Koude auto

Hallo allemaal,

Vandaag voor de zoveelste keer mezelf zitten ergeren aan de temperatuur regeling in de auto.
Zodra de airco bijgeschakeld wordt dan wordt de temperatuur meteen een stuk frisser (ja ik weet dat een airco daar voor is, maar je ramen blijven er ook helderder door en daarvoor staat hij aan). Er wordt bijna koude lucht in de auto geblazen.
Ook bij vochtig weer is de auto niet in staat om de temperatuur goed te houden, dan weer te koud, dan net warm genoeg.
Ik heb geen volautomatische airco. Maar ik had hiervoor een fabia met dezelfde halfautomaat en die voldeed prima, nooit echt te koud, altijd goed van temperatuur.
Kan het zijn dat de airco van de octavia sterker is of de kachel minder goed ?
Heeft iemand ook deze ervaring ? Of is het bij te regelen in de garage ?
 
Ben ik met je eens, de temperatuur regeling in de o2, zelfs met mijn climate contr., is niet super. Zit ook vaak te draaien. Hij koelt ook niet echt snel en als je wil ontwasemen moet je hem redelijk koud zetten. Ook stinkt hij regelmatig.

Zal hier de dealer eens naar laten kijken.

In mijn passat werkt de climate contr. stukken beter. Zelfs na 7 jaar.

Groet WS.
 
Ik begrijp niets van deze opmerkingen. Ik heb CC maar deze werkt perfect. Staat op 20 C en nu begint de kachel al te blazen nadat ik 200 mtr gereden heb. Klink een beetje vreemd misschien maar ja als het buiten 12 graden is kun je dit verwachten.
 
</font><blockquote><font class="small">Citaat: JohnS</font><hr />

Ik begrijp niets van deze opmerkingen. Ik heb CC maar deze werkt perfect. Staat op 20 C en nu begint de kachel al te blazen nadat ik 200 mtr gereden heb. Klink een beetje vreemd misschien maar ja als het buiten 12 graden is kun je dit verwachten.

[/ QUOTE ]

Bij mij gaat het er juist om dat de temperatuur op 20 graden staat, maar de airco hier een dermate koude lucht aan toevoegd dat het toch een koud gevoel geeft in de auto.
Als ik de airco uit zet dan heb ik het inderdaad lekker warm, maar dan beslaan de ramen weer als het vochtig is.
Zodra het ding weer aangaat dan voel je de temperatuur echt kouder worden en kan de kachel het niet bijwerken.
Vooral door de goede prestaties van mijn vorige auto kan ik het verschil hierdoor goed merken.
 
Marc,

een airco blaast altijd droge lucht binnen. Deze droge lucht voelt altijd kouder aan dan gewone lucht. Als de temperatuur bij uitgeschakelde airco goed is, dan is er niets mis met de thermostaat. Ik heb als ik de airco aan heb staan de temperatuur altijd een graad of 3 warmer staan. Door de droogte van de lucht kan je lichaam beter de transpiratie kwijt, daardoor koelt het lichaam sneller af en krijg je het gevoel dat het kouder is. Met name met het vochtige weer dat we momenteel hebben.
 
Over CC gesproken:

Als ik de auto verwarm dan komt er op de "auto" stand GEEN warme lucht uit de twee middelste openingen (die boven de radio). Raar, want in de winter zit je er warmpjes bij met een bevroren arm op de middenarmsteun. Herkent iemand dit?
 

LenK

Forumguru
Vandaag even getest. Als ik de airco bijschakel dan wordt de uitgeblazen lucht even een ietsiepietsie kouder om vervolgens weer hetzelfde te worden als zonder airco. En omgekeerd na uitschakelen airco werkt het ook zo, even warmer en daarna weer al daarvoor.

En stank uit je airco is eigen schuld, dan moet je hem eerder uitzetten voordat je parkeert.
 

Remco28

Actief lid
Dat is gelul van de bovenste plank lenk,dat het altijd je eigen schuld is als de airco stinkt.
Mijn airco is 2x schoongemaakt(1e na anderhalf jaar),daarna bleef ie stinken,dus de 2x keer na een maand.
Ik heb nog nooit bij mijn vorige auto's last gehad van stinkende airco's.
Ik gebruik hem regelmatig en ik doe hem altijd uit voordat ik op mijn bestemming aankom.
Volgens mij als er meer mensen last van hebben,en ze gebruiken hem correct,moet er iets anders wezen.
 

purk

Senior Member
laat de airco regelapparaat uitlezen, mischien doet er een van de vier stelmotoren soms niet mee of is er een kapot.
 
@Toink,

Warme lucht komt zo veel mogelijk binnen door de laag geplaatste openingen, dus die bij je voeten. Dit is omdat warme lucht omhoog gaat en koude lucht juist omlaag zoals je misschien weet. In de winter zal je dit "probleem" dus houden.
 

Skody

Actief lid
Als je CC ingebouwd heb, wordt het (zie handleiding) ten sterkste afgeraden om deze op ECON / UIT te zetten. AUTO is de stand waarin de CC onder alle omstandigheden behoort te staan, tenzij je even snel je voorruit wil ontwasemen o.i.d. Uitzetten of af en toe aan resulteert vaak in een stinkende airco.
 
Heb vandaag vervangend vervoer ivm het herstellen van de krasjes waar ik 2 weken geleden een draad over heb gestart. Deze O2 krijgt het wel voor elkaar om gewoon warm te worden ondanks de airco.
Denk dat er in mijn eigen O2 dus wat defect is.
Morgen of overmorgen is hij klaar, dus het wordt tijd voor een garagebezoekje. Met de knop op 26 graden krijgt mijn O2 het echt niet warm. Zet ik dan de airco uit dan is het zweten. Niet veel keus dus. Ik laat het resultaat tzt wel horen.
 
@Skody, ik zet met koud weer altijd de ECON modus aan en dat werkt stukken beter dan de AIRCO. Heb dan geen last van beslagen ruiten na het starten van de auto en de lucht is ook minder droog.

Als het allemaal zo slecht zou zijn mogen ze die knop in de toekomst wel weghalen.
 
Zo, even een update, het was een kapotte sensor en een draadbreuk. Vandaag is alles gerepareerd.
Op het laatst was het zo koud in de auto dat de ramen door de airco aan de buitenkant begonnen aan te slaan. Is weer eens wat anders.
 
COOL!
smile.gif


gelukkig is het hersteld. Je kan jouw wintervest, sjaaal en muts wegbergen.
 
Bovenaan Onderaan