Koppaking lek?? info nodig?

Hallo Skoda rijders,

Ik heb vandaag toch de kop los gehaald omdat de koelvloeistof 1 liter weer bij moest vullen na loshalen is toch een kleine lekkage bij de koppaking te zijn.weet iemand ook hoeveel nm de kopbouten moet aantrekken en na hoeveel km weer aantrekken of hoef dat niet kan iemand mij daarbij informeren??
Doet de Skoda dealer vlakken van de kop?

Graag verwacht ik reacties van jullie.

Alvast bedankt!!:worshippy::worshippy:
 

The bone collector

Senior Member
Geen verrassing dat het de koppakking was. Aantal NM kan ik je niet zeggen. Let wel op dat de cilinderbussen niet loskomen van de onderste pakking. Dat is ook een gevaar bij de MPI's, dan verbruiken ze opnieuw koelvloeistof na vervangen koppakking.
 
de lange stangen bedoel je toch? die heb ik losgehaald die zaten los maar wel op volgorde zoals ik heb uitgehaald na vlakken ga ik weer op juiste volgorde terug zetten
 

Antera

Donateur
Hallo,

– Nieuwe cilinderkopbouten aanbrengen en eerst handvast aandraaien.

dit is de volgorde van aantrekken:



Draai de cilinderkopbouten in de voorgeschreven volgorde als volgt vast:
Alle schroeven met 30 Nm aantrekken.
Draai vervolgens alle bouten 90° (1/4 omw.) met een vaste sleutel verder.
Daarna nogmaals alle bouten 90° (1/4 omw.) verderdraaien.
 
super dankje wel maar de bussen is niet erg toch dat ik uit heb gehaald die zaten zowel los heb op volgorde uitgehaald in karton geprikt en na vlakken van de kop ga ik weer zoals ik heb uitgehaald in volgorde inzetten
 

The bone collector

Senior Member
Met cilinderbussen bedoel ik de bussen die rond je zuigers zitten, ik weet niet goed over welke 'stangen' jij spreekt. Als je de bussen loshaalt, is de kans groot dat je de onderste pakking beschadigt en dan heb je daar dan weer een lek. Ik dacht eens gelezen te hebben dat je in ieder geval niet meer aan de motor mag bewegen (of draaien), anders heb je ook kans dat de bussen loskomen.
 
is cilinderbussen vervangen makkelijk of zover ik begrijp zit onder de cilinderbussen o ringen dus kan ook de lek daar wezen?
is vervangen van o ringen wel te doen kan iemand uitleggen hoe of wat?
 

Monteurtje

Forumguru
De stangen waar jij het over hebt zijn de stoterstangen. Als je de cilinderkop er heel voorzichtig af gehaald hebt blijven de bussen over het algemeen goed op de plek. Maar als je die afdichtringen wil vervangen. Moet je het een en ander meten. Er is hier vast wel iemand die ELSA heeft, die kan je de waardes en wat je moet meten wel vertellen. Er zijn namelijk 3 verschillende diktes van de afdichtring.
En je had nog een vraag over vlakken. Als een kop krom is dan is het wel zo verstandig om die te vlakken. Anders lekt die zo weer.
 
waar zitten die afdichtringen kan ik die ook bij skoda dealer schema krijgen of heeft iemand een schema voor mij, kan het ook koelvloeistof of olie lekken bij die afdichtringen dus het hoeft niet perse de koppaking te zijn zover ik kan zien zat koppakking nog netjes uit ik zie geen scheurtjes op de pakking zelf maar hoef dat niet perse?
 

Skoody Boo

Actief lid
Volgens mij bedoelt Halil Cingisiz:

Waar zitten die afdichtringen? Kan ik ook bij de skoda dealer een schema krijgen waar die zitten, of heeft iemand een schema voor mij? Kan het ook koelvloeistof of olie lekken bij die afdichtringen, dus dat het niet perse de koppaking hoeft te zijn? Zover ik kan zien ziet koppakking nog netjes uit. Ik zie geen scheurtjes op de pakking zelf. Of kan de koppakking ook koelvloeistof en/of olie lekken als je geen scheurtjes ziet?
 
Hey Skoody Boo,

Bedankt voor je correctie van mijn verhaal, vind wel tof dat je moeite wil nemen om te herschrijven,volgens mij ben je nederlandse leraar, zo niet lijkt me wel verstandig te solliciteren!!! tjonge (chappie)
 

ArjanGr

Senior Member
Halil. Er zit een groot verschil tussen de cilinderbussen waar jij over praat en wat wij bedoelen, denk ik. Dat zijn stooterstangen welke jij door het kartonnetje hebt geprikt. Slim trouwens. Even schoonmaken met remmenreiniger is vaak geen overbodige luxe.

De cilinderbussen waar dus ook die o-ringen onderin zitten zijn de holle buizen waarbinnen je cilinder heen en weer beweegt. Deze bussen moet je proberen NIET te bewegen. Heb je aan je motor(krukas) gedraaid toen de kop eraf was? Zo wel, dan kan ik je nu even niet verder helpen. Dit is bij mij toen niet los geweest namelijk.

Tip schaf een Haynes werkplaatshandboek aan. Haynes Skoda Fabia 2000-2006 benzine & diesel (Haynes 4376) - Autoboeken Service Nederland - Online Deze heb ik ook. Hier staan alle aandraaimomenten, volgordes en ook hoe je de kleppen moet stellen in. Moet dit trouwens nog bij de Fabia? Bij mijn Felicia toen wel.

Ik hoop dat je deze klus wel uitvoert met iemand die het eerder gedaan heeft. Want je moet wel weten wat je mee bezig bent. Dek het blok(de cilinders) ook af met folie. Hier moet geen vuil in terecht komen.
 
Bovenaan Onderaan