Koppeling kapot?

Beste mensen,

Ik lees al een aantal jaar met mee met iedereen zijn problemen. Hier heb ik al aardig wat aan gehad.
Zelf heb ik sinds gister een probleem dat ik zal willen voorleggen.

Ik heb een Octavia II uit 2010 1.6 TDI met km stand van ongeveer 195.000.
Sinds gister krijg ik de auto erg moeilijk in zijn 1e versnelling. Hiervoor moet ik ook het koppelingspedaal helmaal ingetrapt hebben, tot de grond zeg maar. Als ik eenmaal rij dan krijg de versnellingsbak wat makkelijk in zijn 2e. Hoe hoger ik schakel hoe makkelijker het weer gaat.
Als ik stil sta en de koppeling helemaal ingetrapt met de versnellingspook in de 1e versnelling heb lijkt de koppeling al aan te grijpen en wilt de auto naar voren bewegen.

Wat denken jullie dat er eventueel aan de hand kan zijn? Koppeling kapot?
Morgen ga ik sowieso naar de dealer toe om het te laten controleren.

Dank alvast.

Ronnie

Forumguru
Als je toch naar de dealer gaat, hoef je het hier ook niet te vragen......

Maar toch, ik denk eerder aan lekkage van de hydraulische koppelings-cylinder(s).
Dit verklaart n.l. dat je het pedaal helemaal moet intrappen voordat de koppeling vrij komt.

Highway

Forumguru
Koppeling is natuurlijk mogelijk, maar ook de hoofd en/of hulp koppelings cylinder. Mogelijk brengt het verversen en ontluchten van de hydrolische vloeistof (dacht gewoon remvloeistof) indien deze hydrolisch is ook verbetering.

Arjann

Forumguru
Als het pedaal normaal aanvoelt met het intrappen dan denk ik dat de koppelingcilinders in orde zijn en zou dan de koppeling zelf verdenken.

Antera

Donateur
Duidelijk wat de problemen kunnen zijn:

Koppeling versleten
druklager of koppelingscilinder defect

Bovenaan Onderaan