krakend geluid koppeling

Remco28

Actief lid
Hallo Skodablitsers /forum/images/graemlins/cool.gif,als ik mijn koppeling intrap dan hoor ik een krakend geluid.
Lijkt wel of het onder de auto vandaan komt,net of er iets droog is.
Bij oudere auto's is dan de kabel droog,maar de 02 heeft toch geen kabelverbinding meer?
Wie heeft een idee wat het zou kunnen wezen?
Alvast bedankt

blacktdi

Actief lid
Hoop niet voor je dat het 't druklager van de koppeling is. FF naar de dealer en na laten kijken dat lijkt me het makkelijkst.

Rolle

Senior Member
Even deze oude draad afstoffen.

Rij al een tijdje rond met soms een klikkend geluid in de auto (vergelijkbaar met de klik die mijn draagbare GPS maakt bij het intoetsen van cijfers/letters). Vandaag besefte ik dat het zich voordoet als ik (op een bepaalde manier) de koppeling induw.

Kan dit de hierboven vernoemde koppelingscilinder zijn of eerder het platte vlak van het pedaal dat wat loszit ten opzichte van de pedaalarm ofzoiets.

Auto moet schat ik half augustus ofzo binnen voor onderhoud misschien dan even mee signaleren (is nu nog in garantie)

Rolle

Senior Member
Ben gisteren eens even onder de pedalen gedoken en de klik (ook te vergelijken met het geluid van de relais van de knipperlichten) treedt niet altijd op schat zo 90% van de gevallen en alleen als ik het koppelingspedaal intrap.

Zit daar ergens een eindeloopschakelaar oid, de klik is hoorbaar voordat het pedaal de aanslag raakt.

Iemand een idee wat hier aan de hand / mis is?

Ronnie

Forumguru
Het klikken/kraken kan ook worden veroorzaakt door de diafragmaveer van de koppelingsdrukgroep, bij het intrappen van de koppeling wordt deze ingedrukt en maakt de plaat vrij. Het "zetten"
van de behoorlijk krachtige veer kan een krakend/tikkend geluid veroorzaken.
Mede daardoor heb ik een maand geleden mijn koppeling vervangen.
Het geluid is nu weg.....

Rolle

Senior Member
Dus best even signaleren als de auto binnen een paar weken binnen moet voor onderhoud 60K.

Ronnie

Forumguru
Even met de motor uit en de deur open op de koppeling trappen, kun je beter horen of het van buiten- of binnenuit de auto komt. Als het van buiten komt is het vrijwel zeker de drukgroep.

Rolle

Senior Member
Ik heb nog niet geprobeerd met de deur open de koppeling in te trappen en zo te horen vanwar het geluid komt maar ik heb de indruk dat het van binnen aan het mechanisme van het pedaal ergens zit. Morgen eens proberen met de deur open en zien wat dat zegt.

Rolle

Senior Member
Vanmorgen bij het vertrekken dus de deur even laten openstaan en terwijl de koppeling ingetrapt. Geluid komt van binnen en niet van buiten.

Dus waarschijnlijk ergens iets in het mechanisme van de pedaal zelf?

Ronnie

Forumguru
In het pedaal zit een z.g. dodepuntveer (No5), deze kan het ook veroorzaken.
Ik heb maar even een tekening bijgevoegd.
Waarschijnlijk dat een beetje WD40 afdoende is.

Bijlagen

• koppeling Oct2.jpg
    koppeling Oct2.jpg
    14,4 KB · Weergaven: 35

Rolle

Senior Member
Dan zullen we vanavond het busje olie eens boven halen en eens kijken of we eraan kunnen. Zou wel top zijn als het daarmee opgelost is.

Alleen de vraag of we er goed aankunnen.

Update: Net even gekeken maar dat is niet zo eenvoudig om aan die veer aan te geraken.
Ronnie, hoe kan ik daar wat olie aan doen zonder de boel te moeten demonteren?

Rolle

Senior Member
Ivm jaarlijks verlof van de dealer en aankomende vakantie vanavond de buurman die ook in een garage werkt even laten kijken.
Volgens hem is het het bevestigingsbeugeltje van de koppelingscilinder waar wat speling in zit. Hij zegt eveneens dat dit geen dringende herstelling behoeft en ik dus met een grust hart op vakantie kan vertrekken.

De O2 moet na de vakantie binnen voor onderhoud 60K en ga het dan ineens laten vervangen (wagen is nog in garantie)

Bovenaan Onderaan