Koppeling ontkoppelt niet altijd even goed

gehaktbal

Forumguru
Mijn koppeling ontkoppelt niet altijd even goed.
In 1 van de 8 keer ongeveer, komt het pedaal wat haperend omhoog en grijpt hij ook helemaal onderaan aan met als logisch gevolg: De volgende versnelling valt niet lekker in.
Tijdelijke oplossing: Double clutch. Dan gaat het goed.

Ik heb voor nu de hoofd- en hulp koppelingscilinder vervangen. Probleem lijkt weg te zijn, tot vanmorgen. toen kwam het weer één keer voor. Super raar dat het weliswaar minder is, maar niet opgelost.

Iemand tips/adviezen wat ik verder nog zou kunnen doen?
Ik vermoed zelf dat er weinig anders overblijft dan drukgroep/koppelingsset vervangen. Maar dit wil ik graag uitstellen vanwege kosten (deze klus doe ik dan niet zelf) en omdat de koppeling verder niet slipt of andere gekke dingen doet.
 

hemi24

Forumguru
Vinger afgebroken van de drukgroep wellicht?
Dat zou ook het schrapend geluid kunnen verklaren wat je in een ander topic omschreef…
 

gehaktbal

Forumguru
Hmm dat zou neer komen op een nieuwe koppelingsset. Is dat een beetje zelf te doen om te vervangen? Nooit gedaan. Wel ervaring met andere klussen zoals differentieel, distributieriem, waterpomp etc. vervangen.
 

Thijs4motion

Forumguru
het is zelf te doen, ligt er alleen aan hoeveel plek je hebt en evt een brug
(gaat ook met assteunen en krikken, maar dat lijkt me niet handig als je het voor de 1e keer doet)
en uiteraard het goede gereedschap.

en misschien dat iemand hier weet of je de koppeling voor moet spannen,
dan heb je speciaal gereedschap nodig
 

gehaktbal

Forumguru
Ik denk dat ik dan een brug zou huren in zevenbergen.
Iemand uit de omgeving beschikbaar om evt tegen vergoeding oogje in t zijl te houden/mee te delegeren hoe en wat?
Lijkt me leuk en leerzaam om te doen (mits dit de oplossing gaat zijn )
 

gehaktbal

Forumguru
Update: Het probleem lijkt niet voor te komen als ik de koppeling met een rotvaart intrap. Voor nu is dat dan even de remedie.
@feestbeestzaandam: jij hebt eens hetzelfde gemeld op het forum in een ander topic. Wat was bij jou uiteindelijk de oplossing?
 
Laatst bewerkt:

Thijs4motion

Forumguru
zie er alleen een leiding tussen de cilinders of ook een slang,
heb bij menig klassieker meegemaakt dat de slang verstopt was / begon te raken
 

gehaktbal

Forumguru
Er gaat een vloeistofslang van de remvloeistof pot naar de hoofdcilinder. En een 2e slang>leiding>slang naar de hulpcilinder op de bak. Ontluchten ging zonder problemen.

Ben er overigens achter hoe ik t probleem te allen tijde kan reproduceren..!

Auto in 1 zetten. Koppeling op laten komen tot die begint aan te grijpen, pedaal langzaam terug nr de bodem duwen.
Vanaf dat moment komt ie vanaf de bodem op.

Misschien helpt deze beschrijving bij wat de oorzaak kan zijn.
 

gehaktbal

Forumguru
Het zijn twee splinternieuwe van het merk Borsehung.
Balen als die gelijk weer kapot zijn. Die van het pedaal was echt rot om te vervangen…
 

feestbeestzaandam

Senior Member
Update: Het probleem lijkt niet voor te komen als ik de koppeling met een rotvaart intrap. Voor nu is dat dan even de remedie.
@feestbeestzaandam: jij hebt eens hetzelfde gemeld op het forum in een ander topic. Wat was bij jou uiteindelijk de oplossing?
Ik heb het eens in de tig maanden.
En heb nog geen oplossing.
Maar zolang het me niet iedere maand of week gebeurd ga ik nog geen kosten maken voor onderzoek of reparatie.

Maar ik houd het in de gaten.
 

gehaktbal

Forumguru
Gisteren avond de vloeistof-toevoerslang van de hoofdkoppel cilinder vervangen, omdat de aansluitingen zweetten.
Hierna het zaakje weer ontlucht.
Voor nu LIJKT het probleem opgelost. Vermoed zelf dat er de vorige keer bij het ontluchten toch nog wat lucht achtergebleven is....

Ik kijk het even aan, want vorige keer leek het ook opgelost. Maar voor nu lijkt het weer in orde.
 

gehaktbal

Forumguru
Kleine update. Na bovenstaand bericht kwamen de klachten telkens weer terug.

Nu, tijdje later, ben ik eens eea gaan testen. Zo ben ik een stukje met slippende koppeling gaan rijden met het idee: mogelijk brandt er wat vuil af. Baadt het niet dan schaadt het niet.

Tot mijn verbazing ging mijn koppelingspedaal super licht en aangrijpen leek beter te gaan!

De dagen er op verslechterde dit weer, waarna het na een “schoonmaaksessie” weer als nieuw ging.

Dit geeft mij de indruk dat de oorzaak van mijn klachten voornamelijk vervuiling zijn met bijbehorende slijtage.

Iemand die zijn mening hierover los kan laten na deze bevindingen?
 
Bovenaan Onderaan