Koppeling vervangen

Gisteren de auto weer opgehaald van de garage. Auto had al een poosje wat bijgeluiden met ingetrapte koppeling of stationair draaiende motor.

Naast de koppeling is het 2massa vliegwiel vervangen door een vast vliegwiel en is het druklager vervangen.

Ik heb de koppelingsplaat gezien, en ik was geen moment te vroeg; de nokjes die het profiel vastzetten waren al gedeeltelijk weggesleten :shocked:

Moet zeggen dat zo'n vast vliegwiel wel verschil maakt, rijdt nu weer als een zonnetje
 
Ik rij al 60.000 km rond met vast vliegwiel, nieuwe koppeling en drukgroep en gaat niet extra trillen bijna. Rijdt prima en stuk duurzamer dan een 2 massa vliegwiel!
 

Ronnie

Forumguru
Het 2-massavliegwiel wordt toegepast om schokken van de dieselmotoren op de lagers en tandwielen van de primaire as in de versnellingsbak op te vangen zodat deze ontzien worden en dus langer meegaan.
 

Antera

Donateur
Het 2-massavliegwiel wordt toegepast om schokken van de dieselmotoren op de lagers en tandwielen van de primaire as in de versnellingsbak op te vangen zodat deze ontzien worden en dus langer meegaan.

Klopt inderdaad wel maar een een vast vliegwiel kan zeker geen kwaad. De auto word er ook 100 jaar mee. Nadeel is als je gaat chippen net als ik dat de originele koppeling het niet aan kan en je dus wel over moet naar een vast vliegwiel :-)
 
Dat zelfde vaste vliegwiel zit ook in VW. Dit omdat als je veel een kar trekt een 2 massa vliegwiel het zwaar te verduren krijgt en vaste langer mee gaat en beter bestand is hier tegen. Het is dus originele oplossing voor de 1.9 TDI.
 

Octavia32

Forumguru
Oke maar dit gaat meestal alleen op voor 1.9TDI ik heb mij laten vertellen dat bij een 2.0TDI een vast vliegwiel complicaties met zich mee kan brengen.Vraag mij niet wat maar ik neem aan dat er op het forum genoeg experts zijn die hier wat meer over kunnen vertellen.
Ps heb voor een jaar geleden ongeveer ook alles vervangen van koppelingset/cylinder tot 2 massa vliegwiel.
 
Klopt vast vliegwiel bij 2 liter is niet mogelijk, daar komt dan aangepast exemplaar in. Maar ben je voor hele set zo 1200 a 1300 euro kwijt ipv 650 a 700 bij 1.9 TDI (schatting prijzen)
 

Hendrik5E

Senior Member
@Antera; wanneer moet je daaraan gaan denken bij het chippen? Ik heb mijn Octi 2 ook gechipped en ik merk weinig. Hij pakt goed op in elke versnelling ondanks mijn kmstand van 160.000..........
 
Hendrik,

Op het moment dat je een ratel hoort, bij het loslaten van je koppeling (stationair) is het verstandig om eens te gaan informeren naar een koppeling/vliegwiel. Ik heb die van mij nu vervangen (208000) en toen was het hard nodig.

Ik weet niet hoeveel vermogen je nu hebt, maar tot 140 pk/340nm hoeft het niet zo'n groot probleem te zijn (bij normaal gebruik)
 

Hendrik5E

Senior Member
Andre,

Ik heb nu zo'n 185 pk met zo'n 400 nm maar nogmaals ik merk niks; hij doet het prima! Daarbij trek ik de straatstenen niet uit de straat bij elk stoplicht maar trek normaal op en gas in principe zo af en toe op de snelweg. Ben gelukkig geen pedaalridder dus hoop ik nog op zn minst 40.000 km zorgeloos te rijden zonder geratel.....
 

Octavia32

Forumguru
Nou ik rij al 80000 km met de tuning van JD en net wat jij zegt ik rijd inderdaad de straatstenen niet uit de straat maar met een vouwwagen of sleurhut erachter is het idiaal kan gewoon in de 5 of bij luik de bult op en in de bergen bij frankrijk of oostenrijk gewoon in de 3 of 2 met kronkel weggetjes. Verder haak ik een top van 235 tot 238 op de autobahn richting Oberhausen wel een beetje onrustig met al die stelcon platen in de weg. Hoe dan ook Chiptuning heeft mijn autobeleving en brandstofverbruik een positieve boost gegeven.

Maar het topic gaat over koppeling ik heb zoals ik al eerder heb gezegd alles bij JB laten doen in Dievenbrug moet zeggen ben erg tevreden en vind het ook niet erg om bijna 200km te rijden hiervoor.
 
Bovenaan Onderaan