Kosten onderhoud Skoda vs VW

SuperBeeb

Forumguru
Vandaag is de Beeb naar de garage geweest voor de eerste beurt (onder mijn regime dan;)). Kosten vielen me mee, iets meer dan 600 euries voor een 90k beurt (met nog wat extras). Kan ie er weer 2 jaar tegenaan. De Polo van totmbo mocht deze week ook, daar rekent VW toch fors meer: intervalservice 255 vs 285. Remvloeistof 65 vs 75. En de mii kreeg ik gratis mee, up kostte ook geld.
 

ElScorpione

Forumguru
Dat ligt er maar net aan wat voor dealer je hebt. Mijn (inmiddels ex) dealer rekent huur voor een vervangwagen, 100 euro per uur werkplaatstarief en schrijft echt iedere 5 minuten. Ik heb ook nog een VW Lupo en de VW dealer daar rekent 80 euro per uur werkplaatstarief, schrijft lang niet elke 5 minuten (regelmatig de Skoda al laten uitlezen, nooit factuur van gezien) en geeft gratis vervangend vervoer. Ik ben dus op dit moment meer pro VW dan Skoda. Mijn Skoda gaat voortaan naar de VW dealer in ieder geval.
 

Chicco_Himself

Forumguru
Ik heb hetzelfde gehad met mijn Audi's. Voor een A3 moest ik minder betalen dan voor een A6 Station. Ernaar gevraagd gaf men aan dat alle kosten (dus ontwikkeling per model) doorberekend werden in de onderhoudskosten.....
 

Cordoba

Forumguru
@peterrapid Anderzijds zit er wel wat in: een monteur moet voor het veel verkochte model A een cursus volgen, en voor vergelijkbare kosten ook een cursus voor het zeldzame model B. Als er van model A elke week 20 auto's in de garage komen, en van model B hooguit 1 per week, kun je ervoor kiezen om de kosten voor een cursus over de auto's van dat model te spreiden. (en zijn minder verkochte modellen dus duurder).
 

peterrapid

Forumguru
Misschien heb je gelijk @Cordoba maar als dealer geef je toch niet die uitleg aan een klant?!?! Je kan zeggen dat een A6 duurdere stukken nodig heeft en meer olie enzo maar dat is een uitleg waardoor ik niet meer bij die dealer zou gaan.
 

SuperBeeb

Forumguru
Dat een duurdere auto meer kost in onderhoud vind ik niet zo gek. Dat een longlife beurt incl olie bij een zescilinder Superb MINDER kost dan bij een Polo 1.2 vind ik wel gek, er gaat alleen al 2 liter olie meer in de Superb. Net als lagere kosten voor een remvloeistof service. Allebei pakketprijzen, zelfde regio.
 

micky

Forumguru
Bij Audi betaal(de?) je in de werkplaats voor een A1 een lager uurtarief als voor een A4, om over een A8 nog maar niet te spreken. Je wordt bij Audi naar draagkracht uitgemolken :)

Niet bij ons (in het noorden), daar is Audi tarief duurder dan VW en ondanks dat de merken dezelfde ruimte in worden gereden werkt een VW overall niet aan een Audi, een Audi overall soms wel aan een VW vertelden ze mij als het zo uitkwam.
 

Connexie

Forumguru
De huidige SC2 loopt in de lease, dus de rekeningen daarvan zie niet. Zag op de werkopdracht vanmorgen dat het kale tarief voor een 90K-beurt op 380 Euro zit.
Mijn vorige auto (VW Passat 125 kW TDI) liet ik (na de garantieperiode) bij een Bosch Carservice onderhouden. Ex VAG bedrijf, ook goedgekeurd voor onderhoud van lease-auto's van diverse maatschappijen. Daar zat het uurtarief op een kleine 60 Euro ex BTW. Was erg tevreden over dit team. Vriendelijk, behulpzaam, duidelijk in prijsstelling (vooraf). Nooit onverwachte tegenvallers gehad.
Bij de enige tegenvaller die ik tijdens het bezit van de VW heb gehad (pompverstuivers kaduuk), hebben ze na een aantal tips van mij (vwpassat.nl was toentertijd erg handig) de auto naar Duitsland gebracht. Hier zijn de verstuivers onder coulance vervangen. Kostenpost van 1800 Euro werd toen 130 Euro voor de tijd die zij er aan besteed hadden. Dat had een dealer nooit voor me gedaan.
:bloemen:
Einde garantie ook een check laten doen. Hiervoor een klein uur betaald, dat bij de eerste echte beurt in mindering werd gebracht. Da's klantenbinding!
 
Bovenaan Onderaan