krakende ophanging

hallo,
de ophanging(vermoed ik) aan de achterkant van mijn 2016 octavia combi kraakt als ik over drempels rij. ik heb het idee dat het erger aan het worden is. wat is hier tegen te doen? rubbers invetten?

Tees

Donateur
Bekend probleem van VAG auto's van velerlei jaren (m'n F1 uit 2005 had t al, m'n O2 tot nu toe nauwelijks) alleen is t vrijwel altijd aan de voorkant. Het gaat idd om de ophangrubbers en de rubbers van de stabilisatiestang. Inspuiten met siliconenolie is volgens mij de beste kortetermijn-oplossing, maar de enige langetermijnoplossing is de rubbers vervangen.
Powerflex rubbers schijnen een goed alternatief te zijn, maar daar wordt de ophanging wel veel stijver van. En vervangen is een prijzige grap, omdat de hele ophanging los moet.

SuperbIV

Senior Member
Bij mijn Octavia waren het ook de draagarmrubbers aan de voorzijde. Dealer haalt ze los, smeert ze in en plaatst ze weer terug. Scheelt heel veel qua gevoel van degelijkheid van de wagen.

Duijzer

Donateur
Invetten helpt. Even dan... Powerflex bussen lost het definitief op, maar dat is een prijzig iets. Als je tenminste alle draagarmrubbers wilt vervangen. Ik meen iets van 700,-. Dan ben je er wel voor altijd vanaf en je auto schijnt er strakker van te gaan sturen. Wel eens overwogen, maar hij kraakt nog niet zo erg dat ik er 700,-voor over heb...

• Leuk
Waarderingen: Tees

Raoul Skoda

Actief lid
Dit 'euvel' heb ik gehad met een Golf 7 (bj2013), Mazda 3 (bj2017) en nu mijn Octavia (bj2017). Ik begrijp dat inspuiten met siliconenspray een korte termijn oplossing is, maar het is wel vrij gemakkelijk en goedkoop! Ik merkte vandaag op dat de rubbers weer wat geluid gaan maken, 6 maanden geleden voor het laatst ingespoten!

MarcoO2

Forumguru
Dit is één van de meest bekende VAG-issues. Sinds jaar en dag. Wordt tijd dat dat eens opgelost wordt...

EdK

Forumguru
Rubber en software, niet VAG's sterkste punten.
En dan vergeet je nog die panodaken die lekken.
Ramen die het niet doen
Te korte kabelbomen in deuren
Slechte TSI blokken die olie zuipen of een slechte ketting hebben...
Tsja zoek ff op forum door en je creërt heel makkelijk een hele lijst :pieker:

Fmoon

Forumguru
Al 8 jaar zorgeloos hier toen was het nog een beetje kwaliteit. Moet wel zeggen dat ik het nu wat “spannender” begin te vinden als ik zo over de Duitse snelweg ram of ik niet ergens stil kom te staan, had een stukje door de Eifel redelijk afgelegen. Nu kan je natuurlijk ook met een jongere auto stil komen te staan . Maar hierna geen Skoda meer.

Tees

Donateur
Ach, ik had hiervoor een 16 jaar oude en nu een 10 jaar oude Skoda. Maak me geen zorgen hoor, en anders komt de Wegenwacht (of de ADAC) vanzelf een keer. Voorlopig nog nooit stil gestaan langs de weg (klop af).
Tis ook niet zo dat we in de Sahara of de outback rondrijden met de Skoda (heb ik tenminste nog niemand hier over gehoord ;))

Erik_NL

Forumguru
@jasper78
bij het wisselen van zomer- naar winterwielen en v.v. spuit ik de rubbers van de wielophanging al jaren in met Ballistol. Dat is effectief en kost niet veel. Met onze auto's wordt overigens niet geramd.

JeSko

Forumguru
Al 8 jaar zorgeloos hier toen was het nog een beetje kwaliteit. Moet wel zeggen dat ik het nu wat “spannender” begin te vinden als ik zo over de Duitse snelweg ram of ik niet ergens stil kom te staan, had een stukje door de Eifel redelijk afgelegen. Nu kan je natuurlijk ook met een jongere auto stil komen te staan . Maar hierna geen Skoda meer.

Met een 8 jaar oude auto? Amai daar maak ik me totaal geen zorgen om, en VW mag dan momenteel hun software niet op de rit hebben, maar zeker jouw generatie RS staat doorgaans te boek als betrouwbaar, stranden ga je er wellicht niet met doen.

Bovenaan Onderaan