Koude verwarming

micc

Lid
Als eerste even snel voorstellen.

Hier Michel, 42 jaar oud uit de kop van NH. Getrouwd, twee dochters en hond..

Goed, maar sinds een maand een skoda octavia 1.6sr combi 2003. Na een jaar ellende met een citroen C5 gegaan voor betaalbaar , ruim, degelijk en storingsvrij.
De skoda bevalt goed, is geen bijzondere auto maar doet wat hij moet doen.

FF een sfeer impressie van de skoda...

Grotefoto-AESCCUSD.jpg


Maar het wordt wat kouder en de kachel wordt nauwelijks warm. Ik heb een climatronic met display etc.
Al zet ik te temperatuur op 28/29gr de fan op max komt er na enige tijd wat minimale warme lucht uit de roosters. Maar niet meer dan dat. Voelt aan als 18gr.

Ben niet zo'n techneut, maar heb gekeken naar de koelvloeistof, dat is op niveau. Ik vind dat de kachel fan/motor wat herrie maakt. Meer geluid dan lucht.

Wat zou dit kunnen zijn? Is het simpel op te lossen of moet ik perse naar de garage. Waar ik liever even niet meer kom. Ik ben genoeg in de garage geweest het afgelopen jaar met de C5.

Graag even reactie en advies.

Nog even een andere vraag, wanneer moet de distributie riem vervangen worden. Ik heb de boekje door gelezen. De octavia is daler onderhouden tot 10000km geleden. Maar daar in staat dat het nooit gedaan is.
 
Laatst bewerkt:

kansberg

Forumguru
Hallo Michel, Gefeliciteerd met je Skoda! Het probleem met de koude lucht kan een defecte thermostaat zijn, dan komt de motor ook niet op temperatuur en zou je kunnen zien op je temperatuurmeter. Ook de kachelradiateur (ong. € 28,00) kan defect zijn, dat is een grotere klus en dus meer arbeid.... Dat is zo mijn eerste ingeving als ik je relaas lees.

Ik kan zo niet direct vinden wanneer de riem vervangen moet worden, maar wel dat deze na 90.000 km. om de 30.000 km gecontroleerd dient te worden. Een telefoontje naar de dealer zal uitkomst brengen denk ik.
 

Cordoba

Forumguru
Ik twijfel net als @Ronnie aan de stelmotor, maar aan de andere kant heeft een kapotte stelmotor vrijwel altijd als gevolg dat het veel te warm wordt, dus ook twijfels aan deze analyse.

Een andere mogelijkheid is dat de voorschakelweerstand van de ventilator is overleden: ik lees dat er minimaal warme lucht uit de roosters komt. Is dat een minimale hoeveelheid warme lucht, of is dat een normale hoeveelheid lucht die minimaal verwarmd is?

Wat ook de oorzaak is: gewoon eerst beginnen met foutcodes uitlezen, of door een forumlid met Vagcom, of door dealer/garage. Bij die foutcode opletten dat je het nummer van de foutcode krijgt. Via de site van Gerrit Speek kunt je die foutcode opzoeken, en lezen wat er aan de hand kan zijn, en hoe te verhelpen. Als je een omschrijving van de foutcode krijgt, zitten daar vaak slordigheden van de monteur in, waardoor je niet goed weet wat nu de echte foutcode is (foutcodes kunnen qua omschrijving heel sterk op elkaar lijken, maar een ander nummer én een andere oorzaak hebben).
 

EdK

Forumguru
En wat doet de temperatuur in je wagen als je hem in de beginnen op recirculatie zet ?
Heb je dan wel voor je gevoel de juiste temperatuur die je ook hebt ingesteld ?

Want hoe harder jij de fan aanzet hoe moeilijker het is om de vele toegevoerde lucht ook daadwerkelijk te verwarmen en dus voor jou het gevoel dat de lucht kouder is.
Als je de fan op langzamer zet dan word er minder koude lucht aangetrokken van buiten en kan dat ook beter verwarmd worden.
 

ertromp

Forumguru
Wellicht beginnen om de thermostaat te testen. Dat is de makkelijkste en goedkoopste kant om te beginnen.
Uitlezen is zeker een goede.
Distributieriem zou ik geen risico mee nemen en preventief vervangen als je de geschiedenis van de auto niet weet. En natuurlijk zsm vervangen. Wellicht gelijk dan de waterpomp vervangen
 

micc

Lid
Even op alle reactie,

De recirculatiestand ga ik proberen. Maar de fan harder of zachter er blijft minimaal verwarmde lucht uitkomen.
Hoe hard of zacht de temperatuur die uit de roosters komt is minimaal warm.

De watertemperatuur is constant 90gr.

De octavia is dealer onderhouden bij een dealer tot ca 10000km geleden. Ik heb alle beurten nagelezen en nergens staat getande riem vervangen. Lijkt mij wel raar met de huidige km stand van 197000km. Ga morgen de desbetreffende dealer is bellen.
 

marx-7

Senior Member
De octavia is dealer onderhouden bij een dealer tot ca 10000km geleden. Ik heb alle beurten nagelezen en nergens staat getande riem vervangen. Lijkt mij wel raar met de huidige km stand van 197000km. Ga morgen de desbetreffende dealer is bellen.

Micc, ga er maar vanuit dat de riem een keer gedaan is, zo niet dan snel laten vervangen maar met die kilometerstand en leeftijd is die wel gedaan. Maar.....dan is ie voor de tweede keer aan de beurt dus beter safe then sorry;)

Waar je ook eens naar zou kunnen kijken is dit....rechtsonder het dashboard zit de ventilator die zijn lucht krijgt vanonder de plastic plaat die onder je voorruit zit. Onder die plaat wil zich door de jaren een heel bos aan blaadjes en andere troep verzamelen waardoor er water je interieur en ventilator kan komen. Gemakkelijk op te lossen door even je ruitewissers los te schroeven en die plaat even weg te halen en daar onder even schoonmaken aan beide kanten. Ik spreek uit ervaring, heb dezelfde Octavia;).

Dat je kachelradiateur naar zijn grootje zou zijn geloof ik eigenlijk niet zo want dan zou deze waarschijnlijk lekken en dat ruik je, dan ruik je koelvloeistof in je interieur en dat is gewoon smerig. Heb dat eens gehad met een Citroen Xantia en dan moet het hele dashboard eruit en dat wil je niet hebben.

Weet niet of het ondertussen is opgelost? Zo ja, laat het eens weten aub, ben wel nieuwschierig!

Marc
 
Bovenaan Onderaan