Koppeling slipt - kosten? Repareren bij dealer of shoppen?

Jan Pas

Nieuw lid
Wij roken bij rijden branderig luchtje. Dealer suggereerde vanmiddag slijtage of lekkage aan de koppeling. Stelt voor de versnellingsbak te demonteren. Koppelingsplaat, rubbers en vliegwiel te controleren en zo nodig te vervangen. Aangrijpingspunt vd koppeling zit idd laatste tijd heel hoog; km stand is 150.000. Ik denk dat analyse weleens juist kon zijn. Schatting vd kosten: 1200 tot 1800 euro, afhankelijk van wat er stuk blijkt na demontage.
Is het zinvol om hiervoor te gaan shoppen, naar een vakgarage / Bovag? Of is deze schatting vd dealer gewoon realistisch en moet ik kiezen voor safe?

hemi24

Forumguru
Shoppen kan natuurlijk altijd en waarschijnlijk is er wel een partij te vinden die het goedkoper kan…

Als de volgende koppeling weer 150k km mee gaat, valt het bedrag over 3 ton kilometer best wel mee.

Thijs4motion

Forumguru
Heeft deze dealer al het onderhoud van je auto gedaan? Dan heb je wel een stuk vertrouwen.

Om alleen voor deze reparatie een ander garage te zoeken vind ik wat extreem. Ik snap dat het wat kan schelen in de kosten. Maar ga je daarvoor naar een vreemde garage. Ongetwijfeld wordt het dan een kwestie van knippen en scheren.

Als je prijzen gaat opvragen. Ga uit van het ergste. Complete drukgroep en vliegwiel. ( ik zou niet weten welke rubbers je dealer bedoelt)

Verstuurd vanaf mijn SM-G398FN met Tapatalk

Tees

Donateur
Eens met @Thijs4motion: het kan vast goedkoper, de dealer is met klussen zelden de goedkoopste. Maar als je al lang klant bent daar, kan je je afvragen of je naar een andere garage wilt hiervoor. Aan de andere kant zou ik persoonlijk een auto met 150k op de teller niet bij een dealer in onderhoud hebben, maar ieder z'n keus daarin.

Overigens vinden velen hier het fijn als je je even voorstelt in de Meet en Greet!

tim_j

Forumguru
Mijn mening; Ik zou een prijs opvragen bij een gerenomeerde garage. Eens zien of het prijsverschil het ‘vreemdgaan’ waard is.
Ik denk niet dat de dealer er wakker van ligt als je de koppeling elders laat doen..

Bovenaan Onderaan