koppeling schokt bij koude motor in 1e versnellin

Peet

Nieuw lid
Bij het wegrijden , vooral, 's-ochtend met koude motor grijpt de koppeling heel schokkerig aan, net alsof je een beginnende autorijder bent. Ook al probeer je nog zo voorzichtig/soepel het koppelingspedaal te laten opkomen, het is niet te vermijden.
Het gebeurt alleen in de eerste versnelling en is na een paar minuten weer over (zodra de motor wat warmer is) De koppeling grijpt dan weer helemaal soepel aan , niets meer aan de hand. Het is nu al een aantal weken zo en wordt eerder erger dan minder.
Kent iemand dit probleem?
Alvast bedankt voor de reacties.

Ik heb ook dit probleem sinds een week of 2 maar enkel als ik enkele dagen heb stilgestaan...

Ik weet niet echt of het aan de koppeling ligt, ik heb mij nu een busje diesel-additief gekocht dat alle filters en leidingen moet reinigen. Bij mijn volgende tankbeurt moet ik het erbij doen dus ik hou je op de hoogte of dit iets helpt!

Cheers

Berre

Verdorie.. laat ik met mijn octavia combi TDI nou ook af en toe dit gevoel hebben. Het is echter niet elke ochtend aanwezig. Toch eens in de gaten houden...

Peet

Nieuw lid
Bij mij heb ik niet het idee dat het aan de brandstof ligt. Het lijkt mij echt iets met de koppeling zelf te maken hebben, mechanisch of hydraulisch. Ik weet niet precies hoe de koppeling technisch in elkaar steekt.
Na een aantal minuten rijden is alles warmer geworden en zou, in geval van een hydraulisch probleempje, de druk misschien beter zijn geworden waardoor het schokken voorbij is. Ik weet het niet. Ik zal in ieder geval bij een volgende beurt (60.000km) er melding van maken.
In ieder geval bedankt voor jullie reacties.

Het is wel zo dat boites van een octavia redelijk gevoelig zijn aan koude. Ik ben daarvoor verleden jaar bij de dealer binnengeweest omdat het buiten -10° was en ik de eerste minuut na het opstarten de wagen in geen enkele versnelling kreeg.

Ligt blijkbaar aan de olie die VAG gebruikt en komt voor bij veel VAG wagens (oa ook golf4, bora, ...). Er was een mogelijkheid om andere olie te gebruiken (met andere viscositeit) maar dat werd afgeraden omdat het op termijn de levensduur van de boite zou kunnen inkorten.

Normaal ga ik volgende week het busje dieseladditief toevoegen dus ik laat je wel weten of dit iets uithaalde.

Cheers

Berre

Peet

Nieuw lid
Bedankt voor je bericht Berre,

Ik ben benieuwd of het additief werkt. Ik hoor het wel.
Ik verwacht eind dec. de 60.000 km beurt en zal het probleem dan voorleggen aan de dealer. Ik zal hun reactie dan ook laten weten.

Peter

Hallo,

Het probleem is bij mij opgelost door een grote onderhoud service. Bevestigt dus enigzins mijn vermoeden dat dit niets te maken heeft met koppeling zelf.

Het additief ga ik sowieso ook nog toevoegen dit weekend

Cheers

Berre

Peet

Nieuw lid
Hallo Berre,
Dat is een goed bericht.
Ik heb groot onderhoud eind december. Ik hoop dat ze het daarmee ook kunnen oplossen. Nog even afwachten dus,

Ik laat het t.zt. weten.

Peter

Peet

Nieuw lid
Het heeft even geduurd maar mijn probleem is opgelost. Gisteren is de koppeling vervangen (koppelingsplaten), onder garantie. Hij rijdt weer als nieuw , heerlijk!.
Ik ben ook zeer tevreden over de dealer Auto versluis in Zoetermeer. men heeft hierover speciaal contact opgenomen met de importeur waarbij is gebleken dat dit toch blijkbaar een bekend euvel was en men dit alsnog onder garantie kon oplossen. Niets dan lof voor deze dealer. Al vanaf het begin is de service en de klantvriendelijkheid heel erg goed.
xyxthumbs.gif

Bovenaan Onderaan