Krakende hulpveren

Rutger0706

Senior Member
Afgelopen maandag onder de O2 fl een setje MAD hulpveren laten zetten tegen het inzakken in beladen toestand.

Op egaal wegdek is er niets aan de hand, maar zodra er hobbels/drempels/kuilen en dergelijken onder de achterwielen glad gestreken moeten worden begint de boel er te kraken en te doen alsof het aanloopt.

Het betreffen MAD hulpveren die in de originele veer komen. Aan de montage twijfel ik niet, maar het klinkt niet gezond.

Als het blijft gaan ze er net zo hard weer onderuit. Wie heeft suggesties mbt mogelijke oorzaken?
 

Joske

Forumguru
ligt mijn inziens aan het huidige weer, ik zou het nog even bekijken maar ik heb ook meer last van krakend onderstel nu het zo koud is. (verlaagd door Eibach ter info)

anders al die geluiden nog nooit gehoord dus ja.
 

Bakkertje

Forumguru
Krakende ophanging is een bekend probleem bij VAG Auto's (mijn Passat uit 1998 had er al last van).
Het probleem zit hem in de rubbers van de stabilisatorstang. Deze gaan kraken op den duur (mijn huidige Passat is nog geen jaar oud en die kraakt ook al).
De oplossing is vrij eenvoudig, invetten van de rubbers.
 

Rutger0706

Senior Member
Dan nog is het vreemd dat het optreedt zodra er hulpveren zijn geplaatst. Daarvoor niets aan de hand.

Ik ga er mee terug om te laten horen. Het klinkt niet lekker.. Zou het bijna knarsen noemen.
 

foxxie2

Senior Member
De hoogte van de auto is veranderd. Dus je stabilisator staat ook anders. Grote kans als dat als je de rubbers inspuit met wd40 het een stuk minder word
 

floyd2

Forumguru
Ik zou siliconenspray of superwax gebruiken.(als dat laatste uberhaupt nog te krijgen is)
Olie lost rubber op en dat lijkt me niet zo'n goed idee!
 

foxxie2

Senior Member
Wd40 lost geen rubber op. Voordeel ervan is dat het kruipt en dus er echt tussen komt. En als het helpt zoek je een teflon spray. Geen siliconen trekt weer zand en rotzooi aan.
 

floyd2

Forumguru
Wat WD40 zelf verklaart:
Bepaalde rubbersoorten zwellen bij langer onderdompelen in WD-40 op, maar gaan na het verdampen van de vluchtige bestanddelen van WD-40 weer terug naar hun oorspronkelijke vorm.

Het risico lijkt mij laag maar theoretisch kan WD40 het rubber dus tijdelijk aantasten vlak na het inspuiten en zou het kunnen beschadigen.(door te rijden?)
Het is wel een groot voordeel dat het kruipt overigens,voor andere manieren zou je de boel uit elkaar moeten halen om het goed te doen.
En er kleeft wel degelijk vuil aan WD40 net als siliconenspray en andere smeermiddelen.
Maar ik doelde met mijn opmerking eigenlijk meer op andere smeermiddelen zoals vet/motorolie.
Bij mij kraken ze soms ook en daarom smeer ik ze bij mij eerdaags in met speciaal vet waarmee men het inwendige van kranen smeert.(siliconenvet)
En dan kijk ik gelijk naar de mogelijkheid om het rubber op te sluiten zodat er geen vuil bij kan komen en belangrijker, dat het vet wegspoelt.


O ja,rubberweetjes:
http://www.vdwalle.com/knowledgebase/rubber/types.htm
 

Rutger0706

Senior Member
Euvel gevonden.. Links achter bleek de onderste veerdop uit het vergrendelgat in de onderste veerschotel te zijn gekomen bij het aflaten van de brug. Daar is kennelijk een moment geweest dat de auto dusdanig uit zijn veren is geweest dat dat heeft kunnen gebeuren.

Omdat de veer daarbij iets scheef heeft gezeten was bij het inveren op bijvoorbeeld een goeie drempel gekraak te horen. Dat kwam omdat de ondersteunende hulpveer tegen de buitenveer aan kwam.

Het was gauw opgelost. Auto op de brug, toen zagen we het euvel. Schroevendraaier ertussen en hij viel weer recht in de schotel.

Geen schade en geen geknars meer te horen nu.
 
Bovenaan Onderaan