Koplampunit vervangen (links)

Goedemiddag, wij hebben nu 5 jaar een fabia greenline.
Nu zit er helaas een barst in de linker koplampunit, deze moet dus worden vervangen.

Iemand enig idee hoe ik dit aanpak, ik heb al even gekeken en de oude zo veel mogelijk los gedraaid ( 2 schroeven) ik krijg dan wel beweging in de unit maar ik kan hem niet naar boven/beneden voor of achter eruit halen.

Waar zit de crux in deze?

Alvast bedankt voor de reacties.

Bijlagen

• H7_fabia_2010.jpg
    H7_fabia_2010.jpg
    37,9 KB · Weergaven: 98

Cordoba

Forumguru
Ik gok dat de bumperschaal er af moet. Heb je al gekeken of dit al in de kennisbank van het forum staat? Anders @Joske lief aankijken, en vragen of ie het wil plaatsen.

Edit: in dit topic geeft monteurtje ook aan dat de bumper eraf moet.

Laatst bewerkt:
Ik kon in de kennisbank niet echt wat vinden (over het vervangen van de unit).

Ik ben zelf wat gaan schroeven en heb losgehaald:

Radiator cover
Van de lamp 2 schroeven
En het zijpaneel een schroef.

De unit kan dan heen en weer bewegen, maar heb dan geen idee wat dan te doen. Want hij wil er niet uit.

Joske

Forumguru
voorbumper moet er af.. als ik zo kijk in Elsawin, wat is het bouwjaar eigenlijk van de Fabia?

Antera

Donateur
Als het de facelift is zoals de koplamp in je beginpost is dan is dit de handleiding

Bijlagen

• Voorbumper facelift vanaf 3-2010.pdf
    59,1 KB · Weergaven: 177

Cordoba

Forumguru
Handleiding is afkomstig uit Elsawin, het systeem met werkplaatsvoorschriften voor 'alle' VAG-modellen. Als je dat systeem hebt, kun je via de hoofdstukverwijzingen ook weer de details van een bepaalde stap bekijken.

Overigens wel een opmerking: ik zie dat er in de handleiding sprake is van 'spreidpluggen'. De ervaring leert dat er bij het verwijderen van kunststof spreidpluggen minimaal een deel dermate beschadigd raakt, dat ze niet herbruikbaar zijn. Zorg daarom dat je dergelijke spreidpluggen in reserve hebt, vóór je aan de klus begint. De kosten van die pluggen is meestal een kwestie van dubbeltjes, en soms in de orde van 1 euro per stuk.

martijng

Nieuw lid
Sorry voor de topic-kaap, maar dit is precies waar ik ook mee bezig moet.
Antera, heb je wellicht ook zo'n beschrijving voor het 2008 model? (fabia hatchback)

Moet zelf zo'n lamp inbouwen:
0561A40X10XR7-0.jpg

kylimo

Senior Member
Ook ik moet een koplamp demonteren en eventueel vervangen.
Zoals op de foto boven te zien is, zit de lens, vanaf de voorkant van de koplamp gezien, los ten opzichte van de unit. Een stukje naar binnen dus. Bij mij is er een koplamp waar de lens naar voren gekomen is. Hierdoor is hij niet goed gericht en niet goed te richten. Weet iemand of dit nog te repareren/terug te zetten is? Kan de koplampunit open? Anders moet ik op voorhand al een nieuwe koplamp halen.
Mogelijk gebeurd bij het vervangen van een lampje :(

Bovenaan Onderaan