Korting O3

flatron

Actief lid
Blijkbaar is 8 procent de korting die je krijgt op een Octavia 3 in Belgie. Zijn er garages die nog meer korting geven? Of is die 8 procent "standaard"?

Badnews

Senior Member
Er staat ergens een document (voor de Superb, maar geeft wel een indicatie) dat ze tot 10% marge hebben (in Nederland). dus een 8% zou je in theorie moeten redden (in Nederland).
Lijkt me gewoon een kwestie van 2 dealers tegen elkaar laten opbieden.. met de offerte van de ene bij de andere langsgaan :)

Noord26

Forumguru
Korting is alles afhankelijk van hoe de dealer er qua prestaties bij staat. Beste zaken kun je doen het einde van het jaar of aan het einde van een kwartaal, op een voorraad-auto die nog op kenteken moet voor een bepaalde datum.

8-10% komt dan geen eens in de buurt. Minimaal 15% :)

OctaviaWest

Actief lid
In België is de standaardkorting voor een particulier die een O3 koopt 8%. Koop je voor zakelijk gebruik dan stijgt die korting op slag naar 13% en krijg je ook metaalkleur gratis, wat ook voor een bedrag van 450 euro staat. Je hoeft hier niet voor te discussiëren, enkel duidelijk te stellen dat je Fleet wil. Let op: die korting krijg je op het basisbedrag van je auto, dus niet op eventuele opties die je erbij neemt. Met wat marchanderen en vergelijken en heen-en-weer lopen kan je er maximaal 14% uit puren (dit is wat ze gaven op een O2).

Merk op dat het niet de dealer is die je deze korting geeft, maar de afdeling Fleet van d'Ieteren, de Belgische importeur. Alle VAG-merken hebben fleet-criteria, maar die van Skoda zijn extra soepel ingesteld. Je hoeft bv niet zoals bij VW minstens 3 auto's per jaar te kopen of minstens 10 auto's in je 'vloot' te hebben. Een ondernemingsnummer hebben is genoeg.

flatron

Actief lid
Alvast bedankt voor de uitleg allemaal!

@octaviawest Maar ik heb geen onderneming dus ik veronderstel dat ik dan ook niet voor fleet in aanmerking kom?
En nog een vraagje. Ik zie dat je tussen je opties chroompakket hebt staan. Ik heb in juni een offerte laten maken en dan kon je dat niet nemen op een ambition (wel een 1.2tsi). Is dat veranderd?

OctaviaWest

Actief lid
Voor zover ik weet is het chroompakket net een optie op de Ambition-uitvoering. Check maar eens in de configurator op www.skoda.be. Op de Elegance kan je het chroompakket niet nemen, daar behoort het tot de standaarduitrusting.

door het grote succes is het chroompakket een tijdje niet beschikbaar geweest als optie op ambition, bleef wel steeds standaard op elegance
de produktie kan nu terug volgen vandaar is het terug bestelbaar.

Neptukker

Forumguru
Besef wel dat de marge op de BRUTO prijs is! Een dealer kan natuurlijk geen korting geven op BTW of BPM.

OctaviaWest

Actief lid
Gelukkig gaat de btw bij een korting op de brutoprijs evenredig naar beneden :-) Dus krijg je zo toch een beetje een korting op de btw. Van de BPM weet ik het niet.

MaRco2

Forumguru
Ik denk dat je juist de ncp (netto catalogus prijs, dus zonder belastingen) bedoelt.:)

Zonder BPM inderdaad, BTW maakt niet uit, die daalt dan ook mee. BPM is relatief gezien niet meer zoveel bij een zuinige auto. Was wel grappig: mijn vorige had een lagere catalogus(actie)prijs dan de Octavia en toch was de rest BPM na ruime 3,5 jaar oger dan wat er op de Octavia zit (op faktuur negatief BPM bedrag).

En die bruto BPM was al 30% lager door een kentekenaanvraag op 31/12/09 ipv in 2010. Hoezo verwarrend, zeker voor buitenlanders, die snappen er helemaal niets meer van?

In Belgie (topicstarter, had er gemakshalve wel bij kunnen staan inderdaad) hebben ze dat fijne BPM niet.

MaRco2

Forumguru
Gelukkig gaat de btw bij een korting op de brutoprijs evenredig naar beneden :-) Dus krijg je zo toch een beetje een korting op de btw. Van de BPM weet ik het niet.

BPM is op dat moment een vaste waarde. Dus bij nieuwaankoop wat op het kenteken staat, is ook wat er afgedragen zal worden.

In de loop der tijd daalt de BPM (bij verkoop/inruil) op papier steeds totdat hij na heel wat jaren (het was altijd 18,5 jaar, maar kan met de huidige lagere bedragen eerder nihil zijn) afgeschreven is. Is een papieren verhaal, je krijg niets terug (Behalve bij export) en hoeft het ook niet te betalen bij aankoop van een gebruikte Nederlandse auto.

Er zijn veel verschillende kortingen en ook qua fleet zijn er variaties.
Het beste is waarschijnlijk 20% (+ gratis metaalkleur) maar daarvoor moet je aan speciale voorwaarden voldoen en die korting wordt dan door de importeur gegeven en niet door je lokale dealer.
Die 20% geld dan op de basisprijs + alle opties maar niet op de packs (want die hebben al een grote reductie t.o.v. de prijzen als je alles apart zou nemen).
Er loopt hier zo iemand rond op het forum die die 20% heeft gekregen waar ik flink jaloers op ben ;). Ik kwam in aanmerking voor 16% wat ook al niet slecht is :D

Tom RS

Forumguru
Ik heb op mijn RS 10% gekregen als particulier. Let wel, dit was letterlijk op de eerste dag dat hij bestelbaar was en dan zijn ze niet snel geneigd om al veel korting te geven. Bij een model waar ze al wat langer mee bezig zijn moet er nog wel wat meer afkunnen lijkt mij.

Bovenaan Onderaan