Kosten roetfilter achteraf

French

Lid
Ik heb een O2 2.0 TDI besteld zonder roetfilter. Met name omdat ik graag de 16 klepper wilde i.p.v. de 8. Wat ik mij afvraag is het volgende: Als je nu achteraf het roetfilter laat inbouwen dan krijg je 500 euro subsidie waarna je roetfilter nog iets van 200 euro kost. Dat is ongeveer de meerprijs tussen de O2 met en zonder roetfilter. Klopt het dan niet dat je, als je achteraf de roetfilter in laat bouwen, voor het zelfde geld als de 8v tdi met roetfilter fabriek af, een 16v tdi met roetfilter hebt? Als ik het bij het rechte eind heb dan kan je toch beter eerst de O2 2.0 tdi 16v zonder roetfilter bestellen en het roetfilter achteraf laten monteren?
Of klinkt dit eenvoudiger dan het is?
 

___JC___

Forumguru
Ik zou zeggen dat je niet zomaar er een roetfilter op kan zetten en klaar. Ik denk dat je motormanagement aangepast moet worden op de roetfilter. En waarom is de motor met roetfilter een 8 klepper? Das niet voor niks lijkt me.
Ik heb laatst een ritje gemaakt in een Altea FR met roetfilter (wel een 16 klepper). De bewuste dealer gaf aan dat een roetfilter de motor erg knijpt en dat het bijvoorbeeld chippen minder effectief maakt.

Andere vraag, waarom wil je zo graag een roetfilter?
 

French

Lid
Nee hoor ik hoef niet perse een roetfilter. Anders had ik wel een versie met roetfilter besteld. Ik vroeg het me alleen af. En het is natuurlijk handig dat, als de overheid besluit om diesels zonder roetfilter zwaarder te belasten, je weet dat je auto eventueel achteraf van een roetfilter is te voorzien.
 
Een roetfilter heeft een bepaalde uitlaatgastemperatuur nodig om te werken. Is de uitlaatgastemperatuur te laag, dan verzamelt het roet in het filter waardoor dit dicht loopt en op een gegeven moment negatief op de prestaties van de motor gaat werken. Daarom wordt ofwel de motor periodiek door het motormanagement zo afgesteld dat de uitlaatgassen warm genoeg worden, ofwel er worden verwarmingselementjes of brandertjes voor het roetfilter geplaatst. Zomaar even een filtertje in de uitlaat plaatsen kan dus niet. Ik heb dan ook sterke twijfels over de werking van die retrofit roetfilters. Overigens vind ik het wel goed dat dit soort zaken wordt gestimuleerd door de overheid en ook goed als mensen (met dieselmotoren) hier zelf over nadenken. Alleen jammer dat ook nu waarschijnlijk weer e.e.a. is uitgedacht door mensen (ambtenaren) zonder eerst voldoende onderzoek te doen. Ik zit wel eens met dat soort mensen in de trein (van Den Haag naar mijn woonplaats) en val soms van mijn stoel vanwege de overtuigdheid waarmee deze mensen (ik zie aan de stukken die ze lezen dat ze van bepaalde ministeries zijn) de grootste onzin tegen elkaar uitkramen. Puur gebaseerd op perceptie, gevoel, fantasie etc. en niet gebaseerd op feiten, deskundigen.
 

ougie

Forumguru
Je hebt voor deze mensen een verzamelnaam,,,,POLITICI!!!
frown.gif
, en je moet er nog voor betalen ook
407.gif
 

Erikje

Actief lid
Roetfilters: leuk idee,maar vooral goed voor je eigen gemoedsrust ("kijk mij eens aan milieu doen"). Sommige noemen het sociaal, ik noem het egoistisch..., maar daar zijn vele het niet mee eens. Het is algemeen bekend dat roetdeeltjes slechts een zeer klein percentage (<5%) van de fijnstof in NL veroorzaken. Vechten tegen de bierkaar: fijnstof komt vooral vanuit zee (zeetankers) en Duitsland (Ruhrgebied).
 

JettaFreak

Actief lid
Het DPF wordt af fabriek geplaatst op de 8v-motor, omdat die grotere roetdeeltjes door de uitlaat stoot dan de 16v. Grotere deeltjes zijn makkelijker op te vangen door het filter, zodat de werking van het filter optimaal is (mijn bron: een Autoweek of Autovisie van enige tijd geleden). Je zou je dus kunnen voorstellen dat een retrofit filter dat niet specifiek is ontwikkeld voor de VAG 2.0 tdi niet zo goed werkt als de combi van origineel 8v+DPF.

Er zou volgens het betreffende artikel overigens geen verschil in prestaties zijn tussen de 8v en 16v. Als voorkoming van vervuiling hoog op je lijstje staat, zou je ook een LPG-02 kunnen overwegen. Gaat iets minder hard, maar qua uitstoot schijnt het het schoonst te zijn. En qua kosten, zeker voor leaserijders, is deze optie ook erg interessant. Voor mij is met name dat laatste het doorslaggevende argument geweest
smile.gif
.

Groet,


JettaFreak
 

purk

Senior Member
diesel rijd veel lekkerder, en vergeet niet dat de meeste auto's niet voor Lpg gemaakt zijn, denk aan al die storingsmeldingen en het bij behorende lampjes. ( zeker bij vag motoren )
 

tim

Lid
Wat merk jij van het verschil tussen de 2.0TDI met DPF en zonder DPF? Ik heb in zowel een 8- als een 16-klepper gereden en kon geen verschil bemerken..
 

___JC___

Forumguru
Een 16v moet meer vermogen hebben in de hogere toeren, een 8v meer onderin. Verder zou de 16v zuiniger moeten zijn.
Ik heb niet met standaard Octavia's gereden maar wel met een Abt getunde 8v en 16v. Dat verschil is duidelijk merkbaar kan ik je zeggen!
 

sitechris

Donateur
de 8-klepper is mijn auto, en ik denk dat je hem na de hernieuwde tuningpoging eens opnieuw moet gaan proberen. Want waarschijnlijk is ie niet getuned, dat is de duidelijke conclusie na een tripje Berlijn dit weekend. Gewone 2.0 TDI's (Passatjes, Audi's en ik ga er vanuit dat niet iedere auto getuned is) kan ik met pijn en moeite volgen in het snelheidsbereik 120-210. Losrijden lukt me sowieso niet.
 

sitechris

Donateur
nee, de conclusie is dat de auto (beter gezegd de chip) teruggaat naar de importeur om opnieuw getuned te worden, omdat onduidelijk is of de tuning heeft plaatsgevonden (ikzelf denk van niet, of dat het verkeerd is gedaan). Dus het is ff afwachten hoe de auto dan reageert, wie weet doet ie het dan vergelijkbaar als de 16 kleppers en is de conclusie weer anders.
 
Bovenaan Onderaan