Kouwe benen

maaspaard

Nieuw lid
hallo in onze Yeti heb ik een airco die doormiddel van twee knoppen zowel links als rechts op een temperatuur te zetten is ,als ik de knoppen allebei op 19 graden zet ( of op 23 )is er een verschil in warmte afgifte door de roosters ,ik ben zelf met een thermometer aan het meten geweest en op het dashboard gemeten in de luchtopeningen is er een verschil van 4 graden en dat is een kouwe luchtstroom als de ingestelde temperatuur 19 graden maar 15 graden blijkt te zijn.
wie herkent dit euvel en wie weet er een oplossing voor en wel niet op de manier van dan zet je de ene knop toch wat hoger ,(het gaat erom dat er misschien wel een luchtkanaal niet goed zit of niet goed werkt).
graag jullie reactie's
 

EdK

Forumguru
Misschien dezer dagen met temperaturen van 5 tot 10 graden de airco met schakelaar uitzetten ?
Zou me niets verbazen als je verwarmde lucht aan het koelen bent met de airco ipv met buitenlucht
 

leo442

Forumguru
Bij het instellen op 19 gr. betrefd het de binnentemperatuur in de auto, maar is niet zeker dat dit ook de temperatuur ui de roosters is om deze binnentemperatuur te bereiken. Bij volle zon op de auto kan dit zomaar bv. 12 gr. zijn uit de roosters.
 

Canon-Eye

Forumguru
Afgaande op de beschrijving van TS lijkt het toch wel op een climatronic met 2 zones (links/rechts).

In dat geval behoort "airco uitzetten" m.i. helemaal niet aan de orde te zijn: hij koelt OF verwarmt naar gelang het nodig is.
Dus om het bij buitentemperaturen tussen 5 en 10 graden binnenin naar 19 graden te tillen (even aangenomen dat de auto niet langdurig in de volle zon heeft gestaan waardoor het binnen ook nu best iets warmer dan 19 gr. geworden zou kunnen zijn) behoort er domweg verwarmd te worden tot de gewenste temperatuur bereikt is - en verder geen kunsten. Dus hoor je dan betrekkelijk kort na het starten al enigszins lauwwarme lucht uit de roosters te krijgen.

Zo werkte de 2-zone climatronic in mijn vorige (O2C) alsook de simpele enkelvoudige climatronic in mijn huidige auto (F2C GL).
Gewoon zoals het hoort, dus... :jaja: Is dan ook het jaar rond ingeschakeld; nooit problemen mee gehad.
 

EdK

Forumguru
@Canon-Eye niet geheel met je eens, heb in mijne Yetje ook een climatronic en zodra ik een hoge temperatuur vraag dus met buiten temperaturen als heden met vraag naar 19 a 20 graden met airco aan dan draait de airco gewoon mee.
Hoe ik dit opmerk ? wel ik krijg een droge strot op dat moment, doe ik daartegen de airco uit ( dus dat lampje r niet meer van brand ) dan is het droge strot gevoel verdwenen.
Waardoor ik vermoed dat ik koude buitenlucht zonder ontvochting van de airco opwarm en in gewenste temp naar binnen blaas.
Daarom ook de vraag naar TP of de airco wel of niet aanstaat ! en zowel deze eens uit te zetten, misschien dat er door temp meters op een of andere wijze een verkeerde meeting wordt gedaan met gevolg de koudere lucht waar TP over klaagt.
 

maaspaard

Nieuw lid
eerstens bedankt voor jullie reactie's , tweedens is het zo dat als ik op de BAB rij met 130 km p/u de auto wel warm is en de buitentemperatuur cq de zon in mijn beleving geen invloed mogen hebben op de temperatuur die mijn airco afgeeft als hij op 20 staat moet deze ook 20 graden zijn (aan beide zijden van het dashboard ).
Als ik de schakelaar van de airco uitzet ,doe ik alleen koelen of verwarmen en hebben de temperatuur regelknopen geen dienst of invloed op 20 ,25 of 15 graden die deze regelknoppen .
ik hoop dat er iemand is die de zelfde "klacht" heeft en mij kan vertellen wat de oplossing kan zijn ,alvast bedankt
 

maaspaard

Nieuw lid
1: ingestelde temp = l+R 20graden celcius
2: mag er van uit gaan dat de sensor/opnemer bij alle Yeti's op de zelfde plaats gemonteerd zitten
3: temp zomers is hoger als in de winter als aangezogen lucht
en toch is er een verschil van 4graden celcius tussen links en rechts en nee ik snap niet dat dit kan !
 

Joske

Forumguru
misschien het knopje "dual zone" eens afzetten? :D

kan nog steeds niet afleiden of het een climatronic is of niet, anders kan het wel een stelmotor zijn die kapot is waardoor ie 1 kant niet meer goed bediend.
 

maaspaard

Nieuw lid
hallo Joske,heb even opgezocht wat "dualzone" inhield en deze staat niet ingeschakeld trouwens de uitvoering van de airco is een CLIMATRONIC .
Ben op internet aan het spitten geweest maar krijg nergens een vermelding van een stelmotor zoals U mij meld , heeft U wat meer info over dit onderdeel ,alvast bedankt Maaspaard
 

Joske

Forumguru
ik kom hier later op terug ;)

collega van me had exact hetzelfde in zijn Golf 5, is in tussentijd gerepareerd. Zal eens vragen wat er exact kapot was, weet het je normaal morgenavond te zeggen ;)
 
Bovenaan Onderaan