Koppeling

AiKoiN

Senior Member
Beste Mensen,

mijn fabia combi uit 2006 (nog binnen garantie) heeft het volgende probleem.

als ik mijn koppeling intrap dan kraakt deze (motor niet gestart)
soms als ik de motor start maakt hij een raar geluid (zoals het stuurbekrachteging einde aanslaat)

ik zal proberen een geluid/video fragment te uploaden.

misschien tips,

hij is al bij de garage geweest maar ja... dan doet hij het niet is daar 2 dagen geweest niets gehoord...

p.s.
mijn vriend vermoed of de drukgroep/lager
of de spanrol

PS WEL GELUID HARD ZETTEN :) dank voor de tips en hulp (rare geluid na het starten)

[video=youtube;yF9AHR_E6hY]http://www.youtube.com/watch?v=yF9AHR_E6hY[/video]

rare geluid van het intrappen van de koppeling

[video=youtube;FaQXVrZUO1U]http://www.youtube.com/watch?v=FaQXVrZUO1U[/video]

turboturbo

Forumguru
Iig geval aantekening van laten maken dat dit probleem zich nu al voordoet; binnen de garantie. Mocht de bom pas over een tijdje barsten.
Edit: even opgelet bij mijn Fabia, dit geluid hoor ik niet bij het intrappen van het pedaal. Al helemaal niet dat geluid vlak nadat je start... Lijkt me toch niet helemaal goed...

joergarms

Senior Member
Dat geluid na het starten produceert mijn fabia ook af en toe. Het heeft te maken met of de stuurbekrachtiging die op druk komt, of met de airco-pomp. Naar mijn weten, kan het geen kwaad, ik heb t al een behoorlijke tijdje en heb verder geen storingen of weigeringen gehad.

Ronnie

Forumguru
Het krakende geluid van de koppeling wordt inderdaad veroorzaakt door het druklager wat tegen de diafragmaveer drukt, als het zaakje een beetje ouder wordt ontstaat er een beetje roestvorming op de diafragmaveer. Deze oppervlakteroest in combinatie met het koppelingstof maakt het allemaal niet soepeler.

AiKoiN

Senior Member
Dus dat kraken is vermoedlijk druklager, kan dat kwaad moet ik het laten vervangen of valt zoeits niet binnen garantie?

Ook moet ik zeggen dat de auto bij de pook eerst stroef ging alsof er zand tussen zat dat hebben ze gemaakt misschien hangt het samen...?

De auto heeft net 60 k gereden.

Hebben jullie tips of adviezen hoe dit aan te pakken, de auto staat al bij de garage, hele fijne garage en fijne mensen maar ik wil niet over komen als zeiker wil gewoon een goede auto

Ronnie

Forumguru
Het is niet het druklager,(als dit defect is hoor je het luid zoemen /gieren) maar het drukken van het lager tegen de drukgroep/diafragmaveer.
Mijn dochter's Polo had hetzelfde gekraak, ik heb toen de versnellingsbak erachterweg gesleuteld, de zaak bekeken en toen maar besloten een compleet nieuwe kopppeling erin te zetten.
Koppelingset was zo'n € 160,-, dus een nieuwe koppelingsplaat, drukgroep en druklager.
Naderhand koppelde de Polo weer als nieuw.......
Ik kan me voorstellen dat ze daar in de garage niet op zitten te wachten..... Bak eruit en er weer in is toch zo'n 3 uurtjes werk plus het materiaal.....
Ik zou dus aandringen om de koppeling te vervangen. Laat je niet afschepen met "meneer, dit gaat vanzelf weer weg, de auto heeft een tijdje gestaan" of zoiets......

AiKoiN

Senior Member
Zucht...

Maandag maar eens aanhoren, heb hem donderdag gebracht een maandag avond kan ik hem weer halen.

Ik zal jullie adviezen en opmerkingen bespreken.
Als er nog iets is laat het mee naar weten

AiKoiN

Senior Member
gisteren de auto opgehaald, helaas heeft de montuer het rare geluid niet kunnen waarnemen.
heeft een van jullie een idee hoe ik dat moet laten noteren moet ik hem mailen / bellen / briefsturen ?

want mijn koppeling intrappen en kraken doet hij gewoon, met draaiende motor of stilstaande dus daar is duidelijk iets niet goed (of het moet geen kwaad kunnen)

Bij klachten over vreemd geluid, wordt er bij mijn Skodagarage, altijd zowel door de monteur als bezitter gereden tijdens de rit voorafgaand aan de eventuele reparatie.:winkie:

Bovenaan Onderaan