Koplampverstelling Lekt

Jurgen K

Nieuw lid
Hallo

Bij mijn Felicia is er vloeistof uit de koplampverstelling gelekt. Ik denk dat de afsnij en weer er op zet met een klemmetje. Kan iemand mij vertellen welke vloeistof ik weer moet aanvullen en hoe ik dat het beste kan doen zonder luchtbellen?
 

joergarms

Senior Member
Ik kan er helemaal naast zitten, maar ik heb nog nooit van een koplampverstelling gehoord in combinatie met vloiestof.
Naar mijn weten gaat dat altijd electro-mechanisch.
 

Jurgen K

Nieuw lid
Tot nu toe wist ik het ook niet. Des te meer dat je weet, des te meer weet je dat je weinig weet. Maar het is echt zo. Ik heb het met mijn eigen ogen gezien. Anders zou ik deze vraag ook niet stellen.
 

Sportline

Senior Member
Kan het wezen dat het vocht/ condens is? Het lijkt me anders erg vreemd dat de koplampverstelling lekt. Bedoel je niet de koplampsproeiers dat die lekken ofzo?
 

joergarms

Senior Member
Zoiets moet het wel zijn, ik heb al veel auto's gehad, gerepareerd enz.
Maar nog nooit een vloeistof geregelde koplamp verstelling gezien.
Maak eens een foto, dat maakt misschien iets meer duidelijk voor degenen die het hier lezen.
 

Jurgen K

Nieuw lid
Waarom word ik niet gelooft? Omdat jullie het niet kennen?

Even in jip en janneke taal.

Om de koplamp hoogte vanuit de auto te regelen heb ik het volgende systeem:

- In de auto een draaiknop ( Linksonder naast het stuur).
- Aan de draaiknop zitten twee slangen. Deze lopen ieder naar een koplamp.
- In ieder koplampunit zit een actuator. (Hydraulische cilinder)
- Wanneer ik aan de knop draai word er vloeistof geperst richting de actuator.
- Deze word dan uitgeschoven.
- Of andersom ingeschoven wanneer ik de knop de andere kant op draai.
- Er heeft vloeistof gelekt tussen de slang en de actuator. (kon ik voelen met de vinger er hing een drup aan)

Er zit nu dus te weinig vloeistof in het systeem om de actuator voldoende naar buiten te laten schuiven. Waardoor de koplamp te laag staat. Zelfs met het bijstellen van de daarvoor bestemde schroef.

Is dit zo duidelijk genoeg?
 

joergarms

Senior Member
Ok helemaal duidelijk.
Een systeem wat ik nog helemaal niet ken, maar het klinkt vooral voor Skoda erg vooruitstrevend.
Het mooie is dus dat je niet van electronica afhankelijk bent, goed bedacht.
Maar nu over het probleem, ik denk dat je het systeem wel bij kan vullen, weet alleen niet hoe en wat.
Maar ben blij dat je het ff hebt uitgelegd, kan ik ook weer ergens over meepraten.
succes ermee
 

Sportline

Senior Member
Ik begin het te begrijpen. Het klinkt allemaal heel erg vreemd ook omdat ik het nog nooit gehoord heb. Wat zegt de skoda dealer ervan dan of ben je daar nog niet langs geweest? Om wat voor uitvoering gaat het hier eigenlijk? Mijn ma heeft een felicia uit 1995 maar die heeft dat niet volgens mij. Morgen ga ik het toch ff controleren, misschien dan meer info
 

Sportline

Senior Member
Ik heb vanochtend gekeken onder de motorkap van de felicia van men moeder en onder de motorkap van mijn felicia en jawel, er lopen 2 blauwe buisjes vanuit het dashboard naar de beide koplampen om deze te verstellen. Ik wist niet dat dat zo ging. Weer wat geleerd! Wat zegt de skoda dealer er eigenlijk van?
 

Jurgen K

Nieuw lid
Ik heb de pomp die achter de bedien knop aan het dashboard zit losgemaakt. Er zitten scheuren in. Waarschijnlijk door nachtvorst. Moet opzoek op de sloop om een andere te vinden. Heb nu de zuigers van de actuators uitgeschroefd, er zat schroefdraad op. Ik weet alleen niet of de koplamp hoogte verstelling moet werken voor de APK.
 

motormuis

Nieuw lid
het is waar wat je vertel
er zit namelijk koelvloeistof in het is niet te repareren
je krijgt hem niet meer lucht dicht
ik heb zelf het probleem ook ik ga er een ander in zetten
 

Gieliovd

Forumguru
Zo lang je lampen goed staan, je lichtbeeld goed is dan is alles prima.

Als ze niet goed staan zal de garage ze stellen voor je met de APK.

Gaat dit niet, dan wordt het lastig. Heb je een handige garagist dan fixt hij het even. Heb je een zeurkous dan krijg je afkeur.

:ahum:
 
Bovenaan Onderaan