koppeling - vliegwiel - verbruik ?

ullrichske

Nieuw lid
Een zestal weken geleden kochten we de Octavia II combi elegance 2.0 tdi van een collega van mijn vrouw. Verkoper en koper hadden er allebei vertrouwen in gezien de werkrelatie. Tijdens mijn eerste ritje, voelde ik in iedere versnelling wat trillingen bij het optrekken. Normaalste zaak van de wereld volgens de verkoper. Zes weken na aankoop vliegt de koppeling erdoor. Koppeling laten herstellen, maar de trillingen bleven aanhouden. Vorige week het heugelijke nieuws gehoord dat mijn vorige garagist enkel de het gevolg heeft opgelost, maar niet de oorzaak: dubbel massa vliegwiel. Gevolg in zes weken tijd, tweemaal in de garage en zeker niet voor de minste kosten. Een derde hekelpunt van de wagen, die verder heel ok is, is het verbruik. Ik weet wel dat dergelijke motoren niet toekomen met 5 liter, maar vind persoonlijk dat het verbruik wat aan de hoge kant is. Mijn vrouw en ik rijden allebei als een gepensioneerd koppel(meestal korte ritten), lees max 2.500 à 3000 toeren, maar toch gaat het verbruik naar 1/11. De nieuwe garagist (officiële skodadealer) vond wel dat de wagen uitzonderlijk veel vermogen had voor een 2.0?????? Hij durfde het woord tuning niet in de mond nemen, maar stelde enkel vast.
Brute pech zoals velen zeggen, een maandagfabricatie... wie zal het zeggen. Hopelijk is mijn dosis pech nu achter de rug en kan ik vanaf woensdag zorgeloos rijden met die toch wel prachtige wagen.
 

___JC___

Forumguru
Tuning alleen veroorzaakt niet dat soort verbruik in mijn ogen. Ik rij met een redelijk zware rechtervoet rond (met tuning) en haal gewoon 1 op 15 a 1 op 16. Moet iets anders mis zijn denk ik. Succes in ieder geval met de afhandeling.
 

VEEJAY

Forumguru
Met Tuning zou hij niet 1 op 10 gebruiken zeker niet bij normaal rijgedrag. Tenzij hij slecht getuned is. Dat kan dan ook de kapotte vliegwel en koppeling verklaren. Het kan dan ook weer optreden helaas. Om de cirkel te doorbreken zou ik de dealer om originele software vragen, als dat niet kan dan zou ik dat bij een goede chiptuner vragen.

een 2.0tdi met rustig rijden kan makkelijk 5.0/100 op de snelweg halen (met 100km per uur gemmiddeld.)
 

yup

Lid
Uhm hebben jullie wel gelezen wat er staat? Meestal korte ritten, dat verbruik verbaast mij totaal niet hoor. Moderne motoren zijn niet gebouwd voor korte ritjes...

Met korte ritjes in de stad doet die van mij ook 1/11 ofzo. Alleen maar stadsverkeer ook 1/11. Als je normaal rijdt haalt ie de 1/12 ook wel.

Op de snelweg uiteraard ander verhaal haal je makkelijk 1/16 of nog zuiniger.
 
Zie dat het een 2.0 Tdi is, mijn Ocatvia is dan een 1.9 Tdi met tuning uit 2005, rij met een zachte rechtervoet, volgens het nieuwe rijden nooit voor een diesel boven de 2000 toeren, eerder 1500 en ik rij mijn tanken leeg op zo'n 1 op 19.
 

VEEJAY

Forumguru
Nou ik heb ook weleens langere periodes korte ritten gemaakt maar onder de 1 op 16 lukt niet.

Bij idioot rijden (zoals JC rijdt zeg maar) dan krijg je hem met moeite onder de 1 op 13 zowel de 1.9 als 2.0tDI.

Disclaimer: dat is wat mijn boordcomputer zegt.
 

___JC___

Forumguru
JC rijdt byzonder netjes de laatste jaren al zeg ik het zelf. Wel te hard, maar niet als een idioot. Dat doen we alleen als er illegale straatraces met andere Octavia's gehouden worden.

;)
 

VEEJAY

Forumguru
#offtopic: Staatraces? Die worden via dit forum of forumgurus leden niet georganiseerd... Zo'n soort forum zijn we niet.

@topicstarter, laat ons weten of je wat met onze opmerkingen kunt/gaat doen.
 

ullrichske

Nieuw lid
Normaal gezien weet ik morgen meer over de staat van mijn motor. De meerderheid is het blijkbaar toch wel ééns dat mijn verbruik aan de (zeer) hoge kant is. Mijn oude Passat - 1.9 tdi weliswaar - kon ik quasi niet aan dat verbruik krijgen en dat in geen enkele omstandigheid. Uit geen enkel topic of review kan ik afleiden dat dergelijk verbruik onder normaal te catalogeren is. Ik hou jullie op de hoogte.
 
Ik heb de gewoonte om bij edere tankbeurt de kilometerstand, datum en het aantal getankte liter diesel op te schrijven. En met mijn O2 4x4 1.9 Tdi uit 2005 met Abt tuning haal ik gemiddeld 1 op 14.6.
 

Captain Hook

Forumguru
Voor de TS:
Over de afgelopen vijfduizend kilometer heb ik gemiddeld 1 : 19.5 (volgens de bonnetjes en de kilometerstanden) gereden.
En daar zit van alles bij, stadsverkeer, snelweg, provinciale weg. Airco staat altijd op auto, bandenspanning is altijd tegen de maximum waarde aan.

Op grote ritten van b.v. NL naar Oostenrijk, rijd ik gemiddeld zo'n 1:15. Dan heb ik een afstand van 1100km binnen de tien/elf uur gereden met 3 mensen en vol bagage erin.
Motor is gevuld met longlife olie. Olieverbruik is ca. 1l per 10.000km.

Hopelijk heb je hier wat aan voor het vergelijken van je verbruik?
 

ullrichske

Nieuw lid
Vijgen na Pasen natuurlijk, maar ik vind (veel te laat) eigenlijk veel verontrustende info terug over dit motortype;

  • 140 pk TDI pd BKD en BLB
    • de turbo gaat nog wel eens kapot;
    • bij de eerste productiejaren van de 2.0 TDI komt het regelmatig voor dat de auto ergens tussen de 2000 en 2400 rpm (meestal bij deellast) nogal schokt. De ene auto doet dat duidelijker dan de andere. Je kunt vervangen wat je wilt, misschien helpt het een beetje of een tijdje: het schokken komt terug. Elke dealer kent het probleem en er schijnt niks aan te doen te zijn. Bij veel auto's waarbij de tuner de EGR buiten spel heeft gezet EN met een plaatje heeft dichtgemaakt, is de schokken geheel verdwenen.
    • loslopende pompverstuivers komen sporadisch voor (is zeker geen broodje aap). De verstuivers gaan klapperen in de boring in de cilinderkop en worden dan ovaal, dus wordt dat een nieuwe cilinderkop.
    • niet mooi stationair lopen, schudden. link
    • haarscheurtjes in de cilinderkop. Niet in elke BKD, maar de kans erop is groot als het blok gebouwd werd tussen juni 2003 en december 2003. Bij cilinderkoppen gebouwd na juli 2004 is het probleem opgelost. Verschijnselen: verlies koelvloeistof, witte rook bij start, moeizame start na minimaal 8 uur sitlstaan. Oplossing: nieuwe cilinderkop (er is een coulance regeling, vraag er naar bij de dealer). linklinklinks in googleverschijnselen
    • slecht starten bij warme motor. Is alleen op te lossen door de ECU softwarematig aan te passen (een erg goede chiptuner kan dat).
  • luchtmassameter (lmm) van Bosch (bepaalde jaren / modellen ?);
  • koelvloeistoftemperatuursensor;
  • remlichtschakelaar;
  • loskomen van soldeereilandjes in centralevergrendelings-deursluitings-mechanisme;
  • verwarmd spiegelglas wat doorbrandt omdat je niet in de gaten hebt dat het aan staat;
  • bij verdelerpomp-motoren verloopt de pomptiming nog wel eens, dat veroorzaakt een hoog brandstofverbruik;
  • bij een VNT turbo gaat de variabele schoepen nog wel eens vastzitten;
  • de koppakking bij AJM motoren, vooral de eerste serie in 1999 en begin 2000;
  • ASV.
    • vaak koppakkingproblemen.
    • tik in ASV-motoren. Bron Jos_br: de bekende tik in ASV-motoren wordt door de kop veroorzaakt. Ik heb een ASV voorzien van een andere (AHF) kop i.v.m. een lekke koppakking en de tik is weg. Ik had al het idee dat er met de latere type's (ASV, ALH) met andere toleranties gewerkt is. Dit is goed te merken wanneer je nieuwe stoters monteert en deze wel erg makkelijk passen.
  • het Relais 109 probleem;
  • haperende achterruitwisser.
  • van de 170 pk pd geven de pompverstuiver elementen piëzo nog al eens storing en gaan ook wel eens stuk. Daarnaast is het roetfilter systeem van deze motor niet echt storingsvrij.
  • van de 170 pk cr zijn de element wat klein en die zijn bij tuning snel de beperking.
Dit betreffen de meest voorkomende problemen met dergelijk motortype. :407:
 

___JC___

Forumguru
Ehhh..niet om je nou helemaal in de put te praten maar...


Turbo kapot, CHECK bij 60.000km.
Schudden, CHECK de pompverstuiver loopt niet altijd even rustig zegmaar.

De rest komt mij niet bekend voor gelukkig.

Wel is mn koppeling al een keer vervangen (trilling in de aandrijflijn bij koud weer), ik had een irritante windruis in het achterraam die ze gekit hebben, de cruisecontrol was een keertje stuk (nieuwe hendel), de schakelpook was na 1 jaar helemaal kaal (nieuwe gekregen onder garantie).

Maar verder is het een heerlijke wagen.
:D
 

VEEJAY

Forumguru
-Turbo 3 keer vervangen
-Cruise control geneuzel

Een maatje van mij met een Audi A3:
-Turbo kapot
-Gescheurde cylinderkop

Ik zal eerlijk zeggen dat ik niet per se een 2.0TDI als prive wagen wilde hebben, ja hij is lekker fel maar gezien ik zelf voor kosten moet opdraaien ben ik zeer content met de (volgens mij) beresterke (qua kwaliteit dan) 1.9TDI.
 

ullrichske

Nieuw lid
Auto terug, hij rijdt nu naar mijn mening heel lekker en normaal.:489: Enkel het verbruik kan in nog niet verifiëren, maar dat komt nog. Hopelijk blijft niet zo'n slokkop, want vermoedelijk ga ik me daar niet mee kunnen verzoenen. Spaar me aub van een kapotte turbo:icon_smile_dead:.
 

___JC___

Forumguru
Hij kondigt zichzelf aan hoor de kapotte turbo. Als je auto heel erg gaat fluiten/zingen onder de 2.000 toeren dan zou er weleens een kapot turbootje aan kunnen komen. :1439:
 

VEEJAY

Forumguru
Hoog verbruik kan ook komen door Luchtinlaattraject dat redelijk verstopt zit?

Wat JC zegt is waar, daarom geniet ik ervan dat mijn 1.9TDI met 90K op de klok de turbo gewoon (nog steeds) niet te horen is.
 

ullrichske

Nieuw lid
De wagen rijdt terug soepel en ik heb de indruk dat het verbruik ook heel wat verminderd is. Ik vermoed dat ik zelfs naar de zeven liter ga duiken met quasi enkel stadsverkeer. De wagen staat nu tip top in orde en ik hoop dat ik nog lange tijd van pech gespaard blijf. Wat die turbo betreft, zal dit ook veel met de rijstijl te maken hebben en zeker niet alleen voorkomen bij dit type motor. Hij maakt in ieder geval zeker geen verdacht geluid... Ik kan niet wachten om er mee op reis te gaan en hem te onderwerpen aan de echte vuurdoop.:baby012:
 
Bovenaan Onderaan