Kort oplopende temperatuur koelvloeistof

Curupai

Nieuw lid
Beste forum leden,

Ik kamp sinds kort met een merkwaardig ' probleem' . Ik rijd sinds april met een Superb Combi 1.5TDI van 2019. Deze heb ik als occasion gekocht en heeft plm. 136.000 km gelopen.
Het viel mij laatst op dat de temperatuurmeter (koelvloeistof) in eerste instantie geleidelijk oplooptnaar 90 graden. Dan na een minuut of 5-10 stijgt die in een keer naar een graad of 100-110 en zakt dan weer naar 90 om daar vervolgens op te blijven staan. Tot zover niets verontrustends, echter toen ik vorige week mijn caravan erachter had gehangen ) plm 1500 kg en ging rijden gebeurde hetzelfde alleen steeg de temperatuur in één keer naar 130 graden en kwam ver in het rood. Ook alle alarmlichten gingen op rood en ik kreeg de melding de auto meteen stil te zetten. Omdat er geen gelegenheid was dit te doen moest ik nog even doorrijden (rustig) en na ongeveer 1 minuut zakte ook toen de temperatuur naar 90 graden om vervolgens daar nog de rest van de rit van plm 85 km te blijven staan. Ik heb de auto overigens bij de eerste beste gelegenheid stil gezet en het koelvloeistof peil gecheckt. Niets aan de hand. Niveau was prima.

Als aanvullende informatie geef ik aan dat vlak vóórmijn vakantie (een week of 3 geleden) de EGR unit/ klep is vervangen en daarbij het koelsysteem leeg is gemaakt (en daarna weer gevuld)

Zegt iemand dit wat? Iemand ooit hetzelfde meegemaakt. Ik heb hierop wel gezocht in de topics maar niets kunnen vinden.

Met groet
Curpai
 

Curupai

Nieuw lid
Dank Peter voor je snelle reactie. Nog nooit van gehoord. Ik ben geen expert (vandaar mijn vraag) maar hier heb ik idd nog nooit van gehoord. Zal eens informerenbij de garage
 

JeSko

Forumguru
Je topic staat in de foute rubriek, je Superb is van 2019, dat is dus geen mk2 Superb, maar een MK3. Een 1.5tdi heeft Skoda eveneens nooit gemaakt, een 1.6 tdi en 1.5 tsi daarentegen wel.
 

Curupai

Nieuw lid
Dat zou zo maar kunnen Hemi24. De morgen nadat ik mijn auto bij de garage ad opgehaald (na de EGR Klep rep.) kreeg ik de melding dat er te weinig koelvloeistof in het systeem zou zitten. Meteen bijgevuld en naar de garage gereden. Systeem onder druk gezet maar geen lekkage. Men vertelde mij toen dat er mogelijk een luchtbel in het koelsysteem zou hebben gezeten. Dus verder geen aktie en verder gereden. Het zou zo maar kunnen dat er hier (bij het controleren en bijvullen is er wellicht iets niet goed gegaan. Moest allemaal met enige haast omdat ik die dag naar mijn vakantieadres zou rijden.
Is dat ontluchten iets wat ik zelf kan doen of is dat een garage klusje?
 

hemi24

Forumguru
Systeem bestaat uit meerdere circuits: kleine kringloop, grote kringloop, kachel.

kunnen allemaal een luchtbel hebben in principe.
Maar na een rit met 1500kg aan de haak zijn alle circuits wel open geweest, lijkt mij!
 
Bovenaan Onderaan