Krakende/uitvallende speaker rechter portier

Frisco

Lid
Hi,

De grote speaker in het rechterportier van mijn O2 uit 2006 kraakt regelmatig en valt soms helemaal uit. Bij het omhoog draaien van het volume van de radio 'plopt' de speaker wel weer aan, en blijft dan ook aan bij lager volume. Kraken is zeker bij carkit (Parrot) te merken.

Is dit te verhelpen door het vervangen van de speaker of ligt dit aan de radio/versterker (Audience)? De tweeter rechtsvoor (en de rechter speakers achter, 8 speaker systeem) doet het wel okay en valt niet uit.

Als de speaker vervangen moet worden, welk type heb ik dan nodig?

Thx,
Frisco

Ronnie

Forumguru
Je moet hebben: Skoda Best.nr. 5L0 035 411 D, Ex BTW € 29,00, incl. 21% BTW 35,09. Deze lagetonenspeaker is speciaal voor 't Soundsysteem.

Okke

Lid
Ik denk dat de stekker zelf slecht contact maakt. Stekker van de speaker loshalen, aanknijpen zodat de contactdruk weer wordt vegroot. Tevens de contactpunten schoonmaken (isopropylalcahol oid). Geen vettigheid, trekt vuil aan. Beste is kabels strippen en direct aan de speaker solderen, ben je er definitief vanaf.

Frisco

Lid
Dank voor de reacties! Ik zal eerst de speaker aansluitingen checken. Hoe demonteer je e.e.a. zonder de boel stuk te maken?

erict21

Nieuw lid
Ik ben hier vandaag ook tegenaan gelopen. Nadat de dealer het stekkertje had vervangen bleef ik dezelfde klachten houden, ook alleen rechtsvoor. Dus ben vanavond zelf op onderzoek uit gegaan.

Het bleek een nooit gesoldeerd soldeerpuntje in een klein verdeelkastje tussen speakers en radio.
Het is een langwerpig zwart "kastje" van ong 10x3cm met 4 miniatuur schroefjes.
Er is maar 1 gemist soldeerpuntje dus dat kan niet mis...
Ik vermoed een foutje vanuit de fabriek van dat kastje/printje...

Ik hoop dat anderen na mij nog iets aan deze info hebben...

vr gr Eric

Dax

Lid
tip geleerd uit het werken aan ons zeilbootje: vertin kabeluiteinden goed voor je ze verder soldeert, en gebruik als het kan krimpkousjes over verbindingen heen - inwerking door vocht minimaal dan, en die kousjes verstevigen ook verbindingen die aan trillingen blootgesteld zijn.

Frisco

Lid
Dank voor de workshop manuals, ik word er alleen niet helemaal wijs uit. Kan iemand voor de leek uitleggen hoe je de speaker demonteert, zo mogelijk met foto's? Alvast bedankt!

Bovenaan Onderaan