Koppakking vervangen! Iemand ervaring?

DavidHaarlem

Nieuw lid
Hoi!

Ik ben hier nieuw op het forum, en ook nieuw met Skoda. Normaal ben ik bekend met Volkswagen, maar nu heb ik een Skoda op het menu staan :)
Een vriend van mij is hier op visite met een Skoda Octavia. Op de terugweg van Amsterdam ging de auto moeilijk doen, lampje van de temperatuur ging branden, en de temperatuur stond op maximaal.
Toen ik de auto te zien kreeg heb ik de koelvloeistof (deze was niet meer aanwezig) gevuld met water om te zien waar er lekkage was. Ik zag water druppelen in de buurt van de waterpomp.
Daarna heb ik hem naar een monteur gestuurd om de waterpomp (en distrubutie) te vervangen. Maar helaas, nu was er een lekkage in de buurt van de thermostaat denk ik (rechts van het blok).. behalve dat bleek na het vullen met normaal koelvloeistof dat de koelvloeistof meer schuim was dan vloeistof.

Als ik vanavond tijd vrij kan maken ga ik de kop van de auto trekken, en ik ga hem zelf vlakken etc. Ik weet niet hoeveel tijd ik er aan moet besteden, maar ik ga het goedkoop voor hem oplossen, dus ik vraag zelf voor hem 100 euro als symbolisch bedrag haha. Maargoed, ik hoop vanavond te kunnen zien wat voor ravage ik aan ga treffen.
Nu is mijn vraag.. zijn er bekende kwaaltjes waar ik op moet letten bij een Octavia? Heeft iemand nog tips? Om kosten en tijd te besparen laat ik waarschijnlijk de klep seals zitten.. graag commentaar of je dit redelijk ongestraft kan doen bij een Octavia?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

(skoda Octavia I)
 

Spierings

Forumguru
Een kop demonteren stelt meestal niet veel voor, om wat voor type gaat het..

Vlakken is alleen nodig als de kop niet meer recht is of erg ingevreten is. Dit kun je controleren met een goede rechte lineaal.

Bij monteren is het aantrekken van de kopbouten het belangrijkste.

Denk dat je met 100 euro weinig over houd of zelfs te kop komt, met nieuwe kopbouten en een pakkingset kom je al een heel eind of te kort..

Klepseals hebben niks met je probleem te maken, waarom zou je die dan ook vervangen

Is de waterpomp nu wel vervangen?
 
Laatst bewerkt:

DavidHaarlem

Nieuw lid
Hoi Spierings! Bedankt voor jouw antwoord :)

De waterpomp en distributie zijn vervangen, 2 dagen daarvoor. De auto heeft max 10 minuten gelopen met de nieuwe waterpomp en distributie (heb ik niet zelf geinstalleerd), maar daarna werd het alsnog een waterballet, maar nu bij de thermostaat.. en dat inclusief de shampoo, ik vertrouw de auto niet als hij terug moet naar Slowakije.
Kwa onderdelen zit ik nu al op de 200 euro, gehaald bij Gamo ipv mijnonderdelen.nl,
- 10 liter koelvloeistof
- Olie
- nieuwe koppakking
- nieuwe kopbouten
Ik heb het natuurlijk over 100 euro voor het werk.. Ik ben niet in een of twee uurtjes klaar. Voor het eerst in mijn leven een momentsleutel aangeschaft (sterker nog, 3 stuks, dus van 2 NM to 320 NM kan ik alles op moment vastzetten), ipv het lenen van momentsleutels.

Nog een klein vraagje, die distributieriem heeft nu 10 minuten gelopen.. moet ik hem bij het vervangen van de koppakking nu al vernieuwen?
En ja, ik snap wat je bedoelt wat betreft de klepseals.. maar dan nog dit
- het blok is te warm geweest
- dus de klepseals ook
Ik vind het niet netjes als ik alles vervangen heb, vervolgens blauwe rookwolken te zien. Maar ik heb het getest, dus dat blijkt mee te vallen. Nu hoop ik maar dat de kop niet gescheurd is, anders is alle moeite voor niets
 

turboturbo

Forumguru
Klinkt uit je eerste post alsof de auto (lang) heeft doorgereden met te hoge temperatuur (geen koelvloeistof meer aanwezig)?

Is het denkbaar dat in zo'n geval de schade niet meer te redden valt?
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
@DavidHaarlem Ik lees dat je normaal aan VW sleutelt, ik kan me vergissen, maar ik dacht dat de Octavia I alleen maar met VW-blokken is geleverd. Als het inderdaad een VW-blok is, kun je gewoon een VW pakken met dezelfde motorcode, en dat is dan gewoon identiek, als het een echt Skoda-blok is, dan heeft ie ook een motorcode die bij VW niet voorkomt.
 

Antera

Donateur
Ik wens je heel veel succes. Let goed op met wat je doet idd. De spanrol en de multiriemen zou bezig ik zeker vervangen. Nu je toch beter bent beter goed doen dan half. Zo doe ik het tenminste als ik de kop moet lichten

Als je het goed wilt doen haal je de kop eraf en breng je die naar een revisiebedrijf en laat je controleren of deze nog vlak is en of de kleppen nog goed afsluiten. je bent nu eenmaal goed bezig dan niet half werk leveren zou ik zeggen.

Enigste wat op moment moet is de kopbouten. De rest is vast is vast en niks meer. Moment sleutel overal voor gebruiken komt in de praktijk niet voor maar mag altijd natuurlijk.
 
Bovenaan Onderaan