Koppeling gaat naar mijn idee niet diep genoeg.

naapoo

Nieuw lid
Hoi allemaal.

Skoda fabia 2003 1.2 12v drie cilinder

als de auto koud is en ik wil de auto in de achteruit zetten hoor je niks voel je niks.
Als ik de auto met koppeling ingetrapt in een versnelling zet hoor je niks
so far so good

Als de auto een stukje gereden heeft vanaf ( 500meter) komt het probleem.
koppeling in trappen eerste versnelling zetten en dan voel je lichte schokken als of hij niet helemaal in zijn vrij staat dat idee. dit gebeurt in alle versnellingen.

in het achteruit zetten van de versnelling hoor je een knarsend geluid.

iemand een idee??
het is een zelf stellende koppeling

wat heb ik al gedaan
rem olie is op pijl
zie geen slijtage of afgebroken stukken
de zichtbare delen lopen mooi soepel.

Oja wie weet wat dat zwarte stifje voor is aan de voorkant van de koppeling gebeuren. ongeveer 2 cm lang en je kan een beetje naar recht zetten of om hoog.

groeten naapoo
 

turboturbo

Forumguru
Dat de auto heel licht schokt wanneer je 'm in de eerste versnelling zet, herken ik van mijn Fabia I bj '03 (ook met 1.2 12V)
Ik vond het altijd een vreemde gewaarwording, voor mijn gevoel leek het dan nét of de auto 1 cm vooruit rolde. Ik heb er verder nooit bij stil gestaan omdat het soms sowieso lastig in z'n eerste versnelling zetten was. Dit zou aan versleten synchromesh ringen liggen (ik heb de auto van 90dKM tot 156dKM gehad)

De andere symptomen die je beschrijft herken ik niet echt, behalve dan dat ik bij veel meer auto's in het algemeen her geknars herken van de achteruit versnelling wanneer de koppeling niet goed ingetrapt is / de synchromesh ringen hun werk niet helemaal goed deden.

Opnieuw koppeling intrappen, terug in z'n vrij, even 'roeren' en opnieuw proberen was mijn work around.
 

oco1979

Forumguru
neem aan dat deze gelijk is aan vw polo van zijn tijd,versnellingsbak.
Bij mijn weten zat op de achterruitversnelling geen synchro.
koppeling dan wat versleten is,zal dat met de juist gevoeligheid moeten inschakelen
 

naapoo

Nieuw lid
Precies in het midden van de foto. zwart stifje met hoek ca 1cm


bij warme motor ook het probleem
alleenn niet bij een koude motor
 
We hebben een skoda. Fab1 2001, een seat arosa 2002, een lupo 2001 allen niet geschikt om in de eerste versnelling te zetten als er nogmaar iets vaart in zit. Ook de achteruit gaat bij allen stroef of niet als de auto's niet stilstaan. Met warme motor wordt het slechter
Alle wisselbakken zijn " ruim".
Een vriendin heeft een drie cylinder fabia die heeft gewoon de zelfde verschijnselen.
Wat een poos helpt is de wisselbak grondig reinigen en er nieuwe goede olie in doen. Maar als het eenkeer ouder wordt dan moet je er simpelweg rekening mee houden.
Zit er nog iets vaart in in de tweede verder. Bij de achteruit even dubbel clutchen.
Voorzichtig net als met oma
 
E

Ex-lid 9621

Alle bakken die geschakeld worden met een kabel (zoals in het plaatje hierboven) moeten om de zoveel tijd opnieuw gesteld en gesmeerd worden. Hooguit 10 minuten werk voor een specialist.

Indien dit niet werkt, laat dan de remvloeistof verversen (zeker indien ouder dan twee jaar). Deze wordt ook gebruikt voor het koppelingspedaal. Laat dit wel doen door de dealer. Dan ben je er zeker van dat het goed gebeurt (zie tarieven skoda website).

Indien dit niet werkt, laat dan de versnellingsbakolie vervangen indien dit nooit eerder gedaan is (+- 2 liter) door een olie van zeer hoge kwaliteit (20 euro duurder totaal a 25 euro de liter). Mijn dealer vraagt hiervoor 131,39 euro. Dit laat ik elke 4 a 5 jaar doen bij mijn MPI AQW.

Misschien dat je garage iets anders denkt, maar laat je niet direct een nieuwe/ruil bak of koppellingsset aansmeren.
 
He tux dat is een mooie aanvulling ben het helemaal eens met je.
Een ruime wisselbak knapt er van op, de werking van de koppeling en de remmen idem.
Maar toch veroudering en dus slijtage knaagt aan het materiaal.
 
E

Ex-lid 9621

Zeer zeker.

Weet iemand of het licht rammelen (rasselen?) van een (type 002) bak in zijn vrij + koppelingspedaal los nou 'normaal' was (geluid verdwijnt als je het pedaal intrapt).

Misschien dat Naapo en anderen deze info kunnen gebruiken om een diagnose te stellen.
 
Mijn ervaring: de drukgroep van de koppelingsplaten wordt ruim. Kan geen kwaad.
Het is niet nodig m te vervangen. De ruimte ontstaat mede door dat de koppelingsplaten
Aan het verslijten zijn. Maar die hoeven niet versleten te zijn.
Stof en slijtage geven samen dat ratelende geluid.
 
E

Ex-lid 9621

Dank rbrommer. Die van mij doet dat nu ook na bijna 15 jaar en 100.000KM. Hoop er minimaal nog 50.000 mee te kunnen rijden.
Volgens zo'n instant-offerte garage op het internet kost een nieuwe koppeling en bijbehoren rond de 4 a 500 euro.

Kan je de koppeling e.d. schoonblazen met een compressor of is dit gedeelte hermetisch afgesloten (tussen motor en bak)?

Ik weet zo snel niet of deze synchromeshringen heeft, maar als je schakelt als de gemiddelde vrouw of bmw/audi leaserijder (snel roeren of kraken bij achteruit), dan help je elke bak snel om zeep.

Voor geintresseerde: een compleet (600MB) archief met manuals voor o.a. de AQW en andere MK1 Fabia's. De AQW heeft bak type 002.
https://www.fortresslinux.org/download/Misc/Skoda/
 
E

Ex-lid 9621

Nog wat extra informatie over de beste kwaliteit transmissie-olie voor je Fabia (OEM G 050 Manual Transmission Fluid, OEM Part Number: G005000)

http://www.idparts.com/oem-050-manual-transmission-fluid-p-4027.html

'The original G050 gear fluid, OEM from VW, recommended for all 5-speed transmissions. This fluid is thicker than the G52 and much thicker than the G070 fluid, which may result in harder shifting when cold. However, some still believe that the G050 fluid is still the best for protecting the gears in your manual transmission.'

Logisch, want een dikkere olie blijft beter rondom de tandwielen 'plakken'. Dit zal geluiden en (ruig) contact dempen bij het verschakelen van de assen en tandwielen.


Bij de AQW (type 002 bak) zit geen aftapplug en deze moet je afzuigen (de LIDL heeft op dit moment een mooie olie-afzuigpomp voor 17 euro in de aanbieding)

Ondanks het volgende off-topic is, is het misschien verstandig om te noteren:

De beste motorolie voor deze AQW motors is 'Shell Helix HX7 10w40 (met extra additieven om je motor te beschermen tegen vervuiling)
 

naapoo

Nieuw lid
Goedemorgen allemaal..

Een kleine update.

Ten eertse bedankt allemaal voor het meedenken.
Plan van aanpak is als volgt

De koppeling ontluchten bij de hulpkoppeling.
En de auto heeft een groote beurt nodig maar dit gebeurt als het even wat warmer is
en dan wil ik de motorolie en alle filter vervangen en de versnelingsbak olie vervangen.

we houden jullie op de hoogte.
 
Bovenaan Onderaan