Krakend geluid bij versnellen in een bocht

Bakkertje

Forumguru
Beste allemaal,

Ik heb al een hele tijd (eigenlijk vanaf het begin) het volgende bij m'n Superb:

Als ik een bocht naar rechts neem, en de auto dus linksvoor in veert en ik versnel dan hoor je een krakend geluid. Het lijkt nog het meest op het geluid van een defecte homokineet.
Dit doet ie overigens vooral wanneer de auto koud is.

De dealer kan hier de oorzaak niet van vinden en had als verklaring dat het geluid van de banden kwam. (zucht, alsof banden het geluid van een defecte homokineet na kunnen doen..)

Anyways, vandaag was ik bij de Profile voor het wisselen van de winter voor zomerbanden en toen de wielen eraf waren viel me op dat aan de linkerkant de stabilisatorstang tegen een armpje van een ander mechaniek lijkt te komen (ik denk haast dat dit de hoogteregeling is voor de koplampen). Meteen even twee foto's gemaakt.

Iemand hier een soortgelijke ervaring?

Bijlagen

• WP_20140404_002.jpg
    WP_20140404_002.jpg
    282,6 KB · Weergaven: 168
  • WP_20140404_003.jpg
    WP_20140404_003.jpg
    285,4 KB · Weergaven: 131

guitar_billy

Senior Member
Dat is inderdaad het stangetje van de hoogteregeling van de xenon lampen, De dikke ronde stang is een stabilisatorstang (torsie). Lijkt me niet dat deze tegen elkaar mogen schuren; al hangt de ophanging wel helemaal naar onder zo zonder wiel.

Heb net even snel bij mijn auto gevoeld en er zit ~2cm ruimte tussen (met de wielen op de grond dus).

guitar_billy

Senior Member
Nog even over je bochten klacht, versnellen in een bocht kan wijzen op een versleten buitenste homokineet. Alleen defekte homokineten maken voor mij niet een krakend geluid, dat omschrijf ik meer als tikkend. Een monteur moet dit zo kunnen horen volgens mij.

Zou het anders de ophanging kunnen zijn? veerschotellager, vuile schokbreker oid ?
Hobbelt de auto ook de bocht uit?

Bakkertje

Forumguru
Allereerst bedankt voor het meedenken!

Ik merk aan de auto weinig tot niets bij normaal rijden en het geluid doet zich vooral voor als de auto koud is. Wat verder nog een dingetje is, is dat als ie zwaarder beladen is het erger is.

Wat me nog wel op is gevallen is dat mijn snelheidsmeter vaak een beetje op en neer schommelt. Dus als ik 83 km/uur rijd dan gaat de wijzer op en neer tussen de 80 en 85 zeg maar.

De Homokineet was ook mijn eerste gedachte omdat het geluid zich bij het insturen voordoet, maar volgens mij moet is dat blijven doen als ie warm is. Maar wat ik op de foto kan zien raakt het armpje van de hoogteregeling de stabilisatorstang en dat is sowieso niet de bedoeling volgens mij.. Dus dat wordt stap 1.

DeNnZ

Forumguru
@Bakkertje,
Al een oud topic maar toch even een vraagje wat betreft een puntje wat je hierboven aanhaald.
Namelijk het schommelen van de naal vd snelheidsmeter, ik heb namelijk precies hetzelfde tussen de 40 en pakweg 60 km/h.
Is het bij jou ooit verholpen of heb je het probleem nog steeds?

Bakkertje

Forumguru
Ik heb daar nooit navraag naar gedaan eerlijk gezegd en de auto is inmiddels alweer terug naar de leasemaatschappij.
Moet ook eerlijk bekennen dat ik met het krakende geluid verder ook niets meer gedaan heb.

Reggiereg

Nieuw lid
DeNnz
Dat schommelen van de snelheidsmeter (ongeveer 2 á 3 Km ) heb ik bij mijn vorige SII ook gehad, en is door de dealer toen opgelost door het complete tellerunit te vervangen.
De aanduiding is elektronisch en niet meer mechanisch.
Na vervangen van de Unit nooit geen last meer van gehad.

oco1979

Forumguru
bovenste rollement in de veerschotel defect of los zitten.
Die stang op de foto lijk me inderdaad niet echt normaal,dat deze tegen elkaar zitten

Bakkertje

Forumguru
Zou dit ook al kunnen bij een nieuwe auto? Mijn Superb had dit eigenlijk al vanaf dag 1. Overigens ook alleen met een koude auto..
Destijds heb ik daar wel getracht gehoor voor te krijgen bij 2 dealers, maar die hebben het nooit kunnen "vinden".

oco1979

Forumguru
waarom zou het niet kunnen,kan altijd een slechte rollement tussen zitten of montage niet goed gedaan.(fabriek)
Das iets dat je niet direct zie. Door demontage wel. Daar zal bij nieuwe wagen probleem ook zijn. Garantiegeval moeten/mogen ze niet alles direct doen of ze worden niet betaald door het merk.

Bakkertje

Forumguru
Ja precies, garantiegevallen zijn (mijn ervaring) altijd lastig..
En dat ligt dan niet zozeer aan de dealer, maar meer aan het merk (lees Pon in ons geval).
Nou ja, mijn huidige auto doet het niet ;)

Beyn

Lid
Ik ben aan net aan het grasduinen door het forum en het krakende geluid vooraan bij het nemen van een bocht bij het optrekken is ook bij mijn Superb 1.6tdi van 2012 merkbaar. Dit gekraak is inderdaad het ergst bij koud weer en enkel bij het optrekken en dit wanneer ik naar rechts en naar links (bocht van ong 90° of meer) maak. Ik ben hiervoor al naar de dealer geweest en deze heeft de ophanging vooraan links en recht onder garantie vervangen maar tevergeefs het gekraak blijft. Zijn er nog Superb (of andere) rijders die dit probleem hebben en hoe dit eventueel is opgelost geraakt.
Bedankt Alvast voor jullie reactie(s).
Grt
Steven

Bakkertje

Forumguru
Hoi Steven,

Allereerst welkom op dit gezellige forum, het is gebruikelijk dat je jezelf even voorstelt in het meet & greet topic.

Wat het gekraak betreft, hierboven staat nog een tip over defecte veerpootlagers, en in mijn geval kon ik zien dat het armpje van de hoogteverstelling aanliep tegen de ophanging.
Mijn Superb heeft het onder mijn hoede 165.000 km gedaan en zal het nog steeds doen. Kwa rijden heb ik er nooit iets van gemerkt, enkel dus dat ie bij in koude toestand het krakende geluid maakt. Met zware belading was dat trouwens ook erger dan wanneer je alleen in de auto zit.

Beyn

Lid
Hallo Bakkertje,

M'n excuses voor de late reactie maar ik heb vorige week onverwachts een operatie moeten laten ondergaan en daardoor kon ik niet sneller hierop reageren. Bedankt alvast voor je reactie en toch blij te weten dat de Superb het in jou geval alvast heeft blijven doen. Mijn Superb heeft ongeveer 42.000 km en ik hoop hiermee nog lange tijd geniet van te hebben. Ik ga het zelf eens controleren wanneer ik hem bij mijn ouders nog eens over de "smeerput" mag rijden.

Bakkertje

Forumguru
Geen probleem hoor @Beyn, ik hoop dat alles qua gezondheid goed is :thumbsup:
Wat de Superb betreft, ik zou me daar niet te gek veel zorgen om maken, of even kijken wat het kost om de lagers te vervangen. Het lager zelf is niet de kosten, voor een 1.6 tdi kost die 16 euro.. (http://www.mijnautoonderdelen.nl/skoda/superb/82614/82622/veerpoot-lager)

Het vervangen zelf is wel wat lastiger, daarvoor heb je bijvoorbeeld verenspanners nodig, een klus die ik zelf niet zou doen in ieder geval. Hieronder een filmpje over het vervangen van het lager.

Bovenaan Onderaan