Koppeling probleem

AdriaanAJ

Nieuw lid
Beste forummers,

Sinds 2 weken ben ik de trotse eigenaar van een skoda octaiva elegance 1.9tdi sw uit 2006 met 194k op de teller. Rijdt prima, echter wel een ding waar ik mijn zorgen over maak.
Als ik mijn koppeling op laat komen dan trilt deze heel erg. Niet aan het begin maar wel als de koppeling hoger komt. Daarnaast als ik de koppeling intrap dan hoor ik een geluid dat er op lijkt dat het gas wordt ingetrapt. Zou dit het massa vliegwiel kunnen zijn, of denken jullie aan iets anders? Wat is een beetje een normale prijs voor het vervangen van de koppeling en 2 massavliegwiel?
Alvast hartelijk dank voor jullie reacties.

Groet, Adriaan

Monteurtje

Forumguru
Er vanuit gaande dat motorisch de auto goed is, dan lijkt dit aardig op een vliegwiel.
Er is een set van SACHS, die is helemaal compleet, vliegwiel met complete koppeling en druklager. Die is vaak stukken goedkoper dan originele onderdelen. Maar is eigenlijk precies hetzelfde.
Koppelingcilinder wel laten controleren. Kopje slijt wel eens door.

AdriaanAJ

Nieuw lid
Ok, dank voor je antwoord. Ik ben echt een leek en ken sachs dan ook niet. Kun je mij een site aanbevelen waar ik dit setje kan bestellen? Ik heb tot nu toe alleen 670 ex btw van iemand gehoord...

Joske

Forumguru
Weet niet van waar je bent maar VAG Techniek biedt dit ook aan, complete set met of zonder montage door hun.

AdriaanAJ

Nieuw lid
Kom uit midden Gelderland, maar bedoelde dat ik nog niet weet of en zoja bij welk bedrijf ik dit ga laten doen. Heb ook een kennis die dit kan namelijk.

Monteurtje

Forumguru
Er zijn 2 merken vliegwielen die gemonteerd zijn op de Skoda's. SACHS en LUK. Als je alleen het vliegwiel vervangt dan moet je hetzelfde merk monteren wat er ook nu opzit, anders past de koppeling niet.
Maar het is goedkoper om compleet te vervangen.
Beloof niks, vakantie tijd dus knetter druk, maar zal morgen even kijken wat die kost. Maar die prijs van 670 ex komt wel in de richting.

Monteurtje

Forumguru
Heb gekeken. Prijs zit tussen 740 - 780 ex. Dus die je zelf al had gevonden is goedkoper.
Ik kijk bij bedrijven waar we onderdelen weghalen en daar heb ik inlogcodes van. Maar deze verkoopt niet aan particulieren. Maar een brezan of een die aangesloten is bij mijn-grossier of AD grossiers kunnen je er ook wel aan helpen.

Antera

Donateur
Plaatsen van enkel massa vliegwiel moet koppeling is een oplossing indien 5-bak. Bij 6-bak alleen dubbelmassa vliegwiel plaatsen,

Als deze al herrie schopt zou ik deze maar zsm vervangen. Te lang doorrijden met onbalans in vliegwiel kan je krukas kosten.

AdriaanAJ

Nieuw lid
Ik hoor geen echte herrie, maar wel een koppeling die erg trilt bij laten opkomen en gas geluid (ene keer meer dan de andere keer). Uiteindelijk zal meer onderzoek nodig zijn om vast te stellen of het, het vliegwiel is.

AdriaanAJ

Nieuw lid
Heel vreemd het lijkt er nu ineens op dat de koppeling bijna niet meer trilt. Zou hier een reden voor kunnen zijn, of zal dit puur toeval en tijdelijk van aard zijn?

AdriaanAJ

Nieuw lid
Vandaag lag mijn vaste garage geweest en die dachten aan een vette koppelingsplaat. Volgens hem was er gelukkig niets mis met de het massavliegwiel.

Antera

Donateur
Vette plaat? dan heb je een lek op je prise-as keering zou je zeggen dat kan ook niet goed zijn.

Bovenaan Onderaan