Koude start - nieuwe (2e hands) Fabia II

barth1234

Nieuw lid
Hallo allemaal,

Ik ben sinds kort aangemeld op het forum. Ik heb anderhalve week geleden een Skoda Fabia Combi (Greenline) gekocht uit 10-2010 met 13.000 km op de teller.

Na aflevering door de dealer vielen me na een uitgebreide proefrit (rotterdam-groningen) een drietal dingen op. 1 beschadigingetje aan een folie van de stijl, de auto trok naar rechts en een koude start ging soms wat moeizaam. (wel in 1x starten, maar het duurt soms even).

Nu is de auto naar de dealer geweest en is de folie netjes vervangen de auto trekt niet meer en ze zeiden dat het starten volgens hun naar behoren ging maar....

Vanochtend startte ik de auto, hij startte wederom in 1x, maar het duurde wel 3 tot 5 seconden. Dit ging gepaard met het stotterende geluid van het starten. (ik weet niet goed hoe ik het moet omschrijven)

Is dit nu normaal?

Alvast hartelijk bedankt voor de hulp!

Canon-Eye

Forumguru
Je houdt toch niet de sleutel vast in "startmotordraaistand"? Dat is namelijk niet nodig - even doordraaien en direct loslaten moet voldoende zijn, de draaiduur van de startmotor regelt-ie zelf wel.

barth1234

Nieuw lid
Hoi Canon-eye,

Dat deed ik in dit geval overigens wel..., dus dat zal ik in ieder geval niet meer doen...

Desondanks is het wel of niet raar dat het 3 tot 5 seconden duurt? Hiervoor had ik een DS3 van Citroen, diesel. Deze startte bij -10 binnen een seconde.

paulus474

Senior Member
Had ik vanochtend ook. Auto zoekt volgens mij zelf naar juiste startmoment (met stotteren en al ;) ).

barth1234

Nieuw lid
Nee exclusief voorgloeien.

1. Instappen
2. Sleutel in contact en draaien naar 1e stand
3. Gordel om
4. Checken of de lampjes uit zijn
5. Draaien naar de motor start stand

Vanaf punt 5 duurde t nog 3 tot 5 seconden voordat de motor daadwerkelijk startte

Canon-Eye

Forumguru
Zou in principe iets vlotter mogen, maar andere factoren kunnen (ook) invloed hebben:
  • wat was de buitentemperatuur in Sliedrecht - extra koud?
  • staat de auto op een beschutte plek, of juist met z'n neus recht in de kouwe noordooster?
  • is het alleen de eerste keer op een dag en doet-ie het daarna wel meteen (zelfs de lampjes vrijwel direct uit), ook na ettelijke uren stilstand?

Ik zou het nu melden aan de dealer en het vervolgens even in de gaten houden: kijken of het verschil maakt als het weer wat minder koud wordt.

wanderer

Senior Member
bij koud weer duurt het altijd wat langer (langer voorgloeien) maar stotteren duidt volgens mij op een defecte gloeibougie....

barth1234

Nieuw lid
Bedankt voor de reacties:

De buitentemperatuur was -2 Celcius
De auto staat buiten en niet beschut, bovendien wonen we aan 't water en is er veel wind
De rest van de dag start hij naar behoren

Bakkertje

Forumguru
Bij de mijne (1.6 TDI) is dat ook, ben er nog niet specifiek voor naar de dealer geweest. Bij de volgende beurt (over 19 dkm) wordt het gemeld en dan ben ik benieuwd of ze iets kunnen vinden.
Het starten, vanaf het moment dat de startmotor rond draait, kan bij mij wel eens 5 seconden duren. In het begin startte hij eigenlijk direct (ook in de kou).

Jkz

Lid
Niets aan de hand, is heel normaal. Koude start moet je voorgloeien, doet GL automatisch en zoekt dan het juiste moment om te starten. Vandaag was de gevoelstemperatuur -10 met noordoosten wind. Als je auto dan vol in de wind staat heeft hij gewoon iets langer nodig. Wanneer hij dit ook met warme motor doet zou ik me pas zorgen gaan maken. Veel plezier met je nieuwe auto!

wanderer

Senior Member
niets aan de hand....
koude start duurt inderdaad iets langer bij koud weer, tot zover niets aan de hand, maar.....
als de motor stotterend aanslaat KAN er wel iets aan de hand zijn, want dat is niet normaal....

Andy

Nieuw lid
Ik had hier ook last van. Mijn Fabia Greenline uit 2010 startte bij koud weer ook beroerd. Dit deed hij alleen bij de koude start, dus meestal 's-morgens. Heb hier twee jaar last van gehad en een paar keer de auto bij de dealer gehad. Het probleem verergerde zich in de loop der tijd. Nu, na een simpele software-update bij de dealer, start hij wonder boven wonder normaal! Misschien kunnen ze dat bij jouw auto ook proberen.

Chatslet

Forumguru
Is hier inderdaad al eens naar voren gekomen en de oplossing lijkt inderdaad een software update te zijn. Bij mijn faab met bijna 25k op de teller is het in de vrieskou gewoon moeiteloos starten. Voorgloeien doe ik niet bewust, gewoon in een keer naar standje 2 door draaien. Voorgloeien en starten gaat dan automatisch. Alles bij elkaar (voorgloeien + starten) duurt misschien 2 seconden en dan slaat hij gewoon zonder horten of stoten aan. Met extreme kou klinkt ie alleen wat rauwer maar na 5 minuten rijden is dat ook voorbij. Voor een diesel vind ik dat heel erg netjes. Ik heb aardig wat diesels gereden waarbij een start bij vrieskou heel wat minder soepel ging. Gewoon terug naar de dealer gaan dus. Die moet het gewoon 100% in orde maken.

Mijn faab vertoont dit ook soms. Maar voordat ik kan denken" hé wat stottert hij raar, al zal toch niks...." is hij dan toch altijd weer gestart. Ik heb dit in de loop der tijd normaal gevonden voor deze motor. Ik weet niet of dat wel of niet zo is, maar dit treed alleen soms op en vaak tijdens de winter en altijd alleen de 1ste keer starten na een lange nacht.

Al met al zit de teller al boven de 80.000 en hij heeft mij nog geen enkele keer in de steek gelaten.

Veel plezier met je aanwinst in ieder geval.
Gr Justin

Bovenaan Onderaan