Krakend/ratelend geluid onder motorkap

Ron79

Nieuw lid
Goedemorgen allemaal,

Ik heb op dit forum al wat berichten gelezen wat lijkt op dit probleem maar is telkens toch nét niet hetzelfde...

Twee weken geleden heb ik een 2e hands Skoda Fabia 1.4 TSI uit 2002 gekocht bij een particulier. Prima auto alleen maakt hij een krakend/ratelend geluid wat onder de motorkap vandaan komt, tijdens de testrit heb ik dit niet gehoord. Nadat de auto een tijdje bij een interieurreiniger heeft gestaan ben ik pas écht met de auto gaan rijden en hoorde ik het geluid... Afgelopen vrijdag begaf de accu het waarna ik gisteren naar de Kwik-Fit ben gegaan om de accu door te laten meten en vervangen.

De monteur van de Kwik-Fit was niet gerust over dit geluid en gaf aan om toch maar even zsm naar een garage te gaan, mogelijk lag het aan de waterpomp of een poulie van de Multiriem. Bij de dichtbijzijnde garage (kleine universele garage) hebben ze dit uitgesloten doordat ze de Multiriem los hadden gemaakt en het geluid nog steeds aanwezig was, dit hebben ze heel netjes kostenloos voor mij gedaan! Ze gaven aan dat reparatie in het ergste geval op een 1000 euro neer zou kunnen komen (eerst flushen van de motor/olie, dan een andere mogelijke oplossing wat ik even vergeten ben en als dat niet zou lukken dan zou mogelijk de distributieketting vervangen moeten worden of iets dergelijks...). 1000 euro is erg veel geld...

Nu wil ik graag weten of dit probleem/geluid jullie bekend voor komt, wat een mogelijke oplossing zou zijn en waar ik het beste terecht kan om het probleem te laten opsporen en maken (merkdealer of universele garage?).
En wat de mogelijke kosten zijn, mocht iemand dit al meegemaakt hebben.

In ieder geval alvast bedankt!! :xyxthumbs:
 

AGTon

Forumguru
Ik kan het fout hebben, maar weet je zeker dat je een TSI hebt? Volgens mij is de Fabia in 2002 niet met TSI uitgebracht namelijk
 

Ron79

Nieuw lid
Begin ik toch wel even te twijfelen... Maar is dit van belang voor dit probleem dan? Want dan zou ik 't even na moeten kijken/bellen, ik ben op t moment niet thuis namelijk...
 

AGTon

Forumguru
Iedere motor is weer anders natuurlijk, waarbij verschillende geluiden verschillende dingen kunnen betekenen.

Ik ben zelf niet technisch onderlegt, maar ik kan mij nog herinneren dat toen ik mijn fabia kocht (uit 2003) de verkoper aangaf dat ik het model had met de VW motor, met distributieriem. Motoren van Skoda (eerdere jaren) hadden een ketting ipv riem.
Nu kan het zijn dat het een broodje aap was, maar als dit klopt en je omschrijft je klachten, dan denk ik aan een ketting die niet helemaal meer strak staat.

gr
 

Ron79

Nieuw lid
AGTon, bedankt weer voor je reactie!

Dat heb ik ook ergens gelezen, dat mijn Fabia waarschijnlijk een ketting heeft, vandaar het 'metaal-op-metaal-geluid'.
Ben ik benieuwd of anderen op dit forum hier ervaring mee hebben en hoe zij het probleem hebben (laten) verhelpen.

Met de auto doorrijden zie ik nu écht niet zitten, voordat de motor aan diggelen ligt...
 

Ron79

Nieuw lid
Dag Marco,

Dat viel mij ook op, leek mij ook niet de bedoeling. Maar hoe kan dat dan, heb ik iets verkeerd gedaan en hoe kan ik dat oplossen?
 

The bone collector

Senior Member
Eerst en vooral, als het een 1.4 uit 2002 is, is het alvast geen TSI. Er waren twee types 1.4 motoren in de Fabia toen, een Skoda motor: een 1.4 MPI en een VW motor, ook een 1.4, maar met 16 kleppen en daardoor dus meer pk's.

De 1.4 MPI heeft een distributieketting. Het is een vrij bekend probleem dat deze beginnen te ratelen na langere tijd. Dat was al zo bij de Felicia, en de 1.4 is gewoon een doorontwikkeling van die motor. Ik vermoed dus dat ook het probleem is bij jou.

Naar wat ik altijd begrepen heb, is die ketting vervangen niet meer werk dan een riem vervangen, dus voor een 400 euro zou dat moeten opgelost zijn hoor.
 

Ron79

Nieuw lid
Het is inderdaad de MPI zag ik net... :confused:

Bedankt voor je reactie, ik weet nu wel voor 95% zeker wat het probleem is en dat het in ieder geval bij lange na geen 1000 euro waar het garagebedrijf het over had zal gaan kosten... Ook al zou ik er mee door kunnen rijden dan wil alsnog dat geratel niet horen, dat mag dan best een 400 euro gaan kosten. Hopelijk kunnen ze de ketting opnieuw afstellen, dan zou het wellicht nog wat minder gaan kosten. Maar daar kom ik morgen achter als ze tijd hebben!
 
Bovenaan Onderaan