Koppeling STUK 57.000 KM

DDcool

Nieuw lid
Heb een kapot vliegwiel/ koppeling met mijn SuperB Combi greenline.
Dit na 57.000 km en 15 maand.
Zijn er nog mensen die hier probleem mee hebben of al van gehoord hebben?

Monteurtje

Forumguru
Wat was je klacht? Trilling bij wegrijden? Heb ze wel eens vervangen bij een lage kilometerstand. Dat waren wel de Common Rail motoren. Bij de Pompverstuivers bij veel hogere kilometerstanden.

DDcool

Nieuw lid
Probleem was dat ik in 1 keer geen aandrijving meer had;
Volgens de garage en de expert is de koppeling verbrand door slecht gebruik.
Rij al 23 jaar met de auto zonder probleem.

The bone collector

Senior Member
Verbrand? Dat kan als je met je voet op je koppeling rijdt, of wanneer je de auto op een lichte helling op zijn plaats houdt door de koppeling wat te laten opkomen in plaats van de rem te gebruiken, of misschien door veel gas te geven als het pedaal nog niet volledig opgekomen is.

Als je al jaren zonder problemen rijdt, lijkt het mij raar dat je nu ineens een koppeling zou slopen.

hemi24

Forumguru
Probleem was dat ik in 1 keer geen aandrijving meer had;
Volgens de garage en de expert is de koppeling verbrand door slecht gebruik.
Rij al 23 jaar met de auto zonder probleem.

Kan voorkomen als je koppeling het begeeft, dat de platen even een tijdje slippen. Door de warmteontwikkeling krijg je dan een beeld wat eruit ziet als een "verbrande" koppeling. Die "expert" kan dus wel weer een loonschaaltje terug...

Bij mijn laatse O2 (eveneens 1.6TDI) ging met 112k het twee-massa-vliegwiel defect. Uiteindelijk heet de auto vanaf km-stand "0" nooit mooi stationair gelopen en bleek na reparatie dat het ook nooit aan motorsoftware heeft gelegen. Wel had ook mijn koppeling kort voor en tijdens stuklopen even wat ongecontroleerd geslipt, met nodige verkleuring als resultaat.

Bovenaan Onderaan