Koude luchtstroom in bocht

Hallo,

Volg al geruime tijd dit forum, en heb nu zelf een vraag (of eigenlijk twee, maar de tweede volgt hierna :) )

Ik heb een Skoda Rapid uit 1e halfjaar 2015.

Het valt mij al geruime tijd op dat als ik door een bocht ga, er een koude luchtstroom op kniehoogte langskomt.
In deze koude maanden niet altijd prettig. Ik zou me kunnen voorstellen dat er een klep niet goed afgesloten wordt.
Herkent iemand dit probleem ? En is het makkelijk/snel op te lossen ? Heb nog garantie, maar naar de garage kost me veel tijd.
 

Canon-Eye

Forumguru
Geen antwoord op je vraag, maar wel een tip: het wordt hier erg gewaardeerd als nieuwkomers zichzelf en hun auto even introduceren in het Meet en Greet voorsteltopic. Dat kan kort of uitgebreid, naar keuze, en het stimuleert de respons op je vragen.
 

Okki

Donateur
Tsja, als je vindt dat zo'n vraag bij de dealer stellen al veel tijd kost.....
 
Het is niet zo dat ik het stellen van de vraag mij te veel tijd kost, maar het feit dat zij wellicht een onderzoek moeten doen.
Als het nu een bekend probleem is dat door één van de forumleden al op eenvoudige wijze is opgelost, kan ik het zelf op een vrije zaterdag doen. Desalniettemin bedankt voor je bijdrage.
 

EdK

Forumguru
Denk toch dat het een gevalletje veel tijd gaat worden....
Maar ja wel garantie, dat dan weer wel.....:pardon:
 

Cordoba

Forumguru
Ik ben bang dat er geen 'waterdichte' oplossing gaat komen. Ik heb al decennia bij diverse Vagmodellen soms een soort tocht gevoeld bij de middenconsoles op kniehoogte, dus ik denk een vergelijkbare klacht. Door de hoek van de uitstroomopeningen op het dash ietsje te veranderen, of bijv. andere ventilatorsnelheid, of iets anders te veranderen, was het ook direct weer verdwenen, en eigenlijk alleen deze klacht bij buitentemperaturen onder de 5 graden.
 

Stripedkrijn

Forumguru
Ha! Grappig om te lezen. Ik heb bij mijn 2003 Faab iets vergelijkbaars: af en toe bij het maken van een matig scherpe bocht bij zeer lage snelheid gebeurt bij mij iets vergelijkbaars.
Ik vermoed dat de spanningsval, veroorzaakt door het lage motortoerental i.c.m. de hard werkende elektrische stuurbekrachtigingspomp de oorzaak is.
Daardoor draait de kachelventilator even iets langzamer. Als het toerental weer klimt is alles weer normaal. Zoiets als in het donker met licht aan bij stationair het stuur uiterst links naar uiterst rechts draaien.
De kachelventilator draait dan dus ook weer harder.
 

Captain Hook

Forumguru
Het schijnt een wereldwijd bekend 'fenomeen' te zijn. :jaja:
Google maar eens op "koude lucht auto in een bocht"

Ik heb voor de grap eens gezocht op "kurve kalte luft auto"
en je wordt overspoeld met dit soort ervaringen op duitse fora
Ook engelstalige fora staan er vol mee.
"cold air corner car" levert ook talloze meldingen op.
Niks merk specifieks; treedt bij vele merken op.
 

Bakkertje

Forumguru
Ik heb het tot nu toe bij al mijn VAG producten (behalve de Audi 80 uit 91) gehad. Ook mijn 2015 Passat heeft er "last" van.
Nooit echt in verdiept eerlijk gezegd.
 

Skoda-MAN

Forumguru
Vergeet niet dat lucht ook massa heeft en die wil niet van richting veranderen omdat jij zonodig de bocht om wil..
Dat voel je vrij snel als tocht, dat gebeurt het hele jaar maar om dat het nu kouder is valt het op.
Probeer maar eens uit, de kachel geeft al lekker warmte maar het interieur is nog in de opwarming fase.
Ga stevig remmen en dan voel je tocht in je nek omdat de (koude) lucht nog snelheid heeft.
 
Ik denk dat het je airco is, zodra je in de bocht zit komt airco vulling op een ideaal punt waardoor de airco optimaal werkt.
Wellicht eens kijken om je airco na te vullen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Vergeet niet dat lucht ook massa heeft en die wil niet van richting veranderen omdat jij zonodig de bocht om wil..
Dat voel je vrij snel als tocht, dat gebeurt het hele jaar maar om dat het nu kouder is valt het op.
En koudere lucht is zwaarder dan warme lucht, dat zal hier ook meespelen...
 

Stripedkrijn

Forumguru
Bij mij komt de meeste lucht bij zo'n manoeuvre uit de linker ventilatieopening op het dashboard. De ventilator zit rechts, dus de langste luchtkolom zit aan de linkerkant. Klopt dus dat daar de luchtstroom het beste voelbaar is. Top-oplossing!

Aan de andere kant: 1 litertje lucht weegt ongeveer 1.3 gram. Geen idee hoeveel gewicht er in het hele circuit aan luchtslangen zit. Dus ook niet hoe groot de kinetische energie zal zijn veroorzaakt door het maken van een bocht bij +/- 10km/h. Ik twijfel nog steeds!

Wie het weet mag het zeggen.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie reacties. Denk niet dat er een echte oplossing mogelijk is. Zal het bij de eerstvolgende beurt nog even aankaarten maar tot die tijd zal ik als verstokte koukleum dit "ongemak" accepteren.
 
Bovenaan Onderaan