Koppelomvormer slipt pulserend

GBra

Nieuw lid
Beste forumleden,

Bij mijn auto (skoda superb v6 TT automaat 120000km) treed sinds kort het volgende op:
Als er versneld wordt in de hogere versnellingen, of bergop gereden wordt, of met de caravan gereden wordt
(dus als de motor kracht moet leveren) dan varieert het toerental van de motor met zo'n 100 toeren.
Dit varieren gaat met een ritme van zeg 1 sec.
Het is een beetje hetzelfde alsof je met een handbak steeds de koppeling een beetje intrapt zodat die iets slipt.
Als ik de automaat in de manual stand zet is het meteen over!

Het treed alleen op tussen de zeg 40 en 90 km/h. Voor zover ik kan achterhalen alleen in 3e, 4e en 5e versnelling.
Bij een koude start is het niet zo merkbaar. Het pulserende is er dan wel, maar het toerental verschil is niet zo groot.
Zo af en toe in de manual stand gaat bij gas geven het toerental even omhoog om daarna meteen weer te zakken naar de
oorspronkelijke waarde. Daarna accelereerd de motor normaal.

Lijkt op een probleem met de koppelomvormer (lock-up?), maar zit er verschil in hoe de lockup wordt gedaan in
automaat of manual stand?

Waar zou het aan kunnen liggen en wat er aan te doen?
Ik las ergens al dat verversen van de bakolie mischien zou kunnen helpen.

Ben benieuwd naar jullie reacties/ideeen.

Bij voorbaat dank,
Groet,
GBra,

Gieliovd

Forumguru
Welkom op het forum allereerst!

Er is een ander probleem op het forum omtrent een koppelomvormer ja. Toch andere klachten.

Je zegt dat hij ook in de manuele stand slipt bij het intrappen van het gas?

Tja... misschien toch eens nieuwe olie en filtertje zoals daar ook werd geschreven... 120dkm lijkt me toch wel de tijd om de bak te onderhouden, of wat?

Heb je al contact gehad met de dealer?

Goed is het natuurlijk niet.

GBra

Nieuw lid
Dank voor het welkom,:)

Dat slippen in de manuele stand heb ik wel eens gemerkt, maar het is heel af en toe. Dat slippen in de automaat stand is continu bij versnellen.
Ben al in contact met de dealer, maar die had nog geen idee. Vandaar dat ik zelf een beetje aan het zoeken ben geslagen. Ik heb deze vraag ook op andere forums geplaats, veel geleerd over automaten, maar nog geen oplossing.

De dealer heeft wel contact gehad met de importeur en nu gaat de auto volgende week nog een keertje terug om eea te meten aan de bak.
De olie vervangen was ook zijn voorstel om eens mee te beginnen. Mischien lost het alles wel op !! Dat zou mooi zijn :473:

Ik laat het wel weten!

Groet,
GBra

Ronnie

Forumguru
Conventionele automaten moeten om de 60.000 km nieuwe olie hebben, er treedt nl. vrij sterke vervuiling op door de slippende rembanden. Het filter dient ook gereinigd/vervangen te worden!

purk

Senior Member
Gaat dit over een multitronic of een gewone automaatbak, als het om een multitrinic gaat dan kan het zijn dat je lamellen pakket versleten is of nog bestaat uit de 6 platen, is later een 7 platen geworden. Ook de olie dient om de 60.000 vervangen te worden. deze bakken zijn daar erg gevoelig voor vuil. succes.

GBra

Nieuw lid
Allen,

Nou, de bak is bekenen en er is niets mis mee. Olie ververst en een nieuw filtertje
en hij schakelt weer als een warm mes door de boter! Hoera.:473:

Bedankt voor de reacties en tips

Met vriendelijke groet,
GBra

@purk: Het is een gewone automaat

Gieliovd

Forumguru
Hadden we het toch weer bij het goede eind.

Gelukkig is het opgelost!

Onderhoud is belangrijk, zo zien we maar weer.

Bovenaan Onderaan