Krakende trommelremmen verhelpen

milanseegers

Forumguru
Hallo allemaal,
Sinds dat ik mijn fabia heb gekocht heb ik last van krakende trommelremmen.

Dit kraken treed op wanneer ik het rempedaal stevig tot hard indruk. Dit treed bijvoorbeeld op bij stilstand wanneer ik de rem stevig indruk om niet van een heuvel af te rollen.. Wanneer ik de remmen gebruik om normaal tot stilstand te komen hoor ik geen geluiden en heb ik nergens last van.

Het zijn dus denk ik de remschoenen die zich zetten in de trommel. Ook is het volgens mij een bekend fenomeen bij trommelremmen. Ik maak me dan ook niet direct ergens zorgen om, maar vind het gewoon een vervelend geluid..:pardon:

In een poging er wat aan te doen heb ik afgelopen weekeinde tijdens het verversen van de remvloeistof (omdat de wielen er toch af moesten) de trommels er even afgehaald, remstof verwijderd & schoongemaakt en de scharnierpunten van het mechaniek een klein beetje vet/wd40 gegeven. Dit heeft helaas niets opgelost. :cry:

De remschoenen + 'houders' + veren (oftewel het complete mechaniek) zag er nieuw uit en is denk ik recentelijk vervangen. Ook de remcilinders waren in zeer goede staat. Zie bijgevoegd plaatje. Vloeistof heb ik dus afgelopen zondag ook al vervangen en is weer mooi schoon. Op het oog niets mis met de (trommel) remmen dus..

Mijn vraag is aan jullie, kun je hier wat aan doen?
En, voor de zekerheid; er is toch niets mis he? ;)

Alvast weer veel dank! Groet, Milan

IMG_0429.JPG

staal

Actief lid
Volgens mij niets aan te doen, het heeft inderdaad met trommelremmen te maken, ook de oude S-klasse van mijn vader kraakt.

MikeyMan

Actief lid
Wat weleens wil helpen is het startpunt van de remvoeringen wat afvlakken en het oppervlak licht opschuren.

Vaak wel tijdelijk :)

milanseegers

Forumguru
Bedankt voor de reacties. Niet echt iets aan te doen dus / permanent te verhelpen.

Zag wel 2 'lege' bevestigingspunten/ogen zitten op de fusee's achter; lijkt mij voor wellicht een schrijfrem systeem?
Is het dan mogelijk om met een remschijf+blokken+klauw+bevestigingsbeugel de fabia schijfremmen achter te geven?

Zal wel kostbaar zijn maar ben ik denk ik gelijk van het kraken af :D

Joske

Forumguru
Dan moet je ook nog denken aan je parkeerrem é, als je schijven achteraan gaat steken ;)

Antera

Donateur
Geen probleem hoor dat mag zeker de veer en de rest van het mechaniek werkt en dat hoor je.

Schijfremmen hebben meer voeten in aarde. Remkrachtverdeler indien geen ABS. Remkabels en leidingen en dan de klauwen enz. Dure aangelegenheid of je moet een complete achteras vinden

Cordoba

Forumguru
Ik ken het probleem niet van de voetrem, wel als ik op een helling stil sta met de handrem erop. Bij het laten zakken van de handrem hoor ik dan soms hetzelfde (dat denk ik tenminste) gekraak.

Overigens ben ik net als Antera van mening dat het geen kwaad kan

Bovenaan Onderaan