Koude start octavia

APNL

Lid
Hallo,

Ik ben sinds kort in het bezit van een Skoda Octavia Combi 1.4 TSI DSG Elegance Business uit 2009 met 61K op de teller.

Ik heb helaas problemen met de Skoda, bij een koude start pruttelt de motor, hij slaat dan niet goed aan ( loopt op 3 pitten? )als ik dan de rem los laat hoort hij al te gaan rijden, dit gebeurd niet.. Als ik dan gas geef valt de motor uit en krijg hem daarna niet tot slecht gestart.

Als ik hem dan opnieuw probeer te starten lukt dit niet, de lampjes van de accu en nog een lampje branden, ook ruik je een sterke benzine geur. Ik zet dan alles in de auto uit (radio, licht etc..) wacht dan een minuut en start weer, dan start hij wel.

Als ik een stuk gereden heb start de motor gelijk, maar staat de auto een dag stil dan heb ik boven genoemde problemen.

Gelukkig heb ik 6 maanden garantie en staat hij nu bij de garage waar ik hem gekocht heb, echter kunnen hun het probleem niet vinden, alles is na gemeten, alle bougies zijn zwart van de benzine, alle cilinders doen het.. vrijdag is hij bij een Skoda dealer geweest voor een software update, echter heeft dat ook niet geholpen.. Maandag gaan ze weer verder zoeken.

Iemand die misschien weet wat hier aan de hand is of dat dit een bekend probleem is?

Helaas maar 3 dagen plezier van de auto gehad..
 

x-ray

Lid
Vervelend dat al na 3 dagen problemen hebt met je Octavia.

Wat ik zelf verdenk is een lekkende verstuiver/injector, waardoor de restdruk van de brandstofrail na afzetten van de motor te ver zakt.
De restdruk mag na een x bepaalde tijd niet onder( uit mijn hoofd, exact moet ik opzoeken) onder de 5a6 bar zakken, doet hij dit wel blijft er een verstuiver open staan. Dit verklaard ook het op 3 cilinders lopen.
Ook is een lekkende verstuiver te controleren door de bougies te demonteren, dan met een lamje via het bougiegat in de cilinderruimte te schijnen, laat nu een 2e persoon het contact van de auto aanzetten. Als er een verstuiver lekt moet je hem dan zien inspuiten.

Wat ook nog kan zijn aangezien je de auto pas 3 dagen in bezit hebt is, dat ze bij het reinigen van de auto de motorruimte schoongespoten hebben en hierdoor vocht in een stekker is gaan zitten.

Raymon
 
Laatst bewerkt:

Race Eend

Forumguru
Wat hier boven staat ja, waarschijnlijk een verstuiver die slecht is (ze kunnen ze demonteren laten testen bij gespecialiseerde bedrijven).

Als de bougies zwart van de brandstof hebben gestaan is het overigens aan te raden om ze te wisselen (gezien de km-stand is dat toch geen overbodige luxe).
 

ECV

Nieuw lid
Momenteel heeft onze 2009 O2 1.4 tsi dsg precies hetzelfde probleem. Was een lekkende injector in dit geval inderdaad de oorzaak?
 

Joske

Forumguru
ja is inderdaad toch altijd leuk als we een terugkoppeling krijgen of het probleem al dan niet opgelost geraakt is en zoja hoe..

@APNL ?
 

APNL

Lid
Sorry was inderdaad mijn bedoeling maar is er bij ingeschoten, het was helaas niet de injector..

Ik ben hem 4 weken kwijt geweest, Cilinderkop revisie, nieuwe kleppen, nieuwe zuigerveren, nieuwe nokas en een nieuwe nieuwe distributieketting..

Gelukkig garantie, ik hoop er nu probleemloos de komende jaren mee te kunnen rijden, lees alleen ook problemen en hooge kosten mbt de DSG bak, ik denk soms dat me DSG niet lekker schakelt van 2 naar 3, maar kan ook verbeelding zijn of zo horen? Eerste keer dat ik een automaat rijdt en geen idee wat normaal is..
 

APNL

Lid
Ja zeker, net even een stuk gereden zonder de kinderen, van 2 naar 3 en van 4 naar 5 schakelt de DSG niet goed (schokt/trilt) toch maar even naar laten kijken nu ik nog garantie heb..
 

APNL

Lid
De monteur heeft er net even mee gereden, en klinkt idd niet goed..Van 2 naar 3, van 4 naar 5 en van 6 naar 7 gaat hij niet lekker. Voor volgende week een afspraak ingepland, hoop dat dit het laatste is...
 

ertromp

Forumguru
En als je auto uit de garantie is gelijk naar TVS in Varsseveld rijden en de DSG software laten updaten! Is de investering echt waard en je krijgt een versnellingsbak terug die perfect schakelt.
Hopelijk komt eea zsm helemaal goed! Mooi dat je garantie hebt.
Wat was de oorzaak voor de revisie? Vervuiling van de motor?
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

APNL

Lid
Ja inderdaad vervuiling, wel bizar, na 61K. Ik had hier voor een prima werkende (zelf nieuw gekochte) Fiat punto met leuke opties, en dus ingeruild voor deze Skoda. Ik had ook nog naar een Audi A4 en een BMW 320 gekeken maar gekozen voor de Skoda met als gedachten goedkoper in onderhoud en kijkend naar de km stand dat ik hiermee jaren rijplezier zou hebben.

Nou het plezier is zoals je misschien begrijpt wel weg, 1 Mei loopt de garantie af en ben bang dat de motor/DSG problemen in de toekomst weer terug komen, zeker als ik Google op "DSG problemen" (had ik misschien voor de aankoop moeten doen)

Ik heb even op de website gekeken van de DSG dokter, welke update moet ik tegen die tijd nemen?
DSG update 99,- of Basis DSG software optimalisatie 499,- (DSG op maat + 299,-)

Is die update beter voor de versnellingsbak en zorgt het ervoor dat problemen in de toekomst weg blijven? Geen idee wat er nu mee is, begin volgende week gaat hij naar de garage waar ik hem gekocht heb, op Google kom ik dingen tegen van koppelingsplaten tot een hele bak die vervangen moet worden, ben benieuwd..
 

ertromp

Forumguru
Super vervelende ervaring zo met je Octavia!
Je zult echt zien dat wanneer je de Basis DSG optimalisatie neemt dat je een hoop ellende gaat voorkomen wanneer je nieuwe koppelingsplaten hebt. Ik zou zeggen bel met TVS en vraag naar Ronald. Die kan je enorm veel toelichten is mijn ervaring na een meeting die we daar eind vorig jaar gehad hebben (georganiseerd door @Corné de Kluijver :thumbsup:)

De motor gaat later opschakelen waardoor deze wat meer toeren gaat maken wat weer beter is voor de verbranding. Dit voorkomt vuil afzetting. Zelf tank ik BP Ultimate en ARAL met een octaangehalte van 102 waardoor de motor door het hogere octaangehalte ook mooier gaat lopen.

Zo af en toe moet je een TSI motor ook toeren laten maken dan verbrand eventueel vuil in je motor beter.

Zelf heb ik DSG tuning icm motortuning gedaan en m'n technisch verstand zegt me dat alles beter op elkaar aansluit.

De auto's uit de VAG fabrieken worden zo op die emissie eisen afgesteld dat alles er om heen wel onbelangrijk lijkt.

En je krijgt er echt enorm veel rijplezier van terug na zo'n update. Ik vind het echt de investering waard al kregen wij door de meeting aldaar 50% korting :D (goed geregeld door @Corné de Kluijver !)

Mocht je willen weten hoe dat rijdt zo'n geupdate dsg bak: je bent altijd vrij om in de mijne een stuk te rijden alvorens je zelf eventueel de beslissing wilt maken.

En wees blij dat je nu nog garantie hebt. Straks rijd jij in een perfecte Octavia die er weer vele km's tegen kan.

En het is echt niet allemaal kommer en kwel met de TSI's en DSG's want er rijden vele (lease)rijders rond die geen lid zijn van dit soort fora en al vele km's probleemloos gemaakt hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

APNL

Lid
Bedankt voor je reactie!

Ik ben er over uit, de Basis DSG optimalisatie gaat er komen, lees er zoveel op internet over.. als ik 60 rij staat de versnelling in ze 7 en dat vindt de motor duidelijk hoorbaar niet fijn, hij blijft ook maar schakelen, logisch dat die platen sneller slijten..

Ik twijfel alleen of ik hem niet gelijk beter kan laten chippen ivm de koste (+300,-) ben alleen bang dat dit op lange termijn schade brengt aan de motor, op internet lees ik alleen maar positieve reacties mbt de extra pk's, maar daar gaat het mij juist niet om, ik wil het liefst probleemloos jaren in deze auto blijven rijden, en niet weer motor schade/vervuiling hebben. Wat is het risico op lange termijn? Kan ik dan beter alleen kiezen voor de DSG aanpassing?

Ik was vandaag voor mijn VW Crafter (zakelijk) bij Ames in Zwijndrecht (grote VW, Audi, Skoda delaer) en informeerde gelijk of het daar niet mogelijk was om de DSG aan te passen, kreeg een hele preek dat ze dit niet doen en bovendien de garantie vervalt etc.. Een andere medewerker mengde zich in het gesprek en beveelde zelfs de DSG dokter aan :)

(Monteur van daar raadde chip-tunning af, terwijl het volgens iemand van kantoor weer geen kwaad kon)


Ook bedankt voor je aanbod voor een testrit in jouw auto, maar ik zie dat je uit Apeldoorn komt, net niet om de hoek ;) Wel aardig van je!
 

CDK

Forumguru
Verstandige keuze om voor DSG optimalisatie te gaan, chippen kan meer driving fun bieden, ook kan je motor zuiniger worden als je het extra vermogen niet aanspreekt, doe je dat wel zal hij onzuiniger worden. Een goed uitgevoerde chiptuning door een gerenommeerde tuner icm een bestuurder die respect heeft voor de techniek kan geen kwaad en ik durf te stellen dat dat niet ten koste hoeft te gaan van de levensduur. Netjes warm rijden en na zware belasting netjes afkoelen, olie controleren en op tijd de beurtjes geven en er is niets aan de hand! Tunen icm DSG optimalisatie is naar verhouding trouwens voordeliger als dat je het separaat zou laten uitvoeren ;)
 

APNL

Lid
Vorige week Maandag naar TVS/DSG dokter geweest, DSG optimalisatie + motormanagement laten doen.
Auto schakelt nu veel prettiger en ook de sport stand is nu heerlijk te gebruiken.

Duurde wel allemaal wat lang, het was een beetje druk en rommelig, maar het eindresultaat is goed :)

Helaas staat de auto nu weer bij de garage voor het vervangen van de aircopomp (gelukkig nog garantie), voor mij geen 2ehands meer.. Alles wordt wel elke keer netjes opgelost maar toch.. Auto totaal 7 weken kwijt geweest.
 
Bovenaan Onderaan