Hallo,
Ik heb een Fabia Combi modeljaar 2004 met een BKY motor 135000km (1.4 16V).
Ik heb zo'n tien jaar ervaring als automonteur en ben momenteel monteur pleziervaart-motoren. Ik werk vaak met motorelektronica, waaronder CANBUS, en heb dus al veel rare storingen meegemaakt. Maar onderstaand probleem heb ik nog niet kunnen oplossen.
Al geruime tijd heb ik het probleem dat, als het volgens mijn buitentemp meter op het dashboard +/- 5 graden is, de motor of moeilijk of niet aanslaat. Als ik dan wat gas geef, slaat de motor wel aan en heb ik de rest van de dag geen probleem meer. Dit kan alleen niet de oplossing zijn, de motor slaat dan immers harder aan dan zou moeten, terwijl er nog geen oliedruk is. Ik heb de motorcomputer bij de dealer laten uitlezen, er zitten geen storingen in, en ik heb ook nooit dat er storingslampjes gaan branden. De motor loopt verder prima, verbruikt geen olie en is zuinig met brandstof.
Ik ben begonnen met het vervangen van de koelvloeistoftemperatuursensor, want misschien geeft die wel een waarde die niet overeen komt met de koelvloeistoftemperatuur, dit heeft geen verbetering gegeven.
Vervolgens heb ik de luchtmassa/temperatuurvoeler aangezogen lucht vervangen, het resultaat is dat de kleine schokjes die er in het verleden tijdens accelleren waren weg zijn. Het startprobleem is er helaas nog.
Vervolgens heb ik de EGR klep uitgebouwd, waarbij er natuurlijk een vastgeroeste bout brak. Die bout heb ik uitgeboord en vervangen. Het voordeel is wel dat het mechanische gedeelte van de EGR-klep ruim een uur in de WD40 heeft gestaan. Na alles terug gemonteerd te hebben acceleert de motor nog soepeler, het startprobleem is er echter nog steeds.
Vervolgens heb ik de startmotor uitgebouwd, want die ging wel wat langzaam rond, ondanks mijn nieuwe en getestte accu. De startmotor heb ik aangeboden voor reparatie, wat bleek er is ooit een olieachtige substantie ingekomen die het anker aangetast heeft. Men heeft het anker afgedraaid. Na terugplaatsen van de startmotor gaat hij inderdaad zó snel rond alsof hij de auto op z'n dak wil leggen. Het startprobleem is er echter nog steeds. De olieachtige substantie ben ik zelf de schuldige van, toen ik de auto net als occasion had aangeschaft was er een klein lekje langs de koelvinschakelaar in de radiateur, ik had de reparatie uitgesteld, totdat ik het onderhoud ging doen. De temperatuurschakelaar bleek (af fabriek?) geen pakking onder te zitten.
Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn en mogelijk zelfs meegemaakt en de oplossing?
Ik heb een Fabia Combi modeljaar 2004 met een BKY motor 135000km (1.4 16V).
Ik heb zo'n tien jaar ervaring als automonteur en ben momenteel monteur pleziervaart-motoren. Ik werk vaak met motorelektronica, waaronder CANBUS, en heb dus al veel rare storingen meegemaakt. Maar onderstaand probleem heb ik nog niet kunnen oplossen.
Al geruime tijd heb ik het probleem dat, als het volgens mijn buitentemp meter op het dashboard +/- 5 graden is, de motor of moeilijk of niet aanslaat. Als ik dan wat gas geef, slaat de motor wel aan en heb ik de rest van de dag geen probleem meer. Dit kan alleen niet de oplossing zijn, de motor slaat dan immers harder aan dan zou moeten, terwijl er nog geen oliedruk is. Ik heb de motorcomputer bij de dealer laten uitlezen, er zitten geen storingen in, en ik heb ook nooit dat er storingslampjes gaan branden. De motor loopt verder prima, verbruikt geen olie en is zuinig met brandstof.
Ik ben begonnen met het vervangen van de koelvloeistoftemperatuursensor, want misschien geeft die wel een waarde die niet overeen komt met de koelvloeistoftemperatuur, dit heeft geen verbetering gegeven.
Vervolgens heb ik de luchtmassa/temperatuurvoeler aangezogen lucht vervangen, het resultaat is dat de kleine schokjes die er in het verleden tijdens accelleren waren weg zijn. Het startprobleem is er helaas nog.
Vervolgens heb ik de EGR klep uitgebouwd, waarbij er natuurlijk een vastgeroeste bout brak. Die bout heb ik uitgeboord en vervangen. Het voordeel is wel dat het mechanische gedeelte van de EGR-klep ruim een uur in de WD40 heeft gestaan. Na alles terug gemonteerd te hebben acceleert de motor nog soepeler, het startprobleem is er echter nog steeds.
Vervolgens heb ik de startmotor uitgebouwd, want die ging wel wat langzaam rond, ondanks mijn nieuwe en getestte accu. De startmotor heb ik aangeboden voor reparatie, wat bleek er is ooit een olieachtige substantie ingekomen die het anker aangetast heeft. Men heeft het anker afgedraaid. Na terugplaatsen van de startmotor gaat hij inderdaad zó snel rond alsof hij de auto op z'n dak wil leggen. Het startprobleem is er echter nog steeds. De olieachtige substantie ben ik zelf de schuldige van, toen ik de auto net als occasion had aangeschaft was er een klein lekje langs de koelvinschakelaar in de radiateur, ik had de reparatie uitgesteld, totdat ik het onderhoud ging doen. De temperatuurschakelaar bleek (af fabriek?) geen pakking onder te zitten.
Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn en mogelijk zelfs meegemaakt en de oplossing?