Koude start BKY

fabia414

Nieuw lid
Hallo,

Ik heb een Fabia Combi modeljaar 2004 met een BKY motor 135000km (1.4 16V).
Ik heb zo'n tien jaar ervaring als automonteur en ben momenteel monteur pleziervaart-motoren. Ik werk vaak met motorelektronica, waaronder CANBUS, en heb dus al veel rare storingen meegemaakt. Maar onderstaand probleem heb ik nog niet kunnen oplossen.

Al geruime tijd heb ik het probleem dat, als het volgens mijn buitentemp meter op het dashboard +/- 5 graden is, de motor of moeilijk of niet aanslaat. Als ik dan wat gas geef, slaat de motor wel aan en heb ik de rest van de dag geen probleem meer. Dit kan alleen niet de oplossing zijn, de motor slaat dan immers harder aan dan zou moeten, terwijl er nog geen oliedruk is. Ik heb de motorcomputer bij de dealer laten uitlezen, er zitten geen storingen in, en ik heb ook nooit dat er storingslampjes gaan branden. De motor loopt verder prima, verbruikt geen olie en is zuinig met brandstof.

Ik ben begonnen met het vervangen van de koelvloeistoftemperatuursensor, want misschien geeft die wel een waarde die niet overeen komt met de koelvloeistoftemperatuur, dit heeft geen verbetering gegeven.

Vervolgens heb ik de luchtmassa/temperatuurvoeler aangezogen lucht vervangen, het resultaat is dat de kleine schokjes die er in het verleden tijdens accelleren waren weg zijn. Het startprobleem is er helaas nog.

Vervolgens heb ik de EGR klep uitgebouwd, waarbij er natuurlijk een vastgeroeste bout brak. Die bout heb ik uitgeboord en vervangen. Het voordeel is wel dat het mechanische gedeelte van de EGR-klep ruim een uur in de WD40 heeft gestaan. Na alles terug gemonteerd te hebben acceleert de motor nog soepeler, het startprobleem is er echter nog steeds.

Vervolgens heb ik de startmotor uitgebouwd, want die ging wel wat langzaam rond, ondanks mijn nieuwe en getestte accu. De startmotor heb ik aangeboden voor reparatie, wat bleek er is ooit een olieachtige substantie ingekomen die het anker aangetast heeft. Men heeft het anker afgedraaid. Na terugplaatsen van de startmotor gaat hij inderdaad zó snel rond alsof hij de auto op z'n dak wil leggen. Het startprobleem is er echter nog steeds.:confused: De olieachtige substantie ben ik zelf de schuldige van, toen ik de auto net als occasion had aangeschaft was er een klein lekje langs de koelvinschakelaar in de radiateur, ik had de reparatie uitgesteld, totdat ik het onderhoud ging doen. De temperatuurschakelaar bleek (af fabriek?) geen pakking onder te zitten.

Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn en mogelijk zelfs meegemaakt en de oplossing?
 

Cordoba

Forumguru
Allereerst welkom hier.

Weet je zeker dat je motorcode BKY hebt, en niet bijvoorbeeld BBY (is ook een 1.4 16V, de 75 pk/54 kW versie) en is ook uit die periode.
 

fabia414

Nieuw lid
Daar ben ik zeker van, staat op de sticker in kofferbak. Maar een bby is technisch gelijk heb ik inmiddels ontdekt.

Bedankt trouwens voor de hele snelle reactie
 

Cordoba

Forumguru
Ik kan het niet direct verklaren in jouw geval. Ik ken het wel van vroeger, met mechanische geregelde inspuiting: als een auto dan een aantal dagen stil had gestaan bij warm weer, was er wat brandstof uit de leiding verdwenen en moest je óf vóór het starten een keer op het gas trappen, óf een beetje gas geven tijdens het starten.

Met de huidige electronisch geregelde brandstofinspuiting is het oppompen van brandstof met het gaspedaal niet meer nodig.
 

fabia414

Nieuw lid
Dat weet ik inderdaad dat dat vroeger nog zo was, en nu niet meer. Brandstofdrukwegval kan het volgens mij in ieder geval niet zijn. De motor loopt verder prima.
Mijn probleem is temperatuursafhankelijk, boven de vijf graden slaat hij namelijk zonder problemen aan.
wel valt het me op, dat als hij aanslaat het toerental een beetje dipt en de motor zich vervolgens corrigeert.
 

coolrunnings

Actief lid
Ik heb onlangs met mijn Octavia uit 2009 hetzelfde probleem gehad en bij mij hebben ze de software van de motor-regelunit bijgewerkt.
Na deze update start de auto weer als een zonnetje.
 

Ronnie

Forumguru
Gasklephuis al eens schoongemaakt en opnieuw ingeleerd/gecalibreerd?
Vacuumslangen en carterontluchtingsslangen op lekkage's gecontroleerd?
 

fabia414

Nieuw lid
Ik heb vanavond het gasklephuis uitgebouwd en op vervuiling gecontroleerd. Er was minimale vervuiling die ik met remmenreiniger verwijderd heb. De slangen e.d. zijn allemaal in perfecte staat, zitten allemaal vast en op de juiste plaats.

Mijn oog viel plotseling (het deed geen zeer) op een op een regelklep lijkend onderdeel rechtsonder het inlaatspruitstuk. Het onderdeel heeft een elektrische aansluiting. Het onderdeelnummer is 036 103 464 AH. Ik heb inmiddels ontdekt dat deze olieafscheider genoemd wordt. Ik heb de olieafscheider uitgebouwd en voor zo ver mogelijk gedemonteerd.

Skoda Fabia 004.jpg Skoda Fabia 006.jpg Skoda Fabia 008.jpg
Wat me opviel, en op de foto's te zien is, is dat de olieafscheider inwendig zeer vuil is. Ik heb het vermoeden dat dit wel eens het probleem van alle ellende kan zijn.
Vanuit de olieafscheider loopt een carterventilatieslang die uitkomt onder de gasklep. Ik heb het idee dat in de olieafscheider een klep zit die tijdens starten moet sluiten om ervoor te zorgen dat de aangezogen lucht niet via de carterventilatie weg kan vloeien en de motor dus te weinig lucht krijgt. Als de motor loopt, kan de klep openen, want dan is er lichte overdruk in het carter, zodat de aangezogen lucht niet weg kan. Iemand ervaring hiermee?


Ik heb de olieafscheider eens vol gezet met WD40 en flink geschud. Vervolgens heb ik de WD40 eruit gegoten waarbij er ontzettend veel aangekoekte olie uit kwam. Daarna heb ik de olieafscheider gespoeld met remmenreiniger en vervolgens er een beetje WD40 in gespoten, alles terug gebouwd en een geslaagde proefrit gemaakt.

Morgenavond ga ik de dan ijskoude motor starten om te kijken of er verbetering is.
Ik hou jullie op de hoogte!!!!
 

fabia414

Nieuw lid
Ik kon mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen en heb mijn auto vanochtend al gestart.
Hij sloeg goed aan, maar ik ben er nog niet zeker van of dit een schijnbeweging was.
Zaterdagochtend heb ik mijn auto pas weer nodig, dus ik ga nu wél mijn nieuwsgierigheid bedwingen.
Het wordt komende nachten goed koud, dus dat is alleen maar beter voor de test.

Inmiddels ben ik er achter dat de elektrische aansluiting een voorverwarming is, welke geactiveerd wordt als het contact aan staat. Of de activering temperatuursafhankelijk is heb ik niet kunnen ontdekken.
Het is denk ik best mogelijk dat de voorverwarming door een dikke laag vuil zijn werk niet goed kon doen. Als zaterdag mijn auto weer moeilijk aanslaat, bestel ik een nieuwe olieafscheider.

Ik hou jullie op de hoogte!
 

fabia414

Nieuw lid
Helaas, mijn auto sloeg vanochtend weer zeer slecht aan. Met gas geven is het gelukt. Ik heb zoals gewoonlijk de rest van de dag geen problemen meer gehad.
Ik heb gekeken in het motorreparatiehandboek van mijn auto en heb aan de hand daarvan de voorverwarming getest. De ohmseweerstand moet bij ca 25 graden omgevingstemperatuur tussen de 3 en 7 ohm liggen. Mijn meting was ca 300 ohm, dus dat is zeker verkeerd.
Op de stekker moet bij ingeschakeld contact accuspanning komen. Dit is gelukkig in orde.
Ik heb bij de Skodadealer een nieuwe olieafscheider besteld. Die heb ik als het goed is dinsdag binnen, ik ga hem dan in de avond monteren. Hopelijk is het startprobleem dan opgelost, want die olieafscheider kost maar liefst €94,-.

Wordt vervolgt.....
 

Cordoba

Forumguru
De vraag is in hoeverre de Ohmse weerstand van de voorverwarming afhankelijk is van de temperatuur. Het is denkbaar dat een materiaal is gekozen, dat bij lagere temperatuur een (veel?) hogere weerstand heeft: dat heeft als voordeel dat bij lagere temperatuur automatisch meer warmte wordt ontwikkeld.

Je zou eigenlijk ook die weerstand moeten meten, een uurtje nadat je een ritje hebt gemaakt, is ie dan ook zo hoog, dan is het zeker dat er ergens een veel te grote weerstand zit (slechte stekkerverbinding of beschadigde draad).
 

fabia414

Nieuw lid
Bedankt voor het meedenken. Dat zou idd heel goed kunnen wat je daar zegt.
In ieder geval, ik heb de bestelde olieafscheider vanavond gemonteerd, zonder eerst de auto te verplaatsen. Dus de motor was nu steenkoud. De buitentemperatuur was volgens de temperatuurmeter in mijn instrumentenpaneel -3 graden.
Na montage heb ik de auto gestart, hij sloeg direct aan!:laugh: Wat me wel opviel is dat de motor heel even naar zijn toerental stond te zoeken, volgens mij is dit een goed teken, ik denk dat de motorcomputer even van de schrik moest bekomen dat er een nieuwe olieafscheider in zit.

Als ik het goed zie heb jij ook een Combi. Knerpt bij jou die achterwisser ook zo iritant en helpt een nieuw wisblad niet, doordat de stand van de kunststof arm niet is af te stellen?

Dat was bij mij ook, en ik was er helemaal klaar mee, een passend flatblade is nergens te vinden.
Ik heb de maten van de arm opgenomen en heb in de showroom van de Skodadealer bij ons in Breda op verschillende auto's mogen meten. De wisarm van een Octavia modeljaar 2012 past er zo op, bestel dan gelijk een wisblad en een afdekkapje voor de moer mee. Aan de arm is een hele kleine aanpassing nodig, omdat hij anders het midden van je ruit overslaat.
Op de arm waar het afdekkapje van de moer naderhand overheen valt, zitten in langsrichting twee ripjes, die moet je weg snijden. De onderzijde van het afdekkapje moet je op de twee hoekjes met een vijl even rond vijlen, anders raakt de arm het kapje. ALs je nu alles monteerd ziet het er netjes uit en het geknerp is over.
 

darkprojectx

Forumguru
stomme vraag misschien, maar hebben alle F1's (ongeacht benzine of diesel) een olieafscheider?

ik ben benieuwd wat hij morgenvroeg doet! Ik zal voor je duimen :)

Die achterwisser maakt inderdaad wel een fijn geluid, dan trekken je tenen gewoon krom. Zou je misschien een soort van "How to" hierover willen maken met wat plaatjes? Is wel interessant!
 

fabia414

Nieuw lid
Gave Fabia heb je!
Ik vind een vraag niet snel stom, zolang je niet vraagt waar je bougievonkjes kunt kopen;)
Ik heb echt geen idee of alle Fabia's een olieafscheider hebben, en dan denk ik dat je bedoelt met elektrische verwarming.
Ik weet dat in ieder geval de TDI's een soort klep hebben op het kleppendeksel, maar die is niet elektrisch verwarmt. Wat ik ook weet is dat TDI's bij koude motor tot ik meen 2200 omw/min gloeien om zo de motor prettig te laten lopen.Als ik het fout heb hoor ik het wel weer van iemand.
Ik heb de auto vrijdag pas weer nodig, dan ben ik vrij. Meestal rijdt de Fabia alleen maar in het weekend, omdat ik doordeweeks voor mijn werk met een bestelauto rij. (een Caddy SDI van 2000, die heeft ook zo'n klep op het kleppendeksel).

Zodra ik een keer tijd heb en het niet donker is, zal ik eens wat foto's maken van hoe bij mij die wisser er op zit. Dat zal waarschijnlijk in het weekend zijn. Ik had die vraag al wel verwacht:laugh:.
 

fabia414

Nieuw lid
Hoi,

Heel goed nieuws vandaag:grin:. Ik heb mijn auto afgelopen weekend steeds zonder problemen kunnen starten, de laagste temperatuur afgelezen op mijn dashboard was -10 graden. Het startprobleem is dus opgelost!!

Ik zou zoals belooft nog ff een "how to do" maken voor het oplossen van het knerpende achterruitenwisser probleem.
De oplossing is het plaatsen van een komplete wisarm met flatblade. Ik heb ondanks de kou geen geknerp meer gehoord (tenzij er ijs op het blad zat).

Je hebt nodig van een Octavia modeljaar 2012;

Een achterwisarm, een achterwisblad en een afdekkapje voor de wisarm. Onderdeelnummers heb ik helaas niet, die staan niet op mijn rekening vermeld.

Er zijn enkele zeer kleine aanpassingen nodig aan je nieuwe wisarm, omdat hij anders in het midden de ruit overslaat.

Als eerste de wisarm.

Wisarm Fabia (met tekst).jpg

Verwijder de twee rugjes in het verlengde van de arm.

Monteer de arm met wisserblad.

Pas nu het afdekkapje aan door het voorzichtig netjes rond te vijlen en steeds te passen op de arm.
Kapje wisarm Fabia (met tekst).jpg

Als alles klaar is, is dit het eindresultaat.

Fabia 001.jpg


Veel succes!!
 
Bovenaan Onderaan