Dealer vertelde ook dat de hele bumper eraf moest en alles wat eraan hangt.
Heb zelf ook gelezen dat:
-merkdealers vaak vast zitten aan één vaste importeur voor onderdelen. Die kan zich dan als monopolist gedragen en een hele dure radiateur leveren terwijl dat ding online slechts max. €100 kost.
-merkdealers meer overheadkosten hebben, dure locatie e.d. w.s. moeten ze ook flink betalen om merkdealer te mogen zijn en aan allerlei eisen voldoen waar een universele garage geen last van heeft.
Wat denken jullie daarvan?
Dat de hele bumper er uit moet, betwijfel ik ten zeerste.
je kan namelijk de ventilators achter de radiator losmaken, de leidingen loskoppelen en dan de radiator er lang boven uithalen. Mij lijkt dat dit ook zo gedaan wordt, het is de simpelst manier.
De officiële servicemanual kan wel voorschrijven dat de bumper er af moet, maar dat wil niet zeggen dat het ook gebeurt.
Qua prijs, de dealer hangt idd vast aan het onderelennetwerk van de fabrikant.
Hun overhead is inderdaad hoger dan de mijne, mijn garage (kuch, oprit) staat er en alle gereedschap is van mij, ik heb ook geen personeel.
Echter, mijn oprit is ook niet ingericht als de werkplaats van de dealer; ik,heb geen brug pneumatisch gereedschap, pc’s met alle servicemanuals en collega’s/mecano’s die rap even kunnen bijspringen.
mijn ’het is wel wat sleutelwerk en gevloek’ sloeg hier eerder op, ik moest wel enkele keren onder de wagen kruipen op men rug, ergens op de tast een connector losmaken,…
maar je initiele vraag: ja, het is een dealer conforme prijs.