koudstart problemen 1.9 TDI

passie72

Nieuw lid
Beste allemaal,

Als mijn O2 1 a 2 dagen heeft stilgestaan (zeker bij wat kouder weer) start de O2 steeds slechter (startmotor gaat steeds langzamer rond.)

Hoe langer hij stilgestaan heeft, hoe langzamer de startmotor ronddraait. Het is dan erop of eronder.
Als hij start, loopt hij prima. Na een minuut af zetten en opnieuw starten geeft geen problemen meer.
Het lijkt dus op een slechte accu, maar....
Deze is vervangen (55 Ah) bij de dealer, maar het resultaat is niet verschillend met ervoor.
Als hij na een paar dagen niet meer start is de accu uitgeput na een paar seconden.
Sluit ik startkabels aan, laat ik de donorauto even een minuutje lopen, en de O2 start zonder problemen (startmotor gaat direct vlot rond).
M.i. is de startmotor dan gewoon goed
Lekstroom is ook al gecheckt in de garage, maar ze kunnen niets vinden...

Heeft iemand van jullie een idee? B.v.d.
 

Ronnie

Forumguru
Laat deze accu ook maar eens testen........
Daarnaast vindt ik 55Ah voor een 1.9TDI een beetje weinig.
Wanneer het starttoerental van een pompverstuiver te laag is (slechte/defecte accu) slaat hij zeer moeilijk aan omdat er te weinig inspuitdruk opgebouwd wordt.
 

Skoody Boo

Actief lid
Kan er een probleem zijn met het bijladen van de accu? En dat hij warm dan makkelijker start omdat warme motoren altijd makkelijker starten?
 

lawewing

Forumguru
Vermogen van de accu komt mij ook weinig voor: 70/77 Ah zou eigenlijk beter zijn. Misschien daar toch de oorzaak?

Of anders wellicht dynamo? Of toch lekstroom? Heb je recentelijk iets gewijzigd aan de auto, bijvoorbeeld radio? Heeft de dealer de auto een dag/nacht gehouden om op lekstroom te testen?
 

Adoks

Senior Member
Ik heb net m'n accu vervangen, maar dit was meer voor de zekerheid. Heb er dus nog een liggen en deze staat nog maar net buiten en zit zeker nog vol. Het is een standaard accu >70 Ah voor een Octavia Combi II 1.9 TDI Je kan 'm op komen halen voor niets. Deze accu slingert je motor zeker aan ;) Het is een OEM accu.
 

Constant

Erelid
De voorgeschreven accu voor de 2.0 TDi is 70 Ah, ik neem aan dat de 1.9 daar ook in de buurt van zit.

Inderdaad wat Ronnie al schrijft, je kunt ook pech hebben dat de nieuwe accu inmiddels defect is, je zult echt niet de eerste daarmee zijn.............
 

passie72

Nieuw lid
Beste Allemaal,

Bedankt voor de snelle reacties,

Ik zal alle vragen zo goed mogelijk proberen te beantwoorden.

- Accu is er vorige winter nieuw ingegaan vanwege dit probleem. Maar echt een beter resultaat is het niet geworden. Echter als je de auto iedere dag gebruikt valt het wel mee. Pas als hij 2 dagen heeft stilgestaan (bij temp. onder nul 1 dag) start hij steeds slechter (lees: startmotor steeds langzamer).
Ik ben het er mee eens dat 55Ah een beetje weinig is. Ik weet niet wat er origineel ingezeten heeft maar een beetje rondsurfen geeft al gauw een min. 70Ah accu weer voor deze auto.
Onze andere auto (Seat Ibiza 6L TDI 130pk) heeft ook een 70Ah. En deze start na 14 dagen nog steeds vlotjes, ook in de kou.

- Bijladen is gecheked en ok. Na een "jump start" kun je de motor binnen 30sec af zetten, en dan start hij op zijn eigen accu probleemloos.

- Lekstroom was ook mij gedachte. Maar ikzelf als de garage kunnen niets vinden. Hij heeft daar wel een nacht gestaan, maar dat was eigenlijk omdat de airco-pomp stuk was. Dus hoe ze het getest hebben weet ik niet.

- Ook is er zover mij bekend niets an de auto verandert...

Misschien toch maar eerst beginnen bij de accu?
 

Chatslet

Forumguru
Probeer eens voor het starten eerst de lampen 30 seconden aan te laten staan en dan te starten. Gaat het dan perfekt dan is het de accu.
 

polf

Senior Member
@passie72,
Je geeft aan nog een 70Ah accu in je andere auto te hebben zitten. Allebei VAG producten dus het proberen waard of je ze onderling kan omruilen en zo een tijdje te rijden en kijken of het beter is. Dit zegt mogelijk iets over de conditie van de 55 Ah accu. Heb je de klachten nog steeds moet je het toch zoeken in de auto zelf.

grt Polf
 

passie72

Nieuw lid
@polf,
Ik zal van `t weekend is even kijken of ik ze qua afmetingen uit kan wisselen, en of dan de +/- polen uit komen.
Dan even wachten tot het kouder wordt en we zullen zien.
Ben ook benieuwd hoe de 55 Ah accu zich houdt in onze Ibiza, dan...

M.v.g Passie72
 

Chatslet

Forumguru
Kan inderdaad ook. Als je ze door meet kunnen ze nog steeds de juiste waarde geven maar het kan dan wel zijn dat ze op de schacht gloeien in plaats van op de punt. Dus in ieder geval even fysiek (laten) inspecteren.
 

passie72

Nieuw lid
Beste allemaal,

Zojuist gekeken naar beide accu`s en ze uitgewisseld.
Opvallend is dat de 70Ah gewoon precies in de Skoda O2 past, alsof hij er voor gemaakt is.
Na de uitwisseling de auto`s aangeslingerd. Ik merk nu dat de Ibiza (nu met 55Ah accu) startmotor toch iets minder snel rond gaat.
Laat de kou maar komen en we zullen het snel genoeg zien...

Groeten allemaal...
 

Constant

Erelid
Je accu heb je bij de dealer gekocht, ik zou toch even teruggaan om de accu te laten doormeten (paar minuten test). Ik heb er nog steeds geen goed gevoel over de 55Ah accu.
 
Ik heb bij mijne vandaag gloeispiralen laten vervangen na meer 180 000 km waren ze goed op en werkte er nog maar een van de 4! Dus relatief weinig geld en boel is weer klaar, je wilt niet dat er stukje vanaf breekt en in de motor terecht komt.
 

passie72

Nieuw lid
Inmiddels is de accu vervangen door een 80 Ah exemplaar en de auto startte als van te voren. Geen problemen meer ondervonden, dus probleem lijkt me opgelost ;)

Bedankt allemaal voor de hulp....
 
Bovenaan Onderaan