Koppeling rs tdi combi 2008

Na de problemen met het tunen van mijn O2 RS TDI, geeft nu de koppeling er de brui aan.
Daarstraks wil ik effe vlot vertrekken naast een dikke Beamer, een hoop toeren en geen, of bijna geen, vooruitgang.
De koppeling houdt het niet meer.
Toch maar even rustig aan gedaan en na enkele kilometer toch weer eens proberen of ze nu het koppel wel houdt, en ja het lijkt weer zoals normaal te werken, vreemd.
De auto weggezet bij men werk en vanavond weer naar huis, en weer slippen als ik het koppel erop wil.
Dus einde van de koppeling, de auto heeft nu 62500km.
Ik heb de auto tweedehands gekocht met 57000km, en ik weet niet hoe ermee omgegaan is voordien.
Ik heb voor vandaag ook wel eens gedacht dat er iets niet klopte met de koppeling, maar doorslippen heb ik nooit gehad.
Wel soms raar aangrijpen en af en toe eens happen.
Ik dacht altijd dat het aan mij lag, maar ik heb eigenlijk zeer veel ervaring op dat punt.
Het vertrekken met een auto vanuit stilstand, waarbij je dus telkens de koppeling nogal moet aanvoelen.
Ik heb op heel men carrière van chauffeur ook nog nooit een koppeling stuk gehad.

Er zal dus niets anders opzitten dan de koppeling te vervangen.
Nu vraag ik me af of er alternatieven zijn tegenover de originele koppeling en dit specifiek voor een getunede auto ?
Ik wil natuurlijk geen racekoppeling ofzo, de auto moet normaal rijdbaar zijn en ook voor mijn vriendin die ook soms met mijn RS rijdt.
Het koppel is nu gestegen van 350nm naar 420nm, wat natuurlijk niet weinig is.
Ik weet dat de tuners wel rekening houden met wat de originele onderdelen aankunnen en wat niet, maar ik houdt er ook rekening mee dat het goed mogelijk is dat mijn auto wel wat teveel koppel heeft naargelang de problemen die ik heb gehad bij Ziptuning.
Lees hierover meer op http://www.skodaforum.nl/board/f50/lampje-motorstoring-brandt-17705.html

Dus als er mensen zijn die hierover enige inzichten hebben of ervaringen dan hoor ik het graag.
Ik ga hoogstwaarschijnlijk de koppeling zelf vervangen.
 

___JC___

Forumguru
Ik had een Octavia met 400nm (gechipte 140pk TDI) en daar zijn in 4 jaar en 120.000km twee nieuwe koppelingen in gegaan. Leaseauto dus ik klaag verder niet, maar het is voor mijn in ieder geval dus een bekend probleem. Er zal best iets steviger spul voor te krijgen zijn. Misschien eens bij JD Engeneering informeren?
 
Kan er iemand mij vertellen hoe ik erachter kom of er in mijn wagen een 2massavliegwiel zit, van LUK of Van Sachs ?
Er zijn er blijkbaar 2 verschillende en deze vereisen dus ook een andere koppelingset.
 

Monteurtje

Forumguru
Hij heeft een handbak, want hij heeft het over aanvoelen van de koppeling. En een RS was toen niet leverbaar met DSG dacht ik. En DSG 6 kan volgens fabriekspecificaties maar 350 of 380 Nm aan.
Om te kunnen zien of het een LUK of SACHS is zonder teveel onderdelen te demonteren moet de auto omhoog. Je kunt dan aan de onderkant een stukje van het vliegwiel zien en daar kun je aan zien of het een LUK of SACHS is. Namelijk aan de rand, rond of hoekig.
Je hebt een 2 massa vliegwiel. Dat hebben alle diesels.
 

Race Eend

Forumguru
Koppelingen zijn geen garantiewerk (net als banden) . Tevens levert sachs voor de 6 bakken geen vliegwielen (ze halen die bij LUK naar mijn weten), volgens mij is dat dus vrij wel altijd luk (evt met een sachs koppeling te combineren overigens).


Hij heeft een handbak, want hij heeft het over aanvoelen van de koppeling. En een RS was toen niet leverbaar met DSG dacht ik. En DSG 6 kan volgens fabriekspecificaties maar 350 of 380 Nm aan.

De dsg6 kan dat volgens de specs, maar een std koppeling van een dsg bak kan wel 460Nm aan hoor (mits de dsg software ook aangepast wordt, zonder software aanpassing kan het tot 430Nm mits met enig beleid getuned natuurlijk).
 
Het is wel degelijk een handbak.
Ik ben er nog over aan het twijfelen of ik het 2 massavliegwiel mee ga vervangen of niet.
De auto heeft nog maar 62500km en er waren geen problemen met het vliegwiel.

Zoals ik al aangaf zou het handig zijn moest ik voorhand weten welke koppeling ik nodig heb, voor dat ik de boel uit elkaar haal.
Dus als ik het goed begrijp is een LUK rond en een SACHS hoekig ??
 
Ik heb zelf nieuw vast vliegwiel en nieuwe koppeling van Sachs. Ik had last van 2 massa vliegwiel. Nu alweer 30 000 km erbij gereden met nieuw vast vliegwiel en verse koppeling zonder problemen.

Ook voor de 2 liter zijn er alternatieven die veel meer koppel aan kunnen en eventueel versterkt 2 massa vliegwiel.

Welkom bij RD-Techniek heb ik het laten doen, goed en niet al te duur, check daar ook prijzen of neem contact op.

( Verzwaarde ) drukgroepen en koppelingen / 02M (6 bak) met of zonder 2 massa vliegwiel

Sachs 2 massa vliegwiel + koppelingset ( Standaard ) voor de 6 versnellingsbak .

Voor TDI's met motorcode: ASZ, ARL, BLT, BPX, BUK.

sachs2_1.jpg



Sachs performance koppeling voor de 02M ( 6 versnellingsbak dwars geplaatst )





Sachs Race Engineering versterkte koppeling voor 02M 6 bakken.

Voor TDI's met motorcode: ASZ, ARL, BLT, BPX, BUK.

Voor gebruik tot 550 Nm.

sachs race.jpg


 

Monteurtje

Forumguru
@dukerider. Welke rond of hoekig is weet ik niet. Zou ik even moeten nakijken. Als ik eraan denk zal ik dat morgen even doen.
 
Bovenaan Onderaan