Krakend ruitenwisser mechanisme

bluskabouter

Forumguru
hallo forumleden:

wie herkent de klacht van een krakend ruitenwissermechanisme bij koude s`morgens ?
er is bij mijn fabia het gehele mechanisme vervangen door de dealer, echter de nieuwe set heeft de zelfde "kraak".

verder kraakt de auto, na een koude nacht bij de eerste hobbels/drempels in de straat.
na enkele kilometers is dit over, wie herkent dit en wat is er aan te doen?

b.v.d.

eddy
 

bluskabouter

Forumguru
de kraak komt van onder de paravan denk ik.
met de ruitenwissers omhoog maakt geen verschil, dus daar ligt het niet aan.
is alleen bij koud weer, temp rond vriespunt.
 

Chatslet

Forumguru
Gewoon de bewegende delen even met WD-40 inspuiten is het zo weg.
Het kraken bij het nemen van drempels, komt dan onder de auto vandaan? Zo ja dan zou je aan draagarmrubbers en veerschotelrubbers kunnen denken. Die drogen snel uit met koud weer en pekel is ook niet echt goed voor die dingen. Gewoon bij de dealert vragen of ze die rubbers even in kunnen vetten, meestal is het dan weg. Als het snel weer terug komt zijn ze aan vervanging toe, is overigens niet heel erg duur.
 

Chatslet

Forumguru
WD40 trekt juist geen vuil of stof aan. Het is een vuiloplossende kruipolie. Spuit het voor de grap maar eens een flinke hoeveelheid in een slot van een deur. Je zal dan zien dat er aan alle kanten allemaal dunne zwarte vloeistof uit komt stromen. Dat is dus WD40 met opgelost stof en vuil.
Ballistol is een smeermiddel en is veel minder vloeibaar waardoor het veel minder vuil kan afvoeren, vooral als het in contact komt met vocht, dan veranderd het in een soort dikke drap en houd het juist vuil vast. En laat het daar bij de ruitenwissers nou net vochtig zijn.
 

Erik_NL

Forumguru
WD40 heb ik gebruikt als "middeltje voor alles", dus ook voor sloten.

Op grond van, in de loop van jaren steeds weer bevestigde, adviezen op een groot duitstalig motorforum over o.a. contactsloten en over het effect op rubber (b.v. keerringen, koelslangen) ben ik omgegaan naar Ballistol.

Het bevalt me prima en WD40 gebruik ik alleen nog als kruipolie tegen vastzittende moeren.

Ieder z'n meug :xyxthumbs:
 

bluskabouter

Forumguru
zoals ik al schreef zit er heel NIEUW stangenstelsel voor de ruitenwissers in.
het"gekraak" vanonder de auto werd veroorzaakt door een leiding van de airco die tegen de carrosserie kwam tijdens het nemen van drempels.
v.w.b. de ruitenwissers gaat de auto terug naar de dealer.
 
ik heb auto nu bijna 1,5 jaar en geen gekraak. Wel regelmatig "last" van piepende remmen als ze nog koud/nat zijn 's ochtends. Hier meer mensen ervaring mee, wat kan je er aan doen?
 

Canon-Eye

Forumguru
Wel regelmatig "last" van piepende remmen als ze nog koud/nat zijn 's ochtends. Hier meer mensen ervaring mee, wat kan je er aan doen
Heeft de mijne ook incidenteel. Er iets aan doen? Heb nog niks beters gevonden dan even "droogremmen"...
 

Chatslet

Forumguru
Piepende remmen komt vaak door roest op de remschijven. Als je naar de remschijf kijkt zal je zien dan daar flink wat roest op zit met een ingesleten baan waar het remblokje overheen gaat. Het gepiep komt van het opstaande roestige randje dat is ontstaan op de remschijf naast de ingesleten baan. Om dit weg te krijgen heb je een staalborstel, wat grof schuur papier, een oude afwasborstel en een busje remmenreiniger nodig.
Je haalt het wiel er af, borsteld de remschijf af met de staalborstel en schuurt hem vervolgens lichtjes na met het grove schuurpapier. Als je dat gedaan hebt spuit je hem is met remmenreiniger en laat je het geheel een paar minuten inwerken (hoe lang staat op het busje remmenreiniger). Vervolgens borstel je even flink na met de afwasborstel, plaats je het wiel terug en ga je een stukje rijden en rem je een paar keer.

Even wat waarschuwingen:
* Kijk uit met remmenreiniger, het is een agressief goedje dat lak en lichtmetalen velgen aan kan tasten
* Laat de remmen eerst goed afkoelen. Remmenreiniger op hete remmen kan flink wat vuurwerk veroorzaken.
* ga niet als een gek zitten borstelen en schuren zodat je oneffenheden in de remschijf krijgt, alleen de bovenste roestlaag hoeft er af, de remmenreiniger doet de rest.
 
Heb vorig weekeind toevallig mijn winterbanden er afgehaald. Heb toen ook naar die remschijven gekeken en gevoeld. Ik voelde dus aan de rand een licht opstaand randje, dit is waar de remblok rennelijk niet langs gaat. Maar totaal geen roest op de schijven, dit heb ik wel eens na een dag in regen of bij wassen. Piepen bij remmen kan idd wel goed zijn dat dit alleen is als iets roest op zit. Maar bij paar keer droogremmen/ roest eraf remmen is dit wel weg. Ik hoef voorlopig nog niet met die remreiniger aan de slag. Maar dank voor info.
 
Bovenaan Onderaan