Koppeling na 30000 km

John caravan

Nieuw lid
Heb vandaag mijn superb naar de garage gebracht voor nazicht 30000 km en had gevraagd om eens naar de koppeling te kijken omdat ze soms schokkend aangrijpt , vooral in de ochtend met koude motor ,na enkele km is het gedaan.
Bij het afhalen werd mij gezegd dat de koppeling bij draaiende motor en intrappen en lossen van het pedaal een vreemd geluid maakt (klikkend geluid).Volgens de technieker misschien de drukgroep.
Ik moest een nieuwe afspraak maken en de wagen voor 2 dagen binnenbrengen, dan zal men de koppeling demonteren om te kijken wat er juist aan de hand is ,volgens de garage zal dit denkelijk garantie zijn naargelang wat er mis is.
Ik hoop op garantie wagen is 22 maand oud ,ik trek wel caravan maar met mijn vroegere passat ook ,daar heb ik meer dan 200000 km mee gereden met dezelfde koppeling ,dus ik denk niet dat het aan mijn rijstijl zal liggen.
weet iemand van jullie of dit verhaal klopt?

Ronnie

Forumguru
Als ik het zo lees lijkt het inderdaad op een defecte drukgroep, met name de diafragmaveer. Ik weet niet welke motor je hebt, maar als er een 2-massa vliegwiel inzit zou dit ook nog een oorzaak kunnen zijn.
Onlangs een Touran 2.0 TDI gehad voor een reparatie; Deze koppeling kraakte ook en soms begon de auto bij ingetrapte koppeling spontaan vooruit te lopen.......
Na vervanging van het 2-massa vliegwiel (het ding hing nog net in elkaar) was alles weer o.k..

The bone collector

Senior Member
Als ik de klachten lees, denk ik aan het dubbel massa vliegwiel. Redelijk veel problemen mee bij VAG, is al vele jaren zo. 30.000km en 22 maanden, dat is zeker een garantiegeval, laat je niet afschepen!

andrehj

Forumguru
Zitten die dubbel massa vliegwielen eigenlijk alleen in de diesels, of zijn er ook TSI's mee uitgerust?

Bovenaan Onderaan