Kortsluiting parkeerlicht Fabia I

Cordoba

Forumguru
Ik was bezig met mijn stadslichtjes, om te kijken om ze te vervangen door fellere LED's. Bij het loshalen van het rechterstadslichtje uit de unit, ging ineens het lampje uit. De zekering bleek doorgebrand, ook een andere zekering sprong ook direct, zelfs zonder lampje erin. In de fitting is niets bijzonders te zien (dus ook geen draadje restant van W5W lampje).

Heeft er iemand ervaring mee, of een tip waar ik de kortsluiting moet gaan zoeken?
 

Erik_NL

Forumguru
Interessant.
Ik kreeg de lampjes van het parkeerlicht niet eens uit hun fitting en heb het vervolgens gelaten zoals het was - minus een afgebroken klipje van beschermkap V6Y0941607B. Gisteren, dwz binnen twee maanden, was de beschermkap aan de andere kant aan de beurt tijdens het vervangen van een H7. Die klipjes worden na verloop van tijd broos. Rekening vermeldt € 5,39 plus BTW.
 

Cordoba

Forumguru
Ondertussen iets verder:
- als ik de ovale 10-polige stekker van de rechter koplamp trek, werkt het rechterachterlicht ook weer, en geen kortsluiting
- als ik de koplamp doormeet zonder die 10-polige stekker, heb ik in de koplamp óók geen kortsluiting
- als ik vervolgens de 10-polige stekker terugplaats, dan ongeveer op het moment dat er weer elektrisch contact is tussen stekker en de koplamp, dan heb ik direct weer kortsluiting.

Ergens in de stekkeraansluiting van de totale koplamp moet dus het probleem zitten, ik ben er alleen nog niet uit hoe of wat.

@Erik_NL stadslampjes met fitting en al uit de koplamp trekken (eventueel iets draaien, om 'm wat los te krijgen als ie 'plakt'), en dan gewoon het W5W lampje uit de fitting trekken.
 

guitar_billy

Senior Member
hallo @Cordoba, hoe heb je bepaalt dat er in de koplamp geen kortsluiting zit. Meet je weerstand? Of stroom?

p.s. wissel je lampen terwijl ze branden ("ging ineens het lampje uit") ??
 

Cordoba

Forumguru
Weerstand gemeten: zodra ik er een zekering in stop (ook als er geen 'bolletje' inzit) knalt ie eruit zodra ik de lampen aan wil doen.

Vanwege het vergelijken en omdat ik in het redelijk donker bezig was, had ik inderdaad stadslichtjes aan, om deksel aan de achterkant van de koplamp los te halen, en fittinkje compleet uit de lamp te trekken. Om bolletje uit de fitting te trekken heb ik niet zoveel licht nodig, het is vooral klooien met het stukje ervoor, mede omdat ik daar niet dagelijks mee bezig ben.
 

guitar_billy

Senior Member
@Cordoba,

- hoeveel weerstand is voor jou "geen kortsluiting"?
- blaas je alleen de stadslicht zekering eruit (#23 volgens de manual)?
- welke pinnen heb je doorgemeten, er zijn veel combinaties tussen 10 pinnen!

Je hebt in principe al goede stappen genomen.
Kun je een laag vermogen 12V gloeilamp in de zekeringhouder #23 steken? Dan kun je zonder zekeringen op te blazen verder zoeken. Bij kortsluiting van de groep gloeit de lamp op.

Volgens mij heb je ergens sluiting, het hoeft niet eens in het stadslicht te zitten. Of in de rechter lamp. Ik vermoed dat de 10polige stekker de lampen clusters vooraan doorlust.

Wat voor bouwjaar is jouw Fabia? Ik heb een elektrisch schema van een 2004 Fabia gevonden. Eens kijken of die 10polige connector er in staat.
 
In de koplampen unit zelf zit ook nog wel enige bedrading, hele grote kans dat er wat beschadigd is geraakt en nu direct sluiting maakt met de massa van unit. Enige tip wat ik je kan geven is kijk bij daglicht je unit na zover je het kan zien als deze gewoon op zijn plek zit, maar ben bang dat je je koplampunit zal moeten demonteren om dit helemaal na te kunnen kijken.
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb gemeten wat de weerstand was tussen de 12V draad en de massa draad, zonder lampje erin. Overigens was er helemaal geen lampje nodig om de zekering er 'uit te blazen'. Weerstand oneindig tussen massa en 12V (zonder lampje dus) is in orde, weerstand in de orde van 10 Ohm duidelijk niet. Overigens een lampje van 2 Watt lijkt me toch wel een laag vermogen, en zwaarder dan 5 Watt ga je niet vinden voor deze fitting. Het zijn overigens zekering 33 en 34 voor linker- en rechterparkeerlicht als ik me niet vergis. Dit zijn de mini-zekeringen bovenin de zekeringkast, en het rechterrijtje, dan de 4e en 5e zekering van boven. Zijn overigens 5 A zekeringen, dus goed voor 60 Watt per stuk. Lampje voor is maar 2 Watt, achterlicht zal iets van 10-15 Watt zijn, en dan nog een paar Watt voor de kentekenverlichting.

23 is volgens mij de zekering voor grootlicht (rechts).

De mijne is van 2003, maar die 10-polige stekker vindt je binnen het hele VAG-concern, ook al eens iemand geholpen met het loshalen van zo'n identieke stekker in een Ibiza uit 2011.
 

Cordoba

Forumguru
@Mike (Skoda 1.8T) : dat is precies de reden dat ik heb gemeten of ik ook kortsluiting had tussen beide draden van de fitting als ik de 10-polige stekker los had. (ik heb rond 6 uur vanavond staan meten, dus had nog redelijk daglicht).

Het vervelende is alleen dat ik niets kan zien van de connector op de lampunit zelf (zit te veel in een raar hoekje om er goed zicht op te hebben, en ook de stekker aan de kabelboom is te kort om 'm buiten de motorruimte te trekken en makkelijk te kunnen kijken/meten.

Ik moet eens kijken of ik de unit dan demonteren en dan op de stekker van de andere kant aansluiten, zodat ik weet of het probleem zit in de lampunit of in de 10-polige stekker aan de kabelboom. Heeft er iemand de demontage voorschriften voor de koplampunits? (bj. 2003, motorcode BBY)
 

guitar_billy

Senior Member
@Cordoba, ik had de zekeringen uit een F2 gebruikers handleiding zie ik nu, excuus. Het zijn inderdaad zekering 33 en 34 voor het stadslicht.

Je hebt volgens mij alleen in de fitting van het stadslicht gemeten. Ik vermoed net als @Mike(Skoda1.8T) dat je ergens anders kortsluiting hebt, en die meet je dan niet in de fitting van het stadslicht.

Ik zal eens in het schema kijken of ik de potentiele kortsluiting kan vinden rondom de 10polige stekker.
Hiervoor is het wel handig dat ik weet welke zekering(en) je er precies uitblaast.
 

Cordoba

Forumguru
Alleen de zekering van het rechterparkeerlicht (dus gecombineerd met rechterachterlicht), nr. 33.

Als ik de 10-polige stekker van de koplampunit loshaal, werkt alles normaal(behalve alles in die koplampunit) en gaat er niets kapot. Kun je me vertellen welk nr. op die 10-polige stekker welke functie heeft? (dan kan ik weer een stapje verder).

Mijn vermoeden overtuiging is dat het in de combinatie van de 10-polige stekker zit: als ik de multimeter op 'piepen' zet en inplug op de stadslichtfitting zonder dat de 10-polige is aangesloten, dan is ie stil. Als ik mijn dimlicht inschakel, (zodat ik kan zien wanneer de 10-polige contact maakt) en vervolgens de 10-polige inplug, dan gaat vrijwel tegelijk het betreffende dimlicht aan, en begint de multimeter te piepen. Mijn idee is dus dat het inpluggen van de 10-polige kortsluiting veroorzaakt, maar de vraag is waar precies.
 

guitar_billy

Senior Member
volgens het schema op http://elektrotanya.com/skoda_fabia_1.2_2004_wiring_diagrams.pdf/download.html is dit de 10polige bezetting van de rechter koplamp:

pin1 : geel, F50, +12V dimlicht
pin2 : geel, F50, +12V koplamphoogteverstelling
pin3 : geen draad gevonden
pin4 : bruin, MASSA koplamphoogteverstelling
pin5 : wit, F23 +12V groot licht
pin6 : rood/blauw, 0...12V, koplamphoogteverstelling
pin7 : groen/rood, F33, +12V stadslicht, ook naar Rechts Achter
pin8 : bruin, MASSA stadslicht+grootlicht
pin9 : zwart/groen, 0V/12V elektronische knipperlicht unit
pin10: bruin, MASSA knipperlicht+dimlicht

Nog wel even de vraag hoe de connector genummert is.
(Maar je kan de stekker pinnen naar de fittings doormeten?)

Als je zekering F33 eruit blaast moet die pin7 (+12V) kortsluiting maken met 0V/MASSA. En dat zit op pin4, pin8, pin10. Deze pin4, pin8, pin10 zijn allen MASSA maar in de lamp NIET met elkaar door verbonden.
Omdat pin8 binnenin de koplamp al aan de fitting van het stadslicht zit en je deze al hebt doorgemeten concludeer ik dat de sluiting tussen pin7/pin10 of pin7/pin4 moet zitten.

success en houdt ons op de hoogte.
 

Cordoba

Forumguru
De nummers staan op de stekker zelf: ene zijde oneven, andere zijde de even nrs. en nr. 3 is inderdaad ongebruikt (zit een soort blindpropje in, waarschijnlijk om te voorkomen dat er water naar binnen kan).

Ik zal morgen eens kijken hoe het zit met grootlicht, maar vermoed dat het in de combi van pin 7 en 8 zit.

@guitar_billy bedankt voor alle moeite.:bloemen:
 

guitar_billy

Senior Member
ah, een zigzag nummering.
Trouwens, ik kan er nog naast zitten met mijn kortsluit redenering want een dimlicht of grootlicht lamp naar MASSA is ook ongeveer genoeg om de stadslicht zekering te doen knallen.

Dus sluiting bv tussen pin7 en pin5. Dit zijn buren in de stekker in tegenstelling tot pin7/pin4 of pin7/pin10.
De pin7/pin8 combinatie is van het stadslicht zelf en had je al doorgemeten in de fitting zonder lamp volgens je eerdere post dus die sluit ik uit.

Heb je de koplampunit al gedemonteerd? Dan kun je makkelijk weerstand meten tussen pin7 en de andere pinnen. Zonder stadslichtlampje mag daar nergens een laagohmige verbinding zijn.
 

Cordoba

Forumguru
Ik vermoed dat er ergens in de connector wat speling zit, en dat bij aandrukken van de connector de kortsluiting ontstaat (hoeven niet de pinnen te zijn, kan ook iets van puntje van de draad ofzo zijn). Ik moet morgen eerst met mijn moeder naar het ziekenhuis (controle na staaroperatie afgelopen maandag) en ga dan aan de slag. Die sluiting op de fitting (dus pin 7 + 8) meet ik wel als de 10-polige stekker erin zit.

Het enige dat ik nog mis is een demontage voorschrift voor de complete unit, dan kan ik er makkelijk bij en heb ik geen last van een regenbuitje.

Ik denk overigens dat het iets knulligs is, maar ik moet het wel zien te vinden.
 

Bosi

Lid
Wellicht een dingetje om eerst nog naar te kijken is de lamphouder van het stadlicht zelf, namelijk kun je, en ik spreek uit ervaring, door het lampje er met kracht uit te trekken de koperen veertjes die het lampje vast klemmen in de houder en ook van spanning voorzien enigzins ontzetten (bij mij zat het lample zo vast dat ik uiteindelijk een tang heb gebruikt om het lampje eruit te trekken en hierbij de koperen veertjes had verbogen).
Het kan dus zijn dat deze veertjes dusdanig zijn verbogen dat ze kortsluitng maken, ik heb met een kleine schroevendraaier de veertjes weer in fatsoen gebogen voordat ik het nieuwe lampje kon plaatsen.
 

Cordoba

Forumguru
Met de info van @guitar_billy aan de slag gegaan, 10-polige plug los en op de plug doorgemeten. Stadslicht en koplampunit zijn in orde, op de 10 polige (losse stekker) meet ik een weerstand van ca. 6 Ohm tussen 7 en 8, en na lostrekken stekker van het R-achterlicht is dit oneindig en kan het stadslicht voor branden, dus blijkbaar zit het probleem in het achterlicht.

Wordt vervolgd.
 

Cordoba

Forumguru
Ook het achterlicht uit elkaar gehaald, bolletjes eruit en doorgemeten: binnenwerk in orde
losse bolletjes doorgemeten, en dat geeft wat lage waardes (bijv. 5 Ohm voor het gewone achterlicht), maar geen kortsluiting. Die 5 Ohm klopt dus ook met wat ik bij de koplamp aan de 10-polige stekker heb gemeten. (mogelijk geeft de meter wat te lage waardes)
Daarom uiteindelijk de boel maar weer in elkaar gezet, en een lampje dat al wat zwart begon te zien, direct maar vernieuwd. Alles werkt gewoon weer, en eigenlijk geen echte oorzaak kunnen ontdekken. Mijn vermoeden is dat er ergens een stekker of lampje niet helemaal goed op z'n plaats heeft gezeten, en dat daardoor kortsluiting is ontstaan.

Ik vind het in elk geval hoogst irritant dat ik bij elkaar een dag aan het klooien ben geweest, en geen aanwijsbare oorzaak gevonden. (dat geeft mij altijd het idee dat het ieder moment opnieuw kan gebeuren)
 
Fijn dat je het opgelost heb, maar inderdaad wat je zegt erg balen dat je geen duidelijke oorzaak heb kunnen vinden. Spreek uit ervaring dat je dan echt wel baalt, gebeurd hier op het werk met enige regelmaat zulke storingen.
 

guitar_billy

Senior Member
@Cordoba, goed dat alles weer werkt. Ik herken de frustratie als je een oorzaak niet kan vinden :)

Nog even ter info, zes ohm lijkt laag voor een stadslicht maar is wel een aardige waarde voor een koude gloeilamp want ze hebben een positief temperatuur coeficient. Als ze gaan branden wordt de weerstand hoger.

Daarom gaan gloeilampen bijna altijd bij inschakelen kapot want dan is de weerstand het laagst (en de stroom het hoogst).
 
Bovenaan Onderaan