Beste forumleden,
Bij mijn auto (skoda superb v6 TT automaat 120000km) treed sinds kort het volgende op:
Als er versneld wordt in de hogere versnellingen, of bergop gereden wordt, of met de caravan gereden wordt
(dus als de motor kracht moet leveren) dan varieert het toerental van de motor met zo'n 100 toeren.
Dit varieren gaat met een ritme van zeg 1 sec.
Het is een beetje hetzelfde alsof je met een handbak steeds de koppeling een beetje intrapt zodat die iets slipt.
Als ik de automaat in de manual stand zet is het meteen over!
Het treed alleen op tussen de zeg 40 en 90 km/h. Voor zover ik kan achterhalen alleen in 3e, 4e en 5e versnelling.
Bij een koude start is het niet zo merkbaar. Het pulserende is er dan wel, maar het toerental verschil is niet zo groot.
Zo af en toe in de manual stand gaat bij gas geven het toerental even omhoog om daarna meteen weer te zakken naar de
oorspronkelijke waarde. Daarna accelereerd de motor normaal.
Lijkt op een probleem met de koppelomvormer (lock-up?), maar zit er verschil in hoe de lockup wordt gedaan in
automaat of manual stand?
Waar zou het aan kunnen liggen en wat er aan te doen?
Ik las ergens al dat verversen van de bakolie mischien zou kunnen helpen.
Ben benieuwd naar jullie reacties/ideeen.
Bij voorbaat dank,
Groet,
GBra,
Bij mijn auto (skoda superb v6 TT automaat 120000km) treed sinds kort het volgende op:
Als er versneld wordt in de hogere versnellingen, of bergop gereden wordt, of met de caravan gereden wordt
(dus als de motor kracht moet leveren) dan varieert het toerental van de motor met zo'n 100 toeren.
Dit varieren gaat met een ritme van zeg 1 sec.
Het is een beetje hetzelfde alsof je met een handbak steeds de koppeling een beetje intrapt zodat die iets slipt.
Als ik de automaat in de manual stand zet is het meteen over!
Het treed alleen op tussen de zeg 40 en 90 km/h. Voor zover ik kan achterhalen alleen in 3e, 4e en 5e versnelling.
Bij een koude start is het niet zo merkbaar. Het pulserende is er dan wel, maar het toerental verschil is niet zo groot.
Zo af en toe in de manual stand gaat bij gas geven het toerental even omhoog om daarna meteen weer te zakken naar de
oorspronkelijke waarde. Daarna accelereerd de motor normaal.
Lijkt op een probleem met de koppelomvormer (lock-up?), maar zit er verschil in hoe de lockup wordt gedaan in
automaat of manual stand?
Waar zou het aan kunnen liggen en wat er aan te doen?
Ik las ergens al dat verversen van de bakolie mischien zou kunnen helpen.
Ben benieuwd naar jullie reacties/ideeen.
Bij voorbaat dank,
Groet,
GBra,