Koude start AZQ motor slaat af

turboturbo

Forumguru
Als de temperatuur (min of meer) onder de 4 ºC komt, valt de motor bij een koude start (dus de eerste start 's morgens) meteen weer uit.
Hij slaat dus wel even kortstondig aan, maar stopt er meteen mee. Maak het nu mee, sinds november ongeveer.
Bij de 2e poging, zonder verder iets anders te doen, blijft de motor wél meteen lopen, zonder mokken oid.

De accu zou nog prima moeten zijn, zowel tijdens de zomercheck als de APK keuring + groot onderhoud in sept. j.l. getest. Volgens mij zou het ook niet met de accu te maken moeten hebben, want de motor slaat wel degelijk even aan.

Doe ik misschien iets verkeerd? Moet je bijv. 3 keer op het gas pompen alvorens de sleutel om te draaien (heb ik al eens geprobeerd, hielp niet), of starten met het gaspedaal ingetrapt? Ik zou denken dat dát toch niet de bedoeling is, op een koude motor het gas erop gooien.

Het gaat om de 1.2 12V 65pk versie, motorcode AZQ.

Is het handig als ik er even een filmpje van maak? Dan doe ik dat morgenochtend meteen even.


n.b. ik heb zelf mijn topic al gemeld bij de mods om te vragen of deze vraag in een apart eigen draadje moet, of bijv. aan kan haken bij 'koude start BKY'
 

Cordoba

Forumguru
Gezien het om een ander motortype gaat (en waarschijnlijk een ander probleem), denk ik dat het handiger is om je eigen topic te hebben.

Vooraf op het gas pompen heeft geen zin, omdat je geen mechanisch geregelde brandstofinjectie meer hebt (maar een ECU die het regelt). Wat soms wel helpt is tijdens het starten een heel klein beetje gas geven (geen loeiende motor, alleen heel even bij het aanslaan iets meer toeren wil soms helpen).

Wat ook kan helpen: als je het contact aanzet, even wachten met starten, als de brandstofdruk niet op niveau is, kan de pomp die even op druk brengen. Als je dan start als de controlelampjes uit beginnen te gaan (na een paar seconden dus), dan willen sommige auto's iets beter starten (en blijven lopen).

Accu is inderdaad het probleem niet, logisch gesproken moet de oorzaak óf in de brandstof óf in de ontsteking zitten. Ik weet niet in hoeverre je bougies versleten zijn, of misschien vocht in bougiekabel, waardoor ie wat moeite heeft.
 

turboturbo

Forumguru
Oke, duidelijk. Ik ga eerst het tussentijds wachten in accu stand / sleutel op positie 'ON' proberen, alvorens de sleutel te draaien.
Ik ga het ook even filmen voor de zekerheid.

Bougies zijn tijdens laatste beurt in sept. vervangen. Staat van de bougiekabels weet ik niet.
 

Ronnie

Forumguru
Ik weet niet of je handig bent met een multimeter, maar ik vermoed dat het probleem ligt bij de inlaattemperatuursensor op het inlaatspruitstuk; deze geeft de buitenluchttemp. door aan de ecu, zodat de ecu de mengselverhouding kan aanpassen aan de buitentemperatuur. (zie het als een ouderwetse "choke")
De sensor zit (als je voor de motor staat) rechts op het inlaatspruitstuk.
 

Bijlagen

  • WeerstandsAZQ waarde voor de temperatuurvoeler aangezogen lucht.doc
    54 KB · Weergaven: 10

darkprojectx

Forumguru
maar dat verklaart toch niet waarom hij de eerste keer niet wil starten en DIRECT daarna de 2e keer wel? Temperatuur is dan hetzelfde.
 

Ronnie

Forumguru
Ik doel op het feit dat de motor de eerste keer afslaat, waarschijnlijk door een te mager mengsel. Je moet toch ergens beginnen met het indammen van een storing. Het blijft moeilijk om vanachter de PC een diagnose te stellen.......
 

turboturbo

Forumguru
[video=youtube_share;zOYv_1eiuE8]http://youtu.be/zOYv_1eiuE8[/video].

Als de temperaturen wat gestegen zijn, ga ik eens met mijn multi-meter aan de slag!
 
Bovenaan Onderaan