . De Polo heeft ze ook . Bij de Scoutversies van de Fabia én de Roomsters vanaf het Ambition uitrustingsniveau ontbreken deze grote tweedelige lampen , deze auto's hebben kleine eendelige ronde mistlampen . Dagrijverlichting gaat dan gewoon via de koplampen , is eventueel uit te zetten met een schakelaar in het zekeringenkastje .

De onze is al ruim 3 jaar oud, dus alleen ronde mistlampen.

Noord26

Forumguru

Strooilicht zou juist bij koplampen met lenzen totaal afwezig moeten zijn. Dit type koplampen zijn eigenlijk ontwikkeld voor Xenon en daarbij is strooilicht taboe.

Boet

Actief lid
Helaas. Wellicht zijn toch de lenzen niet geweldig meer, want de 'lichtplas' op de weg is vaag omlijnd en vlekkerig. Dat, of ik ben aan een brilletje toe:)

Bovenaan Onderaan