Krakend geluid Fabia

JanV

Actief lid
Ik heb sinds een tijd last van 'gekraak' als ik over drempels / hobbels rij met mijn Fabia.
De auto heeft nog een 1,5 maand garantie en deze week heeft de garage de draagarmrubbers al vervangen.
Het probleem is voor laten we zeggen 50% opgelost, maar bestaat nog steeds.
Waar kan het nog meer in zitten? En misschien nog een belangrijkere vraag: mag ik van de garage verwachten (Skoda garage met BOVAG garantie) dat ze dit helemaal (dat wil zeggen: perfect) in orde maken? Een auto van 10 jaar oud is natuurlijk ook geen nieuwe.

Graag jullie advies

Monteurtje

Forumguru
Stabilisatorstang en de koppelstangentjes zijn ook zwakke punten, en kunnen rammelen en kraken. Eventueel de voorste draagarmrubbers. Maar dat komt niet vaak voor. Tenminste is mijn ervaring.

Octavia1.6i

Forumguru
Grote kans dat het de draagarmrubbers zijn. Die zijn een jaar 4 terug bij de Fabia van een familielid ook vervangen, nu kraakt het weer als er iets te stevig over een drempel gereden wordt.

turboturbo

Forumguru
Toen bij mijn Fabia de draagarm rubbers vervangen waren, begon juist het kraken. Eerder was het mij niet opgevallen.

Ik ben er inmiddels wel achter dat dit kraken voornamelijk voorkomt bij vochtig en koud weer. Dus in het voor en najaar. 's Zomers en 's winters hoor ik ze niet....

Joske

Forumguru
klopt.. bij onze F1 ook vooral bij vochtig en koud weer. Bij mij maak ik er mij weinig zorgen over, zijn de rubbers die wat droog staan. :)

Sebastian

Donateur
Yep, same here. Ik heb ze deze zomer laten vervangen. Het is stukken minder maar bij koud, vochtig weer blijft het toch altijd wat hoorbaar.

Ik ben echter tevreden met zoals het nu is. Voor het vervangen was het best luid en vaak.

Als ze net vervangen zijn dan zul je zien dat het stukken minder wordt zodra we de lente ingaan

JanV

Actief lid
Update:

Auto vanmorgen nogmaals gebracht. Garagehouder geeft aan dat de stabilisatorstangrubbers vervangen zijn en dat 'het kraakje eruit is'.

De eerste de beste drempel die ik overrijd, veroorzaakt echter toch weer een flinke 'kraak'.

Moet ik dit nou maar gewoon accepteren en is dit blijkbaar een onoplosbaar probleem bij dit type wagen
of
Moet ik nogmaals contact opnemen met die garage om te stellen dat dit niet in orde is?
Ik kan me namelijk zelf niet voorstellen wat het nog meer zou kunnen zijn.

turboturbo

Forumguru
Het kraakje zit dan kennelijk ergens anders. Ik zou er sowieso mee terug gaan en om uitleg vragen.

Persoonlijk denk ik niet dat je de Fabia kraak-vrij krijgt, hoor. Zelfs nieuw kraken diverse rubbers bij bepaalde weersomstandigheden .....

Sebastian

Donateur
Ik denk ook niet dat je 'm kraakvrij krijgt. Koud en vochtig weer zoals vandaag blijven ook bij mij 'kraakdagen' ;)

Je kunt allicht de garage nog eens vragen. Persoonlijk denk ik dat je even een ander weertype moet afwachten. Lente komt eraan! Al zou je dat nu niet zeggen :D

Cordoba

Forumguru
Ik heb het eigenlijk alleen bij koud en vochtig weer, en dan met name de eerste kilometer 's morgens vroeg. Als ik een paar km gereden heb, is het volledig weg, net alsof de boel eerst even op moet warmen.

@JanV Ik zou er beslist mee teruggaan, en dit ook schriftelijk bevestigen, zodat het vast ligt als er later toch een probleem blijkt te zijn. Heb je overigens al geprobeerd wat ie doet als je met de hand de auto naar beneden drukt en plotseling loslaat (dus testen of het niet de veren/schokbrekers zijn)

darkprojectx

Forumguru
feit is dat je er meer door voelt, maar ze gaan niet kapot, kraken niet en het zijn niet van die gummi dingen van de VAG group die na 3 jaar weer uit elkaar vallen.
Kost iets meer, maar je auto krijgt er gelijk een beter weggedrag van.

• Leuk
Waarderingen: CDK

JanV

Actief lid
Uiteindelijk een duur grapje voor de garage geworden (garantie). Uiteindelijk zijn alle draagarmrubbers, stabilisatorstangrubbers en de toplagers vervangen. Hij gaat nu mooi soepel. Heb de banden gelijk laten balanceren en de boel laten uitlijnen, dit geeft een stuk rustiger weggedrag nu.
bedankt voor alle tips hier!

Zelf had ik ook last van krakend geluid en daarnaast "wat" onstabiele stuur eigenschappen. Ik ben misschien wat te fanatiek te werk gegaan maar heb Powerflex draagarmrubbers in het console geprakt, better safe that sorry. Rubber zijn wat aan de prijs maar mijn Faabje stuur zonder te piepen of te kraken als of het op rails loopt. Wel is de demping naar mijn idee wat stugger als je over klinkers of kinderkopjes rijd maar ik heb het er voor over. Dus mocht het zelfde gedoe zich voordoen buiten de garantie...

-groet-

milanseegers

Forumguru
Zie laatste zijn overigens zeer eenvoudig zelf te vervangen!
De draagarm rubbers (ook de voorste) heb ik onlangs overgelaten aan een vakman.

Met alle nieuwe rubbers stuurt de auto weer strak en is minder bevattelijk voor de wind, maar bovenal kraakvrij!

Bovenaan Onderaan