Koppelbeperking 1e versnelling

Ik heb een OII met 1.2tsi 6H. Ik heb bij optrekken in de 1e versnelling altijd het gevoel dat de motor snel geen zin meer heeft, terwijl in 2 en 3 hij flink blijft trekken. Het kan louter een gevoelskwestie zijn omdat de 1 vrij kort is, vandaar mijn vraag.

Weet iemand of in het motormanagement er in de 1 versnelling een koppelbegrenzing zit?

Cordoba

Forumguru
Het is niet bijzonder dan in de lagere versnellingen het koppel enigzins getemperd wordt, om te voorkomen dat de auto snel in de wielspin terecht komt. Welke versnellingen en in welke mate is afhankelijk van de auto (motorversie) de tuner en de wens van de opdrachtgever.

Tonno

Actief lid
Klinkt wel aannemelijk dat hij begrenst wordt.
Mijn motorfiets had voorheen ook 30 pk minder in de eerste 3 gangen.
Het omleiden van de Gear-Position-Sensor was genoeg om het beest wakker te maken.
Wie weet is er ook zo iets voor de auto ?

Chatslet

Forumguru
Bij oudere auto's kan dat inderdaad maar bij nieuwere auto's met canbus kun je dat beter niet proberen omdat je dan meteen storingen krijgt en de boel in noodloop gaat.
Bij mijn Ford Fiesta 1.4 16v had ik met behulp van een engels forum een schakelaar ingebouwd waarmee ik het tellersignaal kon onderbreken. Ik kon toen met gierende banden optrekken als ik die schakelaar om haalde, was leuk om petjes in Polo's en Golfjes er uit te blazen. Maar dat was een auto uit 2000. Bij mijn Mondeo 1.8 TD uit 1999 was dat geen eens nodig, daar was alles mechanisch geregeld dus gewoon koppeling los laten en heel lomp het gas vol intrappen. Vloog ie echt met gierende banden vooruit en trok iedereen er uit. Als ik dan in me spiegel keek zag ik echt een enorme bruin/gele wolk van roet en een half vernevelde mix van diesel en slaolie met daar in heel vaag wat lichtjes van koplampen die zich voorzichtig een weg door de dikke mist baande :uitlachen: Vlak voor dat ik hem in ruilde voor de Faab een keertje bij een petje in een opgefokt hok gedaan. Die wist niet wat hem overkwam, kwam bij het volgende stoplicht heel voorzichtig aan rijden en liet echt twee hele autolengtes tussen ons vrij :smirk:

Cyrus

Actief lid
Via de boordcomputer kan er koppelbegrenzing toegepast worden. Dat gebeurt zeker bij chiptuning, zodat het mechaniek minder "op z'n donder" krijgt.

Bovenaan Onderaan