Kosten pedaalschakelaars cruise controle

Wijnand850

Forumguru
Hallo allemaal,

Sinds een paar weken schakelt de cruise control af en toe niet meer in. Aan het begin van de rit functioneert alles normaal, maar bijvoorbeeld na het cancellen van de cc voor het nemen van een rotonde werkt de cc schakelaar niet meer. Het vreemde is dat een paar kilometer verder het ding het soms zomaar ineens wel weer doet. Omdat vorig jaar de cc schakelaar al is vervangen, is dat niet de eerste verdachte. Ik vermoed dat de storing in één van de pedaalschakelaars zit, omdat pas na een aantal keren remmen of ontkoppelen de cc schakelaar weer werkt. Ik heb nog niet kunnen bepalen welke van de twee het is.

Mijn vraag: heeft iemand een idee wat die pedaalschakelaars kosten, al dan niet inclusief inbouw?

Groet,
Wijnand.
 

Spaced

Senior Member
Ik denk dat je de schuldige toch weer bij de cc schakelaar moet zoeken. Bekend VAG gebrek dat deze regelmatig stukgaan. In mijn vorige auto (Volkswagen Golf) is dat ding 3 of 4x vervangen. Ik zou gewoon even langsgaan en uit laten lezen, 10 tegen een dat het inderdaad die schakelaar is.
 

Ronnie

Forumguru
En voor het geval dat er iets stuk is:

Remlichtschakelaar: 6Q0 945 511 € 11,31,
Koppelingschakelaar(hall-gever) 1K0 927 810 D € 61,35,
CC stuurschakelaar compleet: (satijnzwart) 1K0 953 513 9B9 € 75,27.
 

Wijnand850

Forumguru
Dank je Ronnie! Die bedragen vallen gelukkig mee. Wordt de remlichtschakelaar zowel voor de cc als de remlichten gebruikt? Want dan zou dat inhouden, dat als de cc het vanwege die schakelaar niet doet, ook mijn remlichten niet werken?

@Spaced: klopt, ik weet dat de cc een zwak punt is. Probleem voor mij is dat uitlezen niet "even" gedaan kan worden. Ik woon in Nijkerk en de dealer zit in Apeldoorn. Da's toch een uur heen rijden en weer terug. Dat is niet erg, maar bij vorige storingen (waarbij ik direct na het uitvallen van de cc wel naar Apeldoorn ben gereden, zonder dat de auto uit is geweest) gaf de computer nooit foutmeldingen. En dan is het voor hen ook zoeken naar een speld in een hooiberg. Zodoende dat ik nu eerst zoveel mogelijk feiten probeer te verzamelen voor ik naar Apeldoorn rijd.

Groet,
Wijnand.
 

Ronnie

Forumguru
Pedaalschakelaar is volgens schema uitsluitend voor cruisecontrol, remlichten gaan branden via een drukschakelaar op de hoofdremcylinder.
 

Wijnand850

Forumguru
Ok, dan denk ik dat als er weer eens geen foutmeldingen zijn opgeslagen, ze die schakelaar maar als eerste vervangen. De afgelopen dagen heb ik niet exact kunnen bepalen of de koppeling of het rempedaal van invloed is, maar ik neig sterk naar het rempedaal.

Dank!

Groet,
Wijnand.
 

Rallye

Forumguru
maar bijvoorbeeld na het cancellen van de cc voor het nemen van een rotonde werkt de cc schakelaar niet meer.
Hoe cancel je de cc? Met de schakelaar of de rem of koppeling. Het teveel gebruiken van de on/off-knop veroorzaakt het defect aan de cc (zou niet moeten, maar sinds ik de cc cancel met de rem of koppeling heb ik geen defect meer gehad - daarvoor één keer vervangen).
 

Wijnand850

Forumguru
Ik cancel met de schakelaar, niet met de pedalen. Wat ik dan niet begrijp is dat de cc het weer doet nadat ik een paar keer geremd/ontkoppelt heb en ondertussen niet meer aan de cc schakelaar heb gezeten. Overigens heb ik ergens op het forum een link gezien hoe je die cc schakelaar uit elkaar kunt halen en inwendig kunt reinigen. Dat wil ik in ieder geval proberen voor de cc schakelaar vervangen wordt.

Groet,
Wijnand.
 

Rallye

Forumguru
Ik cancel met de schakelaar, niet met de pedalen. Wat ik dan niet begrijp is dat de cc het weer doet nadat ik een paar keer geremd/ontkoppelt heb en ondertussen niet meer aan de cc schakelaar heb gezeten.

Dat is inderdaad vreemd. Bij mij deed de cc, toen de scahkelaar stuk was, het pas weer na een herstart van de auto.
 

MarijntjeTDI

Actief lid
Druk anders eens met je voet onder de pedalen (dus naar boven) soms maakt de schakelaar gewoon slecht contact. Met vagcom kun je kijken of de schakelaars ook werken. Kijk maar eens op gerrit speek's site
 

Wijnand850

Forumguru
Ga ik zeker proberen! Ik wist niet dat je het pedaal omhoog moet trekken om te controleren of de schakelaar werkt.

Dank!

Groet,
Wijnand.
 

MarijntjeTDI

Actief lid
Is ook niet zo. Maar soms kan doordat het pedaal jarenlang tegen de sensor komt de sensor iets naar boven schuiven en staat hij altijd 'vrij'.
Dus onder het rijden even met je voet pedalen naar boven drukken en de CC nog eens proberen...
 

Wijnand850

Forumguru
Gisteren viel de cc weer uit, na het een week probleemloos te hebben gedaan. Pedalen omhoog halen hielp niet, maar wederom na een paar keer hard remmen werkte de cc weer. Echter: vanmiddag diende zich een tweede probleem aan, dat er mogelijk mee te maken heeft. Na 40km rijden kwam de melding "engine fault - workshop" en begon het voorgloeilampje te knipperen. Na een minuut of twee hield 'ie daar ook weer mee op, maar de cc heeft daarna niet meer gefunctioneerd. Vrijdagmiddag gaat 'ie bij de dealer aan de kast.

Groet,
Wijnand.
 

Wijnand850

Forumguru
Vanmiddag is de computer uitgelezen en het probleem bleek inderdaad te zitten in de remlichtschakelaar. Die veroorzaakte ook de "engine fault" melding. Het ding is meteen vervangen. Hopelijk blijft de cc nu iets langer storingsvrij functioneren! De prijsopgave van Ronnie klopte heel aardig: bruto 14 euro. Wat ook geconstateerd werd, is dat de accu op zijn einde liep, dus die is ook vervangen. Daardoor liep de rekening iets hoger op....accu's voor een diesel zijn toch wel een stuk prijziger dan die voor benzinemotoren! Maar goed, we kunnen binnenkort zonder mogelijke accuproblemen op wintersport :grin:.

Groet,
Wijnand.
 
Bovenaan Onderaan